در سال 2021 چاپ دیجیتال چگونه صنعت دکور دیواری را مورد تحول قرار داده است ؟

به گزارش مجله آی سیب، چاپ فرمت عریض و سطوح چاپ پذیر تازه، چهره صنعت دکور دیواری را هم در فضاهای مسکونی و هم در فضاهای تجاری دگرگون نموده اند. در این مقاله به بعضی از کاربردهای منحصربه فرد این صنعت اشاره و جزئیات بعضی از روندهای تازه تشریح می گردد.

در سال 2021 چاپ دیجیتال چگونه صنعت دکور دیواری را مورد تحول قرار داده است ؟

بیشتر بخوانید : چاپ فرمت عریض wide format چیست و چه کاربردهایی دارد؟

هنگامی که به کاغذ دیواری (Wallpaper) فکر می کنیم تکه کاغذهایی طرح دار را که به دیوار چسبیده شده اند، به یاد می آوریم؛ کاغذهای رولی که باز شده و برش خورده اندکه اگر بخت یارمان بوده باشد، با دقت و بدون هیچ خطایی به دیوار چسبیده شده اند.

این نوع کاغذ دیواری اکنون مثل خیلی چیزهای دیگر به تاریخ پیوسته است و در حال حاضر تعداد مواد و سطوحی که با آنها دیوارها را تزیین می نمایند، افزایش یافته و تنوع فراوانی پیدا نموده است.

موادی چون وینیل، سطوح چاپ پذیر متالیک، مواد طرح دار و پارچه. این مواد چه در قالب دکورهای دیواری با طرح ها و موتیف های تکرار شونده و چه به صورت مورال mural با طرح های هنری و سفارشی، چاپ و فراوری شده باشند، صنعت پوشش های دیواری را کاملا دگرگون می نمایند.

ویکتوریا هاریس متخصص چاپ پارچه در شرکت میماکی می گوید: من فکر نمی کنم عبارت کاغذ دیواری از مد افتاده باشد و یا دیگر تمایلی برای استفاده از آن وجود نداشته باشد، ولی کاغذ دیواری امروزه کاربردهای بیشتری پیدا نموده است. به ویژه با پیشرفت فناوری چاپ دیجیتال و چاپ جوهرافشان این عبارت مفهوم عمیق تری پیدا نموده است.

در حال حاضر امکانات گوناگونی چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ کاربرد، برای آن وجود دارد. پس دیگر نمی توان آن را کاغذ دیواری نامید. ایوسوکی ناکایاما مدیر فراوری بخش پارچه و البسه میماکی می گوید: براساس محل و احتیاج مشتریان می توان تنوع بخشی کرد. به اسم مثال فضاهای مسکونی یا فروشگاهها هرکدام ضرورت های خاص خود را دارند و هر دیوار خواص ویژه خود را داراست.

بیشتر بخوانید : 10 مرکز برترین چاپ دیجیتال تهران

بعد از من تکرار کنید

بیشتر ما در مقاطعی از زندگی احتمالا با کاغذ دیواری دست و پنجه نرم نموده ایم، امروز با اینکه دکورهای دیوارها هر چه بیشتر با تجهیزات چاپ دیجیتال چاپ می شوند، هنوز در چاپ آنها از طرح و موتیف های تکرارشونده به جای تصاویر مجزا و چندپاره استفاده می شود.

شرکت Northeast Color که مقر آن در شهر دوور آمریکاست، برای شرکت ها و برندهای آمریکایی دکور دیواری طراحی و چاپ می نماید. مشتریان او، کلوپ های ورزشی، باشگاه های بدن سازی، اتوشوییها، پارک های ترامپولین، مراکز آموزشی و غیره هستند. این شرکت ها معمولا از الگوهای تکرار شونده در طراحی دکورهای دیواری در مراکز مختلف، استفاده می نمایند تا برند خود را هر چه بیشتر جا بیاندازند. دریک آلمن مدیر بازاریابی شرکت نورث ایست کالر می گوید: ما از پوشش های دیواری برای نمایش برند خودمان و تأثیرگذاری روی مشتریان استفاده می کنیم. ما به برند و پوشش دیوار منحصرا به اسم عناصر برندسازی نگاه می کنیم. آنها ابزاری برای خلق محیطی هستند که افراد را محو برند مشتریان ما می نماید.

این شرکت آمریکایی از چاپگرهای لارج فرمت برای فراوری پوشش های دیواری استفاده می نماید. در این جا هم کاغذ دیگر نقش خود را به اسم پوشش تزئینی دیوارها از دست میدهد.

برایان وینتر مدیر خلاق شرکت نورث ایست کالر می گوید: ((کاغذ برای استفاده در فضاهای تجاری بیش از حد نازک است و دوام کافی ندارد؛ به آسانی آسیب می بیند و باید عوض شود. به همین دلیل ما از مش وینیل استفاده می کنیم. این ماده را به راحتی می توان شست، در عین حال به آسانی خراشیده و یا پاره نمی شود. البته کمی گرانتر از کاغذ است ولی ارزشش را دارد.))

یکی از مهمترین عواملی که باعث توسعه و فراگیری دکور دیواری شده، جلوه ها، طرح و بافت های نوی است که فناوریهای نوین چاپی می توانند ارایه نمایند.

هاریس می گوید: ((از لحاظ طراحی پوشش های دیواری سه بعدی و پانلهایی که طرح ها و تصاویر عکس گونه روی آنها چاپ شده ودر تزئین فضاهای مسکونی و تجاری به کار می فرایند، پیشرفت فراوانی نموده اند. از سوی دیگر چاپ و تقلید از بافت های طبیعی (مثل سنگ یا مرمر) امروزه امکان پذیر است و به یک فرایند پرطرفدار تبدیل شده است. ما هم روش خود را تغییر داده ایم.))

پوششهای SEG) Silicon Edged Graphic) پارچه هایی هستند که با استفاده از چاپگرهای سابلیمیشن تصاویر با کیفیت بالا روی آنها چاپ شده و یک نوار سیلیکونی باریک مستقیم روی لبه آنها دوخته می شود. سپس لبه سیلیکونی درون شیار قاب قرار می گیرد.

SEG معمولا درون یک قاب آلومینیومی سبک قرار می گیرد. این نوع دکور در فضاهای عمومی مثل فرودگاه بسیار استفاده می شود. میماکی می گوید که در حال حاضر استفاده از مواد دوستدار محیط زیست به ویژه در بیمارستان و مدارس، هواداران فراوانی پیدا نموده است. مواد نو متفاوت به ویژه متالیک ها و دیکال ها (Decal، طرحی که روی کاغذخاص چاپ شده است، و بعد روی شیشه یا سرامیک منتقل شده است) بعلاوه مواد دوستدار محیط زیست و پوشش های دیواری ضد باکتری که برای تزئین بیمارستانها و باشگاههای بدنسازی به کار می فرایند، امروزه به وفور به چشم می خورند.

بیشتر بخوانید : راز تاثیر چاپ دیجیتال بر روی صنایع چوبی مثل دکوراسیون چه بوده است !؟

بازگشت به خانه

دکور دیواری دیجیتال و دیگر کاربردهای مرتبط با گرافیک های محیطی در فضاهای اداری، فروشگاهها و کسب و کارهای زنجیره ای هواداران فراوانی پیدا نموده اند. در فضاهای مسکونی هم اکنون تمایل به استفاده از این نوع دکور افزایش پیدا نموده است. صاحبان خانه ها امروزه مایل اند از طرح های شخصی سازی شده در پوشش های دیواری خود استفاده نمایند. دانا کروانون مدیر بازاریابی شرکت زایکن می گوید: بازار معاملات املاک رونق گرفته است.

شرکت های فراورینماینده پوشش های دیواری میتوانند به فروشندگان املاک مراجعه نموده و فراوریات خود را ارایه دهند. لازم نیست تمام دیوارها تزئین شود. دکور دیواری می تواند تنها حاشیه دیوارها و یا چند پانل را در برگیرد. این پوشش ها را میتوان به راحتی روی دیوار نصب کرد و در صورت احتیاج آن را برداشت. نصب و برداشتن آنها در مقایسه با کاغذ دیواری های معمولی بسیار راحت تر است.

به تازگی در کافه زایکن در خارج از شهر شیکاگو شرکت زایکن نشان داد نصب پوشش دیواری و برداشتن یا تعویض آن چقدر آسان است. کووانان گفت: ما دو سالن را در هتل وست این برای همایش شرکت خودمان اجاره کردیم و دیوارهای آن را با پوشش های دیواری خودمان پوشاندیم، پس از اتمام مراسم آن را از دیوار کندیم و دیوارها، درها و پنجره ها هیچ آسیبی ندیدند. در غیر این صورت باید حسابی خسارت پرداخت می کردیم.

زایکن با همکاری مشتریان خود پروژه ای را به اجرا گذاشت. مشتریان زایکن تصاویر مشتریان خودشان را بارگیری نموده و آنها را در قالب پوششهای دیواری شخصی سازی شده چاپ کردند. کووانون می گوید: یکی از موقعیت های موجود، فراوری حاشیه دیوار (پیرامون) است. در عین حال می توان این کار را به صورت شخصی سازی شده انجام داد. به اسم مثال در یک مهد کودک، حاشیه دیوارها را می توان با تصاویر خود بچه ها تزئین کرد. از این حاشیه دیوارهای چاپ شده می توان در بخش ها و اتاق های مختلف خانه از جمله پذیرایی و غیره هم استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : چاپ دیجیتال چه تحولی در صنعت دکوراسیون داخلی اتاق بچه ها ایجاد نموده است ؟

مورال (دیوار نقش)

یکی از کاربردهای دکور دیواری مورال (mural) با دیوار نفش است. ریشه این واژه به، نقاشی دیواری برمی شود ولی در اینجا معنی خاص خود را دارد. تفاوت مورال با کاغذ دیواری با پوششهای دیواری دیگر، در طراحی و موارد استفاده آن است. طراحی مورال معمولا جنبه هنری دارد و تکرار شونده نیست و تنها یک دیوار را می پوشاند. به همین دلیل چاپ دیجیتال برای فراوری مورال بسیار مناسب است.

شرکت نورث ایست کالر چاپ مورال هم انجام میدهد. آبلمن می گوید: البته ما ترجیح می دهیم از طرح های تکرارشونده استفاده کنیم. زیرا می توانیم هزاران، هزار رول را با استفاده از یک طرح چاپ کنیم.ولی برای بعضی فضاها مثل موزه ها و در کانای دیگر، مورال کاربرد بسیار دارد وتوجه را به ود جلب می نماید.

البته چاپ مورال می تواند چالش برانگیز باشد هر زمان که سفارش یک مورال با ما می دهند، باید به محل رفته و دیوار را با دقت مقدار گیری کنیم. تنها نمی توان به نقشه محل بسنده کرد، زیرا همیشه قدری اختلاف بین نقشه و آنچه ساخته شده، وجود دارد. بعلاوه پستی و بلندی که زمین و سطوح ساخته شده هم مشکلاتی ایجاد می نماید. ما معمولا نسخه اضافی با لب ابر عریض تر هم چاپ می کنیم.

شرکت Garrut rolia که در طراحی چاپ و فراوری مورال در کالیفرنیا تخصص دارد و جوایزی هم برنده شده است، می گوید: خیلی ها اکنون به چاپ گرافیک های خاص و انحصاری روی دیوارهای خود به ویژه در رستوران ها و کسب و کارهای زنجیره ای رو آورده اند. آنها مایلند مشتریان خود را تحت تأثیر قرار دهند. و مورالها که به شیوه دیجیتال چاپ شده اند می توانند فضای اتاق را کاملا دگرگون نمایند.

مواد مناسب برای چاپ مورال معمولا بستگی به حال و هوای فضایی دارد که مورال در آن به کار گرفته می شود. به اسم مثال خواننده رپ معروف استوپ داگ (Snop Dog) برای خانه خودش سفارش مورال هایی با تم فیلم جنگ ستارگان داده بود. این بازار با اینکه بسیار کوچک است ولی منفعت فراوانی برای چاپ کار به ارمغان می آورد.

بیشتر بخوانید : بزرگترین فروشگاه خرید برچسب شبرنگ و روزرنگ در ایران کجاست ؟

از دیوار بالا بروید

برای شرکت ها آنجا که می خواهند وارد بازار دکور شوند، انتخاب نوع فراوری و خدمات مناسب اهمیت فراوان دارد. همچون گرافیک های محیطی، اولین حلقه ارتباطی باید با مهندسین معمار و شرکت ها طراحی داخلی باشد. زیرا مدیریت کل پروژه و فضاهایی که احتیاج به دکور دارند، به عهده آنها است.

از لحاظ تجهیزات، برای شرکت هایی که از پیش دارای چاپگرهای فرمت عریض بوده اند و بیلبورد و تابلوهای تبلیغاتی چاپ می نموده اند، ورود به عرصه چاپ دکور، سخت نیست.

هاریس گوید: اگر شما دارای چاپگر دیجیتال مناسب هستید، به راحتی می توانید خودتان را با احتیاجهای این بازار سازگار کنید. چنانچه شما چاپگر فرمت عریضی دارید که قابلیت چاپ مرکب سفید را هم دارد، می توانید پوششهای دیواری چاپ کنید.

اگر شما قابلیت چاپ مرکب سفید دارید. می توانید روی پوشش های دیواری متالیک هم چاپ کنید. این پوششها اکنون خواستار زیادی دارند. پس از آن می توانید به تدریج وارد دیگر عرصه های دکور شوید.

کوانون تأکید می نماید که ارایه دهندگان خدمات چاپی باید توجه ویژه ای به سطوح چاپ پذیر داشته باشند. آنها در ضمن باید در خصوص سطوح چاپ پذیر اطلاعات کسب نمایند و مطمئن شوند که به راحتی می توان آنها را از دیوار جدا کرد.

از سوی دیگر باید مطمئن شوند که این سطوح با دستگاه موجود نه تنها از لحاظ چاپ پذیری بلکه از لحاظ گستره محصولاتی که می توانند ارایه دهند، سازگار هستند. شما نباید خود را محدود کنید. بازار چاپ دکور رو به رشد است. با این حال به نظر می رسد فراوری نمایندگان کاغذهای دیواری سنتی هنوز از روش های دیجیتال نوین استفاده نمی نمایند، آن ها معمولا با استفاده از فرآیند فلکسو کاغذهای دیواری با چاپ می رسانند. ولی روش های دیجیتال هر روز هواداران بیشتری پیدا می نماید.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1751

به "در سال 2021 چاپ دیجیتال چگونه صنعت دکور دیواری را مورد تحول قرار داده است ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سال 2021 چاپ دیجیتال چگونه صنعت دکور دیواری را مورد تحول قرار داده است ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید