عبدالله: احتمالا طالبان نفوذ قابل توجهی در شکل دهی آینده دولت افغانستان خواهد داشت

به گزارش مجله آی سیب، فرستاده ارشد صلح دولت افغانستان در واکنش به ادعای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در روز پنجشنبه مبنی بر خروج همه سربازان آمریکایی از افغانستان تا سرانجام امسال میلادی گفت، حتی با وجود اینکه جزئیات چنین اعلامی را نمی داند خروج زودهنگام این نیروها می تواند تبعات داشته باشد.

عبدالله: احتمالا طالبان نفوذ قابل توجهی در شکل دهی آینده دولت افغانستان خواهد داشت

عبدالله عبدالله، فرستاده ارشد صلح دولت افغانستان در مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس در پایتخت هند اظهار کرد: ما به واقعیات میدانی بی توجه نیستیم اما این منجر به غلبه یک طرف بر طرف دیگر نخواهد شد. افزایش خشونت در منطقه در حل و فصل صلح آمیز درگیری اخلال ایجاد می نماید.

عبدالله عبدالله تصدیق کرد، انتظار می رود طالبان نفوذ قابل توجهی در شکل دهی به آینده دولت افغانستان داشته باشد اما این به نفع کشور وی است که این دولت روابط با منطقه و جاهای دیگر برقرار و آن را تقویت کند.

او همچنین خواهان آتش بس انساندوستانه شد تا افغانستان و شرکای بین المللی آن بتوانند به بعضی مسائل کلیدی این کشور همچون فساد شایع و کمبود بودجه نظامی آموزشی که به گفته ناظران مدتها این کشور را گرفتار ساخته، رسیدگی نمایند.

او تاکید نمود: هر چه زودتر ما به یک راهکار برسیم بهترمردم افغانستان می توانند نه فقط به خشونت و درد و رنج بلکه همچنین به مسائل مربوط به مردم نیز انتها دهند.

عبدالله همچنین تاکید نمود که هر چند که مساله افغانستان درگیر با کلیت جامعه بین المللی است، او امیدوار است که هند در این فرآیند به وسیله تشویق حامیان همزیستی و مسامحه نقشی مهم ایفا نماید.رهبران نظامی و غیرنظامی هند حامی راهکار جامع و صلح آمیز در فرآیند صلح افغانستان بوده و انتظار می رود تعاملات با دهلی نو در هفته ها و ماه های آینده تعمیق یاب

او تاکید نمود: هند همچنین حامی یک افغانستان همراه با صلح در داخل و یک افغانستان دموکراتیک است که پناهگاه گروه های تروریستی نشود.

عبدالله عبدالله خاطر نشان کرد:این همراستا با مطالبات مردم افغانستان و فداکاری هایی است که مردم ما برای آن داشته اند.

این سفر عبدالله عبدالله به هند در عین حال نشان دهنده تغییر تدریجی رویکرد هند در قبال تعامل با فرآیند صلح جاری در افغانستان است که دو سال پیش شروع شد و برای نخستین بار برای شرکت در آن دعوت شده است.

عبدالله عبدالله به عنوان رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان ناظر بر تلاشهای دولت کابل در مذاکرات است. این اولین سفر او به هند بعد از تشکیل دولت جدید در کابل در پی انتخابات سال گذشته میلادی است.

او در ادامه این مصاحبه در محل یک هتل مجلل در دهلی نو اظهار کرد، مذاکراتش با رهبران هند که محورش صلح و ثبات در منطقه بوده اند موجب دلگرمی او شده اند.

به گفته عبدالله عبدالله، رهبران هند به او اطمینان داده اند که هند از هر گونه راهکار قابل قبول برای مردم افغانستان حمایت خواهد نمود.

او که روز سه شنبه وارد هند شد تا کنون با نارندرا مودی، نخست وزیر هند، اس. جایشانکار، وزیر امور خارجه و دیگر مقامهای عالی رتبه این کشور شامل بیپین راوات، رئیس ارتش آن ملاقات داشته است.

هند مدتها از تعامل مستقیم در مذاکرات صلح افغانستان اکراه داشته اما سفرهای اخیر زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان و عبدالرشید دوستم، سیاستمدار رده بالای افغان به هند نشان دهنده تمایل جدید دهلی نو برای ایفای نقشی بزرگتر در فرآیند صلح این کشور است. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1263

به "عبدالله: احتمالا طالبان نفوذ قابل توجهی در شکل دهی آینده دولت افغانستان خواهد داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبدالله: احتمالا طالبان نفوذ قابل توجهی در شکل دهی آینده دولت افغانستان خواهد داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید