آشنایی با جاذبه های گردشگری جیپور

به گزارش مجله آی سیب، کشور هندوستان یکی از دیدنی ترین کشورهای جهانست و معروف است به کشور هفتاد و دو ملت. جایی که در آن اقوام و مذاهب مختلف در صلح کنار هم زندگی می نمایند. هر ساله افراد زیادی از سراسر نقاط جهان راهی این کشور دیدنی و پرجاذبه می شوند. هند منطقه ها دیدنی مختلفی دارد. یکی از شهرهای هند که بسیار دیدنی و شگفت انگیز است جیپور است. این شهر که با لقب شهر صورتی هند هم شناخته می گردد دارای جاذبه های گردشگری گوناگونی است که خوب است با آنها آشنا شوید. در این مقاله با خبرنگاران همراه باشید تا به معرفی جاذبه های گردشگری جیپور این شهر دیدنی بپردازیم.

آشنایی با جاذبه های گردشگری جیپور

معرفی جیپور، شهر صورتی هند

بهتر است پیش ازاین که به معرفی جاذبه های گردشگری جیپور بپردازیم قدری درباره خود این شهر بدانیم. شهر تاریخی جیپور که به شهر صورتی هند معروف است، مرکز استان راجستان، از معروف ترین و مجلل ترین مقاصد گردشگری در هند به حساب می رود. خیابان های پرجنب وجوش و رنگارنگ این شهر، ترکیبی از معماری سنتی و مدرن هستند. در این شهر به هر طرف که نگاه کنید، نشانی از فرهنگ غنی و کهن راجستان را می بینید. در حقیقت شکوه و عظمت گذشته جیپور را به خوبی می توان در کاخ های باشکوه و معابد قدیمی اش دید.

این شهر جاذبه های تاریخی بسیاری دارد که هرکدام از آن ها یک شاهکار بی نظیر معماری هستند. این شهر برای خریدکردن هم بسیار مناسب است و مراکز خرید بسیاری دارد. جیپور بعلاوه دارای بازارهای محلی و رنگارنگی است که با بازدید از آنها می توان با سبک زندگی سنتی و محلی در راجستان آشنا شد.

معرفی برترین جاذبه های گردشگری جیپور

حالا که قدری با شهر صورتی هند آشنا شدیم بهتر است برویم به سراغ بحث اصلی این مقاله یعنی معرفی برترین جاذبه های گردشگری جیپور. همان طور که گفتیم جیپور از جاذبه های گردشگری متعدد و فوق العاده ای برخوردار است که بهتر است پیش از سفر به جیپور قدری درباره آنها اطلاعات کسب کنید تا بتوانید زمان خود را مدیریت نموده و از تک تک آنها بازدید کنید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا به معرفی برخی از این جاذبه ها بپردازیم.

1. کاخ شهر

کاخ شهر یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری جیپور است و درست در مرکز شهر واقع شده. قدمت این کاخ به قرن نوزدهم برمی گردد و به وسیله یک مهاراجه به نام Sawai Jai Singh ساخته شده. معماری این مجموعه، ترکیبی از معماری راجپوت، مغول و اروپایی است و تعدادی محوطه، باغ و سازه اختصاصی دارد.

نکته جالب این که بسیاری از بخش های این مجموعه تاریخی امروزه به موزه ها و گالری های هنری تبدیل شده اند و در آن ها مجموعه های قدیمی و ارزشمندی از اسلحه، لباس های سنتی و یادگاری هایی از ادوار گذشته و فرمانروایان سابق جیپور، نگهداری می گردد. بعلاوه بخشی از این مجموعه هنوز هم به عنوان خانه خانواده سلطنتی جیپور مورداستفاده واقع شده است.

یکی از جالب ترین قسمت های این کاخ، چهار دروازه است که طوری طراحی شده که یادآور چهارفصل سال باشد. نمای این دروازه ها با وجود طرح های گل دار حکاکی شده روی آن ها، بسیار تماشای و باشکوه است.

2. رصدخانه جانتار مانتار از جاذبه های گردشگری جیپور

رصدخانه جانتار مانتار هم یکی دیگر از مشهورترین جاذبه های گردشگری جیپور است. هر ساله صدها مورخ، منجم و مسافر از این مکان بازدید می نمایند. این رصدخانه بعلاوه از آثار به ثبت رسیده در فهرست دنیای یونسکو به شمار می رود. این مجموعه در سال 1738 به دست مهاراجه Sawai Jai Singh ساخته شده و در آن، مجموعه ای از ابزارآلات نجومی خاص و شگفت انگیز نگهداری می گردد.

این ابزارها با سنگ و فلز و بر اساس طرح های اصلی برگرفته از کتاب ها و متون هندی در خصوص نجوم ساخته شده اند و برخی از آن ها از بزرگ ترین ابزارهای نجومی هستند که تابه حال ساخته شده اند. با استفاده از این ابزارها که روی زمین ثابت شده اند می توان موقعیت های نجومی مختلف را با چشمان غیرمسلح تماشا کرد. علاوه بر این بزرگ ترین ساعت آفتابی دنیا در این رصدخانه واقع شده است. این رصدخانه از نظر معماری، علمی و نجومی، بسیار چشمگیر و ارزشمند است.

3. جاذبه های گردشگری جیپور - باغ وحش جیپور

باغ وحش جیپور دیگر مورد از فهرست جاذبه های گردشگری جیپور است که در چندقدمی موزه آلبرت هال قرار گرفته. باید اضافه نمود باغ وحش جیپور را با نام باغ جانورشناسی هم می شناسند. این باغ وحش بسیار وسیع، در سال 1877 ساخته شده و میزبان گونه های متنوع پستانداران، پرندگان و خزندگان است.

در این مورد از جاذبه های گردشگری جیپور می توان ببر، یوزپلنگ، گوزن خال دار، کفتار و انواع پرنده های رنگارنگ و مهاجر، تمساح و انواع خزندگان را از نزدیک مشاهده کرد. بعلاوه یکی از مهم ترین بخش های این باغ وحش، محوطه مخصوص تمساح ها است که در کل هند بی نظیر است. یکی دیگر از جاذبه های مهم این باغ وحش یا باغ جانورشناسی، موزه ای است که اطلاعات خوبی در خصوص حیات وحش راجستان را در اختیار بازتماشامایندگان می گذارد.

4. موزه آلبرت هال

موزه آلبرت هال، قدیمی ترین موزه راجستان و از جاذبه های گردشگری جیپور است که در باغی به نام Ram Niwas واقع شده است. این مجموعه در سال 1887 به روی عموم باز شده و سنگ بنای آن در سال 1876 به وسیله پرنس ولز یعنی آلبرت ادوارد گذاشته شد. در واقع نام موزه هم از نام او گرفته شده. نکته جالب این که طاق ها و گنبدهای حکاکی شده موزه با سنگ های صورتی ساخته شده و از فاصله دور قابل تشخیص است.

مجموعه ای کمیاب و بی نظیر از آثار و اشیای باستانی از جمله نقاشی، سلاح، ظروف و اشیای فلزی و چوبی، آلات موسیقی، فرش، لباس های سنتی و زیورآلات متعلق به دوره های زمانی و قبایل مختلف راجستان، در این موزه به نمایش درآمده. یکی از بخش های مجذوب کننده موزه که نظر گردشگران را به خود جلب می نماید، بخش مربوط به آثار هنری با حنا و نمایشگاه عروسک است.

5. هاوا محل تماشای ترین جاذبه گردشگری جیپور

هاوا محل یکی دیگر از بناهای برجسته تاریخی و جاذبه های گردشگری جیپور است که در نزدیکی کاخ شهر واقع شده است و با نام قصر بادها هم شناخته می گردد. جالب است بدانید که در زمان های قدیم، آداب و رسوم راجپوت در خصوص زنان، بسیار سخت گیرانه بوده. در حقیقت باید گفت زنان به وسیله نظام محدود می شدند و حق نداشتند به میان مردم بروند یا با غریبه ها ارتباط داشته باشند.

به همین دلیل هاوا محل در سال 1799 برای زنان خانواده سلطنتی ساخته شد تا به این وسیله بتوانند به راحتی زندگی روزمره خود را داشته باشند و مرنام و اعیاد خود را بدون این که مردان آنها را ببینند، تماشا نمایند. این مورد از جاذبه های گردشگری جیپور از ماسه سنگ قرمز و صورتی ساخته شده و با بیش از نهصد پنجره کوچک حکاکی شده با طرح های مختلف و پیچیده یکی از شاهکارهای معماری کشور هندوستان به شمار می رود.

6. قلعه و قصر امبر

از جمله جاذبه های گردشگری جیپور که بهتر است پیش از سفر به جیپور درباره آن بدانید قلعه و قصر جیپور است. قلعه و قصر امبر یا آمیر یا آمر در شهر امبر در 11 کیلومتری جیپور واقع شده. این دژ از شگفت انگیزترین جاذبه های راجستان به حساب می رود و سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می نمایند. این دژ، به لحاظ معماری، شاهکاری در راجستان به شمار می رود و به دستور راجا مان سینگ اول در قرن شانزدهم ساخته شده و عناصر متنوعی از سبک های مختلف معماری این منطقه در آن به کاررفته.

نقاشی دیواری، مشبک کاری ها، ستون هایی با تزیینات بی نظیر و موزاییک کاری های این قلعه نشانگر نبوغ طراحان آن دوره است. قلعه آمر به دریاچه ماوتا مشرف است و بسیاری از فیلم های مشهور بالیوود در این قلعه تصویربرداری شده اند. بعلاوه فیل هایی در این قسمت وجود دارند که می توانید سوار آنها شده و به بالای این تپه ها بروید. این قلعه تماشای را می توان از ساعت نه الی شانزده بازدید کرد.

7. قلعه جاگار (جایگراه)

این مورد از جاذبه های گردشگری جیپور مشرف به قلعه آمبِر و دریاچه مائوتا بوده و بر بلندای تپه چیل کاتیلا واقع شده. لازم به ذکر است که مهاراجه ساوای جای سینگ 2 در قرن هجدهم دستور ساخت این قلعه را به عنوان سپری دفاعی برای محافظت از قلعه آمبر و شهر جیپور داد.

جالب است بدانید این قلعه را به نام قلعه پیروزی هم می شناسند چرا که این دژ در طول تاریخ هرگز شاهد شکست نبوده است. نکته جالب توجه دیگر سالم بودن معابد، منابع آب و مجموعه های مسکونی درون دژ است. علاوه بر این باید گفت بزرگ ترین توپ جنگی دنیا یا جیوانا (Jaivana) هنوز هم در این مجموعه واقع شده است و بازتماشامایندگان از سراسر دنیا برای تماشای آن به این بنای تاریخی روانه می شوند.

8. اِلِفَنتَستیک (Elefantastic)

اگر به جیپور سفر می کنید حتماً باید تجربه فیل سواری را هم به تفریحات خود اضافه کنید. این مورد از جاذبه های گردشگری جیپور که در شهرک آمبِر واقع شده است یک مزرعه فیل تماشای است. در این مزرعه می توانید به این موجودات بسیار نزدیک شوید.

لازم به ذکر است این مزرعه به وسیله خانواده کوچکی که از قرن 16 به شغل فیل سواری علاقه داشتند برپا شده. در این فضا علاوه بر فیل سواری می توانید تفریحات متعددی را در کنار این حیوانات تماشای تجربه کنید. به عنوان مثال می توانید بر پشت آن ها سوار شده و به گردشی در جنگل بروید و یا با آن ها آب بازی کنید. بعلاوه می توانید به آن ها غذای موردعلاقه شان را بدهید و یا حتی آن ها را با رنگ های طبیعی نقاشی کنید. در انتها هم می توانید خود را به یک غذای محلی عالی راجستانی در مزرعه مهمان کنید. پس حتماً از این مورد از جاذبه های گردشگری جیپور تماشا کنید.

9. جال محل

از جمله برترین و مجذوب کننده ترین جاذبه های گردشگری جیپور می توان به جال محل اشاره نمود. جال محل کاخی است که در دریاچه من ساگر واقع شده. جالب است بدانید این کاخ کاملاً در آب شناور است و به وسیله ماهاراجه جای سینگ دومرتبه بازسازی و توسعه داده شده است. از جمله عجایب معماری این بنا باید به این نکته اشاره نمود که از پنج طبقه این ساختمان، چهارطبقه آن زیر آب است و با گذشت صدها سال هنوز آسیبی به آن وارد نشده.

کاخ جال محل این مورد از جاذبه های گردشگری جیپور یکی از نمادهای معماری مغول ها به شمار می رود و نشان از استعداد و توانایی معماران مغول دارد. باید اضافه نمود که برای بازدید از این دریاچه و کاخ باید از قایق استفاده کرد. علاوه بر این می توانید قلعه نهاگرا که در همان نزدیکی قرار گرفته را هم بازدید کنید. این مکان از ساعت شش صبح الی هجده قابل بازدید است.

10. قلعه نهاگرا یا ناهاگارا

قلعه نهاگرا یا ناهاگرا هم یکی دیگر از جاذبه های گردشگری جیپور است و با هدف محافظت از شهر صورتی ساخته شده. این بنا متعلق به قرن هجدهم است و به دستور مهاراجه هاوای جی سینگ بنا شده. لازم به ذکر است که این قلعه روی یکی از مرتفع ترین قسمت های شهر (روی تپه های آراوالی) واقع شده و معماری آن ترکیبی از معماری هندی و اروپایی به شمار می رود.

در واقع از این قلعه در گذشته به عنوان بامی برای جیپور استفاده می شده. حتی امروزه هم گردشگران می توانند از این قسمت برای تماشا کردن از دورنمای جیپور استفاده نمایند. بعلاوه علاوه بر دژ دفاعی، از این ساختمان به عنوان محلی برای شکار ببر استفاده می شده. اگر قصد بازدید از این مکان را دارید می توانید از ساعت ده الی هفده به این قلعه بروید.

11. موزه چاپ دستی آنوکی

آنوکی یکی از موزه های قدیمی و تاریخی و از جاذبه های گردشگری جیپور به حساب می رود که صدها لباس مختلف در آن نگهداری می گردد. خوب است بدانید این موزه در حقیقت به منظور نمایش هنر کهن جیپور شکل گرفته و در زمینه کارهای باستانی کارگاه ها و برنامه هایی هم برگزار می نماید. بعلاوه با بازدید از این موزه اطلاعات زیادی درباره پارچه ها و نگهداری آن ها، به شما داده می گردد. اگر شما هم عاشق طراحی لباس های قدیمی هستید برای بازدید از این موزه می توانید یکشنبه ها از ساعت یازده الی چهار و نیم و سه شنبه الی شنبه، در ساعات ده الی هفده به این موزه شگفت انگیز مراجعه کنید.

12. معبد میمون ها از مجذوب کننده ترین جاذبه های گردشگری جیپور

Galtaji Temple یا معبد میمون ها از دیگر جاذبه های گردشگری جیپور که به دلیل ساختار نسبتاً پیچیده ای که دارد معروفیت زیادی پیدا نموده. این معبد دارای سه استخر مقدس است که با دو صخره گرانیتی احاطه شده. در این فضا می توان تعداد زیادی میمون را در حال حمام کردن مشاهده کرد. بعلاوه می توان از چشم انداز های شگفت انگیز و فضای سبز این معبد لذت برد.

لازم به ذکر است ورود به این معبد رایگان بوده و در هر ساعتی می توان از آن بازدید کرد. توصیه می کنیم که در ساعات نزدیک به غروب، هنگام ورود میمون ها به معبد از آن بازدید کنید و حتماً در طول بازدید مراقب وسیله های شخصی خود باشید. چرا که این میمون ها سارق های بسیار حرفه ای هستند که بعضاً به وسیله برخی افراد برای این کار آموزش دیده اند.

جمع بندی

در این مقاله از خبرنگاران به معرفی 12 مورد از برترین جاذبه های گردشگری جیپور، شهر صورتی هند پرداختیم. بعلاوه درباره ویژگی های منحصر به فرد هر کدام و دلیل محبوبیت آنها میان گردشگران گفتیم. اگر شما هم قصد سفر به هند و این شهر تماشای را دارید بازدید از این جاذبه های هیجان انگیز را از دست ندهید.

منبع: الی گشت
انتشار: 8 شهریور 1403 بروزرسانی: 8 شهریور 1403 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2335

به "آشنایی با جاذبه های گردشگری جیپور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با جاذبه های گردشگری جیپور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید