رئیس پژوهشکده مهندسی نفت در نمایشگاه نفت و گاز مطرح نمود: ارائه راه چاره هایی برای رفع چالش های حوزه حفاری و مسائل سرچاهی

به گزارش مجله آی سیب، شهرآبادی گفت: فعالیت های پژوهشگاه صنعت نفت متمرکز بر رفع چالش های حوزه حفاری، تولید و بهره وری از مخازن نفت و گاز و بررسی روش های ازدیاد برداشت با هدف افزایش تولید از مخازن نفتی است.

رئیس پژوهشکده مهندسی نفت در نمایشگاه نفت و گاز مطرح نمود: ارائه راه چاره هایی برای رفع چالش های حوزه حفاری و مسائل سرچاهی

به گزارش به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، شهرآبادی رییس پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه در اولین روز نمایشگاه 24 ام نفت گفت: این پژوهشکده زیر مجموعه پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت است که رسالت خود را در زمینه نیاز ها و رفع مسائل و چالش های صنعت نفت قرار داده است.

وی شرح داد: فعالیت های پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه صنعت نفت متمرکز بر رفع چالش های حوزه حفاری، تولید و بهره وری از مخازن نفت و گاز و همچنین بررسی روش های ازدیاد برداشت با هدف افزایش تولید از مخازن نفتی است.

شهر آبادی با تاکید بر اینکه اکثر مخازن کشور در نیمه دوم عمر خود بوده و با مسائل متعددی روبرو هستند، شرح داد: تولید آب و گاز ناخواسته، تولید شن و نشست رسوبات واکس وآسفالتین در ستون چاه و تاسیسات سر چاهی از مهمترین مسائل این مخازن محسوب می شود که نهایتا باعث کاهش تولید از این مخزن شده است.

رییس پژوهشکده مهندسی نفت با بیان اینکه برای حل این معضلات، پروژه های متعددی در این پژوهشکده تعریف شده است، گفت: پژوهشگاه صنعت نفت در نظر دارد تا در زمینه بهینه سازی حلال ها و بازدارنده های رسوبات تحقیقاتی انجام داده که نتایج آن قابل ارائه به صنعت است.

آغاز به کار بیست و چهارمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

وی حوزه حفاری را از دیگر موضوعات مهم صنعت بالادستی دانست و گفت: هرزروی بسیار زیاد و سیالات حفاری از مهم ترین مسائلی است که در زمینه حفاری با آن روبرو هستیم از این رو نقش پژوهشگاه صنعت نفت در تامین نیاز های کشور در این زمینه می تواند بسیار حائز اهمیت باشد و با توجه به این امر افزایه های مناسب جهت جلوگیری از هرزروی در این مجموعه تولید و تجاری سازی گشت و تا میزان قابل ملاحظه ای هرزروی در زمان حفاری به حداقل ممکن رسید.

شهرآبادی به پروژه های ازدیاد برداشت اشاره کرد و گفت: قبل از اجرای هرگونه پروژه ای در زمینه ازدیاد برداشت می بایست مطالعات، بررسی های آزمایشگاه و پایلوت اجرا شده و در نهایت از نتایج بدست آمده در میادین مورد نظر استفاده کرد و چنانچه انجام و اجرای این امر به درستی صورت نگیرد علاوه بر اینکه باعث افزایش بازیافت از مخزن نخواهد شد مسائل و آسیب جدی نیز به سازند مخزنی ایجاد خواهد کرد.

این مقام مسئول گفت: علاوه بر فعالیت های اشاره شده که اکثر آن ها کاربردی نیز هستند، این پژوهشکده سرویس های فناورانه ای را به صنعت ارایه می کند.

وی ادامه داد: سرویس های فناورانه پژوهشکده مهندسی نفت شامل مطالعات آزمایشگاهی سیالات مخزن، مطالعات سنگ مخزن و ارزیابی افزایه های گل حفاری و سیمان و اسید های مورد نیاز در صنعت نفت است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 194

به "رئیس پژوهشکده مهندسی نفت در نمایشگاه نفت و گاز مطرح نمود: ارائه راه چاره هایی برای رفع چالش های حوزه حفاری و مسائل سرچاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس پژوهشکده مهندسی نفت در نمایشگاه نفت و گاز مطرح نمود: ارائه راه چاره هایی برای رفع چالش های حوزه حفاری و مسائل سرچاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید