عربستان، نام محمدبن سلمان در لیست دشمنان آزادی مطبوعات نهاده شد

به گزارش مجله آی سیب، سازمان گزارشگران بدون مرز نام محمدبن سلمان را در فهرست دشمنان آزادی مطبوعات واقع شده است.

عربستان، نام محمدبن سلمان در لیست دشمنان آزادی مطبوعات نهاده شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از سعودی لیکس، سازمان گزارشگران بدون مرز به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به شدت حمله و گفت که وی با سرکوب گری، جاسوسی و بازداشت خودسرانه حکومت می نماید.

این سازمان در این بیانیه اضافه کرد: محمد بن سلمان از جمله طرف هایی است که در زمره دشمنان آزادی مطبوعات در سراسر دنیا قرار گرفته است.

این سازمان برای اولین بار است که طی پنج سال گذشته فهرست 37 دولت مخالف آزادی مطبوعات را منتشر می نماید.

بر اساس گزارش این سازمان، محمد بن سلمان در زمینه سرکوب گری آزادی مطبوعات در صدر فهرست قرار گرفته است و از خلال سرکوب گری، جاسوسی،آدم ربایی و شکنجه حکمرانی می نماید.

از بارزترین نمونه سرکوب گری محمد بن سلمان قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در اوایل 2018 است.

این سازمان هشدار داد از زمانی که ملک سلمان پادشاه عربستان محمد بن سلمان را به اسم ولیعهد سعودی منصوب کرد، وی تمام قدرت را در دستان خود متمرکز نموده و تحمل آزادی مطبوعات را ندارد.

بر اساس گزارش این سازمان، عربستان یکی از بزرگترین کشورهایی است که روزنامه نگاران را به اتهاماتی بعلاوه توطئه علیه پادشاهی و همکاری با نهادهای خارجی به زندان می اندازد و رویه های قضایی آن کاملاً مبهم است و هیچ نشانی از اتهامات علیه بسیاری از روزنامه نگاران زندانی ارائه نشده است.

این سازمان شرح داد که مقامات سعودی در فهرست سران کشورها یا دولتها هستند که با تأسیس یک نهاد سانسور، آزادی مطبوعات را زیر پا می گذارند و روزنامه نگاران را به دلخواه زندانی می نمایند.

کریستف دلوئر دبیرکل سازمان گزارشگران گفت: اکنون 37 دولت در سراسر دنیا در فهرست شکارچیان مطبوعات آزادی گزارشگران بدون مرز وجود دارد و هر یک از این دولت ها سبک خاص خود را برای سرکوب روزنامه نگاران دارند.

عربستان سعودی در میان 180 کشور در رتبه 170 به لحاظ آزادی مطبوعات قرار گرفته است.

اخیرا سازمان خبرنگاران بدون مرز شکایتی تسلیم دادستان کل آلمان کرد که به صورت مفصل جنایت های ضد انسانی علیه روزنامه نگاران در عربستان سعودی را تبیین و تشریح می نماید. شکایت مزبور متشکل از 500 صفحه به زبان آلمانی است و به 35 روزنامه نگار از جمله جمال خاشقجی و 34 روزنامه نگار زندانی در عربستان از جمله رائف بدوی وبلاگ نویس می پردازد. این شکایت از سرکوب گسترده و سازمان یافته روزنامه نگاران در عربستان پرده برمی دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1737

به "عربستان، نام محمدبن سلمان در لیست دشمنان آزادی مطبوعات نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان، نام محمدبن سلمان در لیست دشمنان آزادی مطبوعات نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید