اتومیوم، شگفتی معماری مدرن بروکسل، عکس

به گزارش مجله آی سیب، اَتومیوم بروکسل در سال 1958 برای نمایشگاه بین المللی بروکسل که در هیسِل برگزار می شد ساخته شد. این سازه تنها بخشی است که بعد از نمایشگاه در این مکان باقی ماند. طراح اتومیوم آندره واترکین (André Waterkeyn) بود. او یک مولکول کریستالی آهن که 165 میلیون بار بزرگنمایی شده را در این سازه به تصویر کشید. این سازه 102 متر ارتفاع داشته و هر کدام از گوی های آن 18 متر قطر دارند (تقریباً معادل یک آپارتمان). این 9 گوی از طریق لوله هایی به هم متصل شده اند و وزن هر کدام از گوی ها حدود 2400 تن می رسد. جنس بدنه این اثر شگفت انگیز از استیل ضد زنگ است.

اتومیوم، شگفتی معماری مدرن بروکسل، عکس

در سال 2004 گوی های اتومیوم مورد ترمیم واقع شده و به درخشانی قبلشان برگشتند و در سال 2006 دوباره برای بازدید عموم بازگشایی شدند. سال 2008 هم پنجاهمین سالگرد اتومیوم بود. امروزه این سازه پربازدیدترین جاذبه بروکسل محسوب می گردد.

در گوی بالایی، یک رستوران با نماهایی 360 درجه و گنجایش 140 نفر وجود داد. شما از طریق یک آسانسور که در پایین سازه قرار گرفته است می توانید به آنجا برسید. چهار گوی دیگر هم به روی عموم باز بوده و تنها از طریق آسانسور قابل دسترس هستند. این گوی ها قابلیت گنجایش حدود 250 بازدیدنماینده را دارند. آسانسورهایی داخل این سازه، از بلندترین نمونه های نوع خود در اروپا هستند. سه عدد از گوی های بالایی هم مخصوص رویدادها می باشند. یک گوی هم مخصوص بچه ها در نظر گرفته شده که برای رویدادهای آموزشی استفاده می گردد و بچه ها حتی می توانند در آن بخوابند.

اتومیوم بروکسل

در پیاده روهای جانبی اگر سرتان را بالا بیاورید در نگاه اول شاید متوجه نشوید که سازه شبیه به مکعبی با یک گوی اضافی در مرکز دیده می گردد. سایر جاذبه هایی که در این حوالی برای بازدید خواهید داشت، یک تم پارک اروپایی کوچک، مجموعه سینمایی کینه پلیس و یک تم پارک آبی خواهند بود. کمی پایین تر جاده هم یک پاویلیون چینی و برج ژاپنی وجود دارند که همگی در کنار هم هیسل را تبدیل به یک سفر یک روزه می نمایند.

می توانید این جاذبه دیدنی را در شمال مرکز شهر، در محوطه هیسل پیدا کنید. بعلاوه آخرین ایستگاه مترو در خط 6 هم در اینجا توقف خواهد نمود. از این ایستگاه تا اتومیوم تنها راستا کمی را باید پیاده بروید و مطمئن باشید به خاطر ابعاد غول آسایش آن را گم نمی کنید! بازدید از این شگفتی منحصر به فرد را نمی توان در سفر به بروکسل از دست داد!

منبع: گردشبان
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1757

به "اتومیوم، شگفتی معماری مدرن بروکسل، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتومیوم، شگفتی معماری مدرن بروکسل، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید