زلزله کدام میراث جهانی یونسکو را تخریب کرده است؟

به گزارش مجله آی سیب، زلزله های مختلفی که در سراسر جهان رخ داده، تا به حال تعداد زیادی از میراث جهانی یونسکو را تخریب کرده است.

زلزله کدام میراث جهانی یونسکو را تخریب کرده است؟

تعداد زیادی از آثار فهرست میراث جهانی باارزش یونسکو وجود دارند که توسط زمین لرزه تخریب شده یا آسیب دیده اند. سه مورد از این آثار تاریخی تخریب شده را در اینجا بررسی خواهیم کرد.

معبد اروانگ (Erwang)، چین

سیچوان چین، که دارای چند بنای میراث فرهنگی است، استانی بسیار زلزله خیز است. در زلزله مهیب سال 2008، یکی از گنجینه هایی که آسیب شدیدی دید، معبد اروانگ با قدمت 2000 ساله بود. مجموعه معبد که در ساحل شرقی سد دوجیانگ یان (Dujiangyan) روی رودخانه مین جیانگ (Minjiang) قرار گرفته است، هماهنگ با طبیعت اطرافش ساخته شده و سامانه آبکمک آن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. مهندسان بسکمک مشغول مطالعه بر روی این سد هستند، چرا که معماری آن به گونه ای است که جریان آب را بدون نیاز به دیواره محکم کنترل می کند.

زلزله، دروازه ورودی معبد و تعداد زیادی از مقبره ها و راهروهای مجموعه و همچنین بسکمک از اشیاء تاریخی باارزش را نابود کرد. دولت چین با کمک های اقتصادی بین المللی، این معبد را که بخش مهمی از میراث فرهنگی چین است، بازسازی کرد.

بم، ایران

در سال 1382، زلزله ای با قدرت 6/6 ریشتر در ایران رخ داد و هزاران کشته بر جای گذاشت. مرکز زلزله شهر تاریخی بم، مقصد توریستی محبوب و دارای یک ارگ 2000 ساله، بود. این بنای تاریخی و شهر اطرافش، از خشت و تنه درختان نخل ساخت شده اند و به همین علت گفته می شود که در جهان منحصربه فرد هستند. ارگ بم، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. در سال 1383 یونسکو آن را در فهرست در معرض خطر قرار داد. چنین طبقه بندی ای، موجب کمک های اقتصادی برای حفاظت و بازسازی اموال تخریب شده در این مناطق می شود و همچنین کمپین های بین المللی فعال به راه می اندازد تا از آسیب های بیشتر به این مکان جلوگیری شود. بیشتر بناهای شهر بم مربوط به قرن های 16 و 17 میلادی هستند، زمانی که این شهر توقفگاه مهمی در جاده ابریشم بود. یونسکو در حال هدایت تلاش های جهانی به سمت نجات این گنجینه باستانی است.

میدان دوربار (Durbar) کاتماندو

در سال 2015 یک زلزله شدید 7/6 ریشتری در نپال رخ داد و بیش از 8000 کشته بر جای گذاشت. این کشور محل همزیستی دو فرهنگ هندو و بودایی است و بسکمک از گنجینه های فرهنگی که نشانه این تکثر بوده و در دره کاتماندو قرار داشتند، در زلزله نابود شدند. صندوق جهانی بناهای تاریخی، سازمان غیرانتفاعی بریتانیایی که خود را وقف محافظت از ارزشمندترین مکان های جهان کرده است، می گوید:

در میدان دوربار هانومان دوکا (Hanuman Dhoka) در کاتماندو، پاتان (Patan) و باکتاپور (Bhaktapur)، بسکمک از ساختمان ها کامل فروریختند، و بقیه دچار آسیب های ساختاری شدید شدند. سایر اماکن مذهبی نیز، مانند معبد سوایامبونات (Swayambunath)، یکی از مهم ترین زیارتگاه های بودایی، تخریب شده اند. به گزارش اداره باستان شناسی نپال، در کل کشور زلزله به حدود 750 بنای تاریخی آسیب وارد کرده است.

به خصوص در میدان دوربار، بخش هایی از هانومان دوکا، قدیمی ترین قصر شهر (که توسط پادشاهان مالا (Malla) در قرن 16 ساخته شده) و پاگوداهای معابد متعددی فروریخت.

یونسکو یک پروژه بازسازی ویژه در نپال به راه انداخته است. ایرینا بوکووا (Irina Bokova)، مدیر کل یونسکو در بیانیه ای این این تلاش ها را فرصتی یگانه برای ایجاد شغل، بهبود معیشت و کمک به توسعه اقتصادی و گردشگری فرهنگی دانست. وی اضافه نمود:

ما فقط به دنبال بازسازی میراث نیستیم. هدف ما تداوم رویه های فرهنگی، انتقال دانش بومی و پیوستگی هویت جوامع است.

منبع: کجارو / bookbrowse.com
انتشار: 30 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 542

به "زلزله کدام میراث جهانی یونسکو را تخریب کرده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زلزله کدام میراث جهانی یونسکو را تخریب کرده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید