بناهای تاریخی اهواز در معرض نابودی!

به گزارش مجله آی سیب، بناهای تاریخی اهواز این روزها اوضاع خوبی ندارند و در معرض نابودی قرار گرفته اند. به گفته یکی از فعالان حوزه گردشگری بناهای تاریخی اهواز شرایط بسیار نامناسبی دارند و در بعضی موارد تبدیل به انبار کفش شده اند!

بناهای تاریخی اهواز در معرض نابودی!

مجتبی گهستونی، فعال میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص وضعیت خانه های تاریخی شهر اهواز گفت: تمام بناهای تاریخی که در فهرست آثار ملی ایران واقع شده است، متعلق به میراث نیست و فقط تعداد اندکی از این خانه های تاریخی در تملک میراث فرهنگی است. در شهر اهواز سه بنای تاریخی به نام های خانه ماپار، خانه اهوازیان و ساختمان صنایع دستی در تملک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری است که از این بین، خانه ماپار و ساختمان صنایع دستی به ثبت ملی رسیده اند.

وی اعلام کرد: خانه تاریخی دادرس جز خانه های مهم و ارزشمند شهر اهواز محسوب می گردد، اما متاسفانه از شرایط خوبی برخوردار نیست و تبدیل به انبار کفش شده است. اداره میراث فرهنگی و گردشگری اهواز و استان خوزستان تاکید دارد که توانایی خرید تمامی خانه های تاریخی را ندارد. اگر خانه تاریخی دادرس ارزشمند است، خانه های بسیاری نیز در این استان وجود دارند که ارزشی مانند این خانه دارند و این خانه ها نیز باید خریداری شوند.

این فعال میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد: میراث فرهنگی و گردشگری این استان برای مرمت اصولی و کافی این خانه تاریخی از دولت درخواست بودجه نموده و قرار است که مبلغ 100 میلیون تومان برای مرمت و بهبود اوضاع نابسامان این خانه اختصاص داده گردد. با اختصاص این مبلغ، مخاطراتی که این خانه را تهدید می نماید، رفع خواهد شد و شاهد پایداری بنا خواهیم بود.

امکان بازدید از خانه تاریخی دادرس وجود ندارد

گهستونی ادامه داد: ورودی خانه تاریخی بسته نیست، اما افرادی که در این بنا حضور دارند، اجازه بازدید به هیچ فردی را نمی دهند. گاهی اوقات این اشخاص با اصرار زیاد افراد متقاضی، اجازه تماشای درون این بنا را می دهند. این اوضاع نابسامان در شان بنای دادرس و گردشگرانی که می خواهند این بنا را ببینند، نیست.

او اضافه کرد: راهنمایی شیشه گران مالک خانه دادرس سال ها قبل برای به ثبت رسیدن این اثر به میراث فرهنگی استان مراجعه بسیاری می کرد. اکنون این اثر به ثبت رسیده و میراث نیز برای این اثر هزینه هایی را تقبل نموده، اما اقدام خاص و ویژه ای انجام نمی دهد. این انتظار منطقی نیست که فقط میراث فرهنگی روی کار بیاید و مالک این بناهای تاریخی وظیفه ای نداشته باشند. باید مالکان آثار نیز به صورت دلسوزانه برای پایداری، مرمت و حفاظت آثار تاریخی ورود نمایند.

وضعیت نابسامان دیگر بناهای تاریخی اهواز

گهستونی در ادامه در خصوص وضعیت بناهای تاریخی دیگر در اهواز اعلام کرد: سایر بناهای تاریخی این شهر مانند سرای مشخص التجار در اهواز که یکی از آثار ارزشمند استان محسوب می گردد و میراث فرهنگی مبلغ یک میلیارد تومان برای حفاظت این سرا هزینه نموده، اکنون به حال خود رها شده است.

او ادامه داد: همچنین شهرکی در اهواز به نام نیو ساید وجود دارد که دارای ملک های تاریخی و ارزشمند است. این شهرک قبلا متعلق به شرکت نفت بود و بعد به تملک لوله سازی و بانک درآمد. به تازگی 150 خانه در این شهرک به شخصی فروخته شده و او شرط نموده هر کس این خانه ها را بخرد، نباید آن را تخریب کند.

او ادامه داد: در شهر اهواز نیز باید شهرداری ورود و به مرمت خانه تاریخی شهر اقدام نمایند. اگر میراث فرهنگی پول کافی برای خرید خانه های تاریخی ندارد، شهرداری استان ها توانایی این را دارد که خانه های تاریخی را مرمت و اقدام به خریداری این آثار کند.

وی اضافه کرد: در اهواز بیش از 200 خانه تاریخی با ارزش وجود دارد که تعداد بیشماری از این ابنیه به حال خود رها شده اند و بخشی دیگر در آستانه تخریب به سر می برند. دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری اهواز خواستار این هستند که شهرداری اهواز و میراث فرهنگی نسبت به راه اندازی کمیته پیگیری خانه های تاریخی اقدام نمایند.

خانه احمد محمود قابلیت تبدیل شدن به موزه ادبیات را دارد

گهستونی اعلام کرد: دوستداران میراث و گردشگری اهواز پیشنهاداتی به میراث فرهنگی و شهرداری استان در خصوص اینکه خانه احمد محمود، نویسنده برتر کشور در حوزه ادبیات می تواند تبدیل به موزه برای ادبیات گردد، ارائه کردیم.

او ادامه داد: میراث فرهنگی و یا شهرداری قابلیت نگهداری و مرمت این خانه را دارند، اما اقدامی انجام نمی دهند. متاسفانه ارتباط بین میراث فرهنگی و راه و شهرسازی که متولیان این امر است، وجود ندارد و همین امر باعث موازی کاری یا در بعضی موارد کم کاری این سازمان ها شاهد هستیم.

گهستونی در سرانجام با اشاره به ساخت و ساز در حریم رود کارون اعلام کرد: اکنون در کنار رود کارون جاده ساحلی احداث نموده اند که خانه های تاریخی و ارزشمند موجود در این مکان یک به یک در حال تخریب شدن هستند و جای خود را به ساختمان های بلند می دهند، دوستداران میراث تاریخی کوشش هایی برای این اقدامات انجام داده اند، اما کوشش ها بدون نتیجه باقی می ماند.

این فعال میراث فرهنگی اعلام کرد: شهرداری و شورای شهر اهواز توجه آن چنانی به این اقدامات و کوشش ها نمی نمایند، همچنین مسئولیت سازمان راه و شهرسازی استان خوزستان در مسئله بیان شده بسیار است، اما مانعی برای این تخریب ها انجام نمی دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: همگردی
انتشار: 26 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 279

به "بناهای تاریخی اهواز در معرض نابودی!" امتیاز دهید

1 کاربر به "بناهای تاریخی اهواز در معرض نابودی!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بناهای تاریخی اهواز در معرض نابودی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید