تعبیه دوربین در قلم گلکسی نوت 10 چندان منطقی نیست

به گزارش مجله آی سیب، در ماه فوریه، پتنتی منتشر شد که در آن شاهد یکی از ویژگی های احتمالی گلکسی نوت 10 هستیم. در این پتنت، می توانیم یک قلم S Pen مجهز به دوربین را مشاهده کنیم. طبق این اسناد، نور از بخش فوقانی یا یکی از بخش های جانبی قلم وارد سنسور موردنظر می گردد و ظاهراً از توانایی زوم اپتیکال هم بهره می برد.

تعبیه دوربین در قلم گلکسی نوت 10 چندان منطقی نیست

البته هنوز نمی دانیم که سامسونگ برای این قلم چه نقشه هایی دارد. آیا این شرکت می خواهد با این کار دوربین سلفی گلکسی نوت 10 را حذف کند یا اینکه با این کار می خواهد بهره گیری از دوربین زوم قدرتمندی که نمی توان آن را در گوشی تعبیه کند، امکان پذیر کند. در هر صورت، قرار دادن دوربین در قلم S Pen در حال حاضر چندان منطقی نیست و در ادامه دلایل این موضوع را مطرح می کنیم.

قلم S Pen فضای کافی ندارد

ما نمی گوییم که سامسونگ نمی تواند در قلم گلکسی نوت 10 نمی تواند یک دوربین را تعبیه کند. یک کمپانی به وسعت سامسونگ مطمئناً قادر به تعبیه دوربین در انواع و اقسام گجت ها است. اما در این زمینه مسئله ای که وجود دارد این است که قلم S Pen آن قدر بزرگ نیست که بتوان دوربین باکیفیتی را در آن تعبیه کرد.

قلم S Pen عرضه شده با گلکسی نوت 9 از لحاظ ضخامت 5.7 در 4.35 میلی متر اندازه دارد. برای مقایسه باید بگوییم که کوچک ترین ماژول دوربین در گلکسی اس 10، دوربین 10 مگاپیکسلی سلفی است که با حساب لنزها و دیگر تجهیزات، 8.7 در 8.7 میلی متر ضخامت دارد. مطمئناً چنین دوربینی نمی تواند در یک قلم S Pen استاندارد برای گلکسی نوت 10 تعبیه گردد.

ارتباط مشکل زا خواهد بود

اما بیایید فرض کنیم که سامسونگ قلم S Pen گلکسی نوت 10 را کمی بزرگ تر می سازد یا اینکه مثلاً با بهره گیری از سنسور بسیار کوچک ISOCELL Slim 3T2 بتواند دوربین بسیار کوچکی را تعبیه کند. اندازه قطر این سنسور تنها 5.1 میلی متر است و حتی زمانی که لنزها و دیگر تجهیزات اطراف آن قرار بگیرد، احتمالاً می تواند در فضای محدود قلم استایلوس قرار بگیرد. شاید با این کار فکر کنید که مشکل حل می گردد، ولی باید بگوییم که اوضاع به این سادگی ها نیست.

دوربین درون قلم S Pen بالاخره باید به نحوی با گلکسی نوت 10 ارتباط برقرار کند که مطمئناً این ارتباط به صورت بی سیم خواهد بود. در چنین ارتباطی، قلم نه تنها باید بتواند به صورت زنده اطلاعات بصری را انتقال دهد، بلکه عکس های ثبت شده هم باید با سرعت زیادی به حافظه گوشی منتقل گردد. بلوتوث برای چنین هدفی سرعت کمی دارد و Wi-Fi Direct هم که در دوربین های دیجیتالی مدرن مورد استفاده قرار می گیرد، گاهی اوقات دارای تأخیر در عملکرد است. در خصوص دیگر استانداردهای بی سیم مانند موردی که اسنشال فون برای دوربین 360 درجه خود استفاده می نماید یا ال جی V50 که برای کیس دو نمایشگره مورد استفاده قرار می دهد، تنها برای فواصل بسیار کم پاسخگو است.

معضل عمر باتری

اما بیاید بار دیگر فرض کنیم که سامسونگ هم این مشکل را به نحوی رفع نموده زیرا در سال 2019 هستیم و پیشرفت تکنولوژی هیچ وقت به اتمام نمی رسد. متأسفانه، باید بگوییم که دوام باتری قلم S Pen همچنان معضل مهمی خواهد بود.

قلم S Pen گلکسی نوت 9 به جای باتری معمولی، از ابرخازن استفاده می نماید. این وسیله ذخیره انرژی خیلی سریع شارژ می گردد و نسبت به باتری لیتیوم یونی معمولی شارژ را به مدت بیشتری نگه می دارد. با این حال، ظرفیت شارژ آن اصلاً قابل مقایسه با باتری های هم اندازه خود نیست و به عنوان مثال با هر بار شارژ می توان تا 200 بار از دکمه آن استفاده کرد. مطمئناً چنین باتری ای نمی تواند به اندازه کافی یک قلم دارای ارتباط سریع تر از بلوتوث را تأمین کند.

برای تعبیه دوربین در قلم S Pen، سامسونگ به جای ابرخازن باید از یک باتری نسبتاً بزرگ استفاده کند و تقریباً راهی برای دور زدن این مشکل دیده نمی گردد. شارژ باتری معمولی هم مدت بیشتری به طول می انجامد و ضمناً بعد از چند سال استفاده دوام آن تا حد زیادی کاهش می یابد و مطمئناً تعویض باتری چنین قلمی چندان ساده نخواهد بود.

آیا در حال حاضر این ایده عملی است؟

در حال حاضر، و با توجه به شواهدی که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم، باید بگوییم که چنین ایده ای هنوز عملی به نظر نمی رسد. اما شاید سامسونگ با اتخاذ رویکردی جدید بتواند آن را انجام دهد. شاید این دوربین قرار نیست که به عنوان یک دوربین جداگانه مورد استفاده قرار بگیرد و عمدتا قرار است به عنوان نوعی دوربین پاپ آپ انجام وظیفه کند که اطلاعات و انرژی آن هم به وسیله پین های فلزی تأمین می گردد. اگرچه چنین ایده ای تا حد زیادی دیوانه وار است، ولی شاید در نهایت مورد استقبال هم قرار بگیرد.

با این وجود ما همچنان فکر می کنیم که به احتمال زیاد برای گلکسی نوت 10 شاهد عملی شدن این ایده نخواهیم بود زیرا بر اساس پیشرفت های فعلی، تکنولوژی تعبیه یک دوربین با کیفیت در فضای محدود قلم S Pen احتمالاً هنوز وجود ندارد. البته امیدواریم که این پیش بینی اشتباه از آب دربیاید و سامسونگ همه ما را غافلگیر کند.

منبع: Phone Arena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 178

به "تعبیه دوربین در قلم گلکسی نوت 10 چندان منطقی نیست" امتیاز دهید

1 کاربر به "تعبیه دوربین در قلم گلکسی نوت 10 چندان منطقی نیست" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعبیه دوربین در قلم گلکسی نوت 10 چندان منطقی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید