لبنان، تصمیم برای اعلام 4 آگوست به عنوان روز عزای ملی، بن بست سیاسی ادامه دارد

به گزارش مجله آی سیب، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان با اعلام اینکه قصد دارد 4 آگوست (تاریخ انفجار بیروت) را به عنوان روز عزای ملی نام گذاری کند، فساد گسترده در کشور را عامل این فاجعه دانست.

لبنان، تصمیم برای اعلام 4 آگوست به عنوان روز عزای ملی، بن بست سیاسی ادامه دارد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه الجمهوریه، حسان دیاب نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در دیدار با خانواده های قربانیان انفجار مهیب بندر بیروت گفت که پیش نویس دستوری برای نام گذاری 4 آگوست (تاریخ انفجار بندر بیروت) را به عنوان روز عزای ملی تصویب کرده است.

حسان دیاب در این دیدار خطاب به خانواده های جانباختگان انفجار بندر بیروت گفت: شما دردهای عمیقی دارید و عزیزان خود را از دست داده اید و ما هر اندازه که با شما همدردی کنیم عزیزان شما برنمی گردند. شما حق دارید و خشمتان کاملاً قابل درک است؛ زیرا آنچه رخ داد یکی از نتایج فساد در کشور بود. من اعتراف می کنم این فساد بود که من را شکست داد (موجب استعفای من شد) و من در این جنگ با فساد تنها بودم.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان افزود: مسئله شهدای بندر بیروت یک مسئله ملی بود و این مسئله شخصی نیست که تنها به خانواده های شهدا مربوط گردد بنابراین دولت با همه نهادها و نیروهای سیاسی خود به این مسئله توجه دارد.

دیاب اشاره کرد: سؤالات زیادی در خصوص این فاجعه مطرح می گردد مبنی بر اینکه؛ این مواد چگونه وارد لبنان شدند؟ چه کسی ورود این حجم از مواد منفجره به کشور را مجاز دانست و هدف از ورود این مواد به کشور چه بود و چرا هفت سال در انبار باقی ماند؟ چه کسی از ماندن این مواد در کشور سود می برد و انفجار چگونه رخ داد و آیا سهوی بود یا عمدی؟ چرا این مواد طی هفت سال گذشته هیچ خطری نداشت و به یک باره منفجر شد؟ اینها همه سؤالاتی هستند که برای روشن شدن حقیقت باید به آنها پاسخ داده گردد.

وی شرح داد: من با شفافیت می گویم فساد گسترده کشور را فرا گرفته و مسئول اصلی انفجار بندر بیروت است؛ اما باید واقعیت کامل این انفجار را بدانیم. روح شهدای این انفجار آرام نمی گیرد مگر اینکه حقیقت کشف گردد. این حق همه قربانیان این انفجار و کسانی که اموال و خانه هایشان در آن آسیب دیده، است که حقیقت را بدانند. 4 آگوست به عنوان یک لحظه دردناک در تاریخ لبنان باقی خواهد ماند و در حافظه ما و آینده لبنانی ها حک خواهد شد.

بن بست سیاسی ادامه دارد

از سوی دیگر منابع آگاه درباره پفراینده تشکیل دولت در لبنان گزارش دادند که سعد حریری نخست وزیر مکلف لبنان امروز در نشستی با حضور نخست وزیران سابق این کشور مشارکت خواهد کرد که در آن به اختیارات مأمور تشکیل دولت برای تشکیل کابینه و جلوگیری از مداخلات خارج از چارچوب قانون اساسی پرداخته می گردد؛ چرا که مأموریت تشکیل دولت تنها به عهده رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف است و طرف های دیگر حق مداخله ندارند و تنها می توانند به تسهیل این فرایند کمک کنند.

همچنین تماس ها در خصوص پفراینده تشکیل کابینه متوقف شده است و آخرین دور از روابط و تماس ها در این زمینه به نشست اخیر میان علی حسن خلیل معاون سیاسی رئیس مجلس و حسین خلیل معاون سیاسی دبیرکل حزب الله و وفیق صفا مسئول واحد ارتباط و هماهنگی در حزب الله با جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی لبنان برمی گردد که نتیجه خاصی نداشت؛ ضمن اینکه اختلافات میان میشل عون رئیس جمهوری لبنان با سعد حریری هنوز پابرجاست و آن گونه که منابع گزارش می دهند این اختلافات تشدید نیز شده است.

منابع سیاسی لبنان معتقدند در این شرایط باب روابط میان طرف های مختلف برای به نتیجه رساندن پفراینده تشکیل دولت باید همچنان باز بماند؛ چرا که بسته شدن این فرایند ممکن است همه چیز را به نقطه صفر برگرداند و عواقب ناگواری به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر منابع جریان آزاد ملی اتهامات واردشده به جبران باسیل مبنی بر اینکه مسئولیت بن بست سیاسی فعلی در مرحله کنونی به عهده اوست را رد کردند و تأکید کردند: این مسئولیت تنها به عهده نخست وزیر مکلف است که هر روز شواهد روشنی از خود ارائه می دهد که نشان می دهد قصد تشکیل دولت را ندارد.

نبیه بری برای حل بحران تشکیل دولت و نزدیک کردن دیدگاه ها بین میشل عون و سعد حریری که مأمور تشکیل دولت است، ابتکاری ارائه کرد. در طرح نبیه بری تشکیل دولتی متشکل از 24 وزیر به جای 18 وزیر است. علاوه بر این، یک سوم معطل (کرسی های مورد مناقشه) به هیچ گروه سیاسی در لبنان تعلق نخواهد گرفت، در واقع، در طرح نبیه بری، یک سوم کرسی هایی که میان حریری و عون مورد مناقشه بود، به هیچ گروه سیاسی تعلق نخواهد گرفت تا عملاً بن بست تشکیل کابینه پایان یابد.

اکنون حریری در صورت عدم استعفا، باید در شرایطی تشکیل کابینه دهد که لبنان با بدترین بحران از زمان جنگ داخلی این کشور بین سال های 1975 تا 1990 روبه روست، حتی در صورت توافق بر سر تشکیل دولت، کابینه حریری با فهرستی از مسائل جدی از جمله تقسیم قدرت در لبنان، بحران بانکی، سقوط ارزی، افزایش فقر و بدهی های فلج کننده دولت روبه رو است. دولت جدید همچنین باید با شیوع ویروس کرونا و پیامد های انفجار بزرگ بیروت نیز مقابله کند.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1712

به "لبنان، تصمیم برای اعلام 4 آگوست به عنوان روز عزای ملی، بن بست سیاسی ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنان، تصمیم برای اعلام 4 آگوست به عنوان روز عزای ملی، بن بست سیاسی ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید