حتی قیمت بالاتر هم به داد نفت آمریکا نمی رسد

به گزارش مجله آی سیب، صنعت نفت شیل آمریکا به حدی ضررده شده که حتی ایالت تگزاس درصدد آنالیز مشخص سهم فراوری برای شرکتهای این حوزه است.

حتی قیمت بالاتر هم به داد نفت آمریکا نمی رسد

به گزارش خبرنگاران، رایان سیتون، کمیسر کمیسیون خط آهن تگزاس در مقاله ای در بلومبرگ این ایده را عنوان نمود که این رگولاتور یک کاهش 10 درصدی فراوری را اعمال کند. در صورت چنین اقدامی، برای نخستین بار از دهه 1970 خواهد بود که این رگولاتور به ساماندهی فراوری نفت می پردازد.

اگرچه محدودیت فراوری نفت ممکن است به تقویت قیمتها یاری کند اما علاقه سرمایه گذاران به این بخش را کاملا از بین می برد و باید دید چنین ایده ای به مرحله اجرا می رسد یا خیر.

این شرایط که صنعت نفت شیل آمریکا در آن گرفتار شده و با بحران بقا روبروست، نتیجه یک دهه حفاری غیرسودآور است. موسسه تحلیل اقتصادی و اقتصاد انرژی (IEEFA) درگزارش جدیدی به آنالیز عملکرد اقتصادی این صنعت پرداخت و نشان داد 34 شرکت شیل در طی یک دهه گذشته مجموعا 189 میلیارد دلار بیش از آنچه به دست آورده اند، هزینه نموده اند که شامل 2.1 میلیارد دلار نقدینگی منفی در سال گذشته بوده است.

صنعت نفت شیل آمریکا فراوری نفت را طی 10 سال گذشته به میزان چشمگیری افزایش داد و یاری کرد آمریکا به عظیمترین فراوریکننده نفت دنیا تبدیل گردد. با این حال از نظر اقتصادی رونق فراوری باعث ضرر اقتصادی بی وقفه شد.

طبق گزارش این موسسه، 34 شرکت مورد آنالیز که شامل نامهای عظیمی مانند هس، ماراتون و پایونیز نچرال ریسورسز هستند، در یک دهه گذشته هر سال جریان نقدینگی منفی داشته اند.

اگرچه قابل درک است که شرکتهای حفاری در فاصله رکود سال 2014 تا 2016 ضررده بودند اما از میان این 34 شرکت تنها شش شرکت در فاصله سال 2017 تا 2019 جریان نقدینگی مثبت گزارش کردند. چنین ارزیابی برای یک صنعت که به کاهش هزینه، نوآوری فنی، آمار عظیم و دیجیتالی شدن بالیده است، کاملا منفی است.

بخش انرژی بدترین عملکرد را در میان شرکتهای شاخص اس اند پی 500 در بیش از یک دهه گذشته داشته است و عملکرد منفی این بخش حتی پیش از شیوع دنیای ویروس کرونا و فروپاشی توافق اوپک پلاس بوده که باعث شد قیمت شاخص وست تگزاس اینترمدیت به 22 دلار در هر بشکه سقوط کند و قیمتها ممکن است در هفته های آینده سقوط بیشتری پیدا کند.

کاهش گسترده هزینه ها و اخراج کارکنان در جریان است و همزمان ورشکستگیها افزایش پیدا نموده است.

اعمال کاهش اجباری فراوری نفت از سوی رگولاتورهای تگزاس که بعید به نظر می رسد، تاثیر چندانی در حذف اشباع عرضه نفت در بازار دنیای نخواهد داشت. تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی نوشتند: کاهش عرضه تاثیر اندکی در جبران افت هشت میلیون بشکه در روز تقاضا برای نفت خواهد داشت و از سرریز شدن مخازن نفت در چند ماه آینده نمی تواند جلوگیری کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در ابتدای سال 2020 و حتی پیش از آغاز شیوع ویروس کرونا شرکتهای نفت شیل آمریکا در قیمت 50 دلار وست تگزاس اینترمدیت تحت فشار اقتصادی قرار گرفته بودند. اکنون که قیمتها از این سطح بسیار پایین تر رفته است، چرخهای این صنعت از گردش می افتد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 920

به "حتی قیمت بالاتر هم به داد نفت آمریکا نمی رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حتی قیمت بالاتر هم به داد نفت آمریکا نمی رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید