سرنوشت کوزه ها و کتیبه های باستانی رها شده در لیان چیست؟

به گزارش مجله آی سیب، ایلنا/ بدنبال آخرین خبرهای واصله، این پرسش مطرح می شود که سرنوشت کوزه ها و کتیبه های باستانی رها شده در لیان چیست؟

سرنوشت کوزه ها و کتیبه های باستانی رها شده در لیان چیست؟

محسن شریفیان (خواننده و پژوهشگر موسیقی بومی و محلی بوشهر) در صفحه اینستاگرام خود فیلمی از رها شدن آثار تاریخی و باستانی در منطقه لیان منتشر کرد و گفت: بندر بوشهر، منطقه باستانی لیان، کوزه ها و کتیبه های گسار بسته در حصار حفاری های غیرمجاز.

او در ادامه نوشت: در میان هیاهوی خواستن ها و نخواستن ها، حواسمان به ارجمندی آثار و ابنیه باستانی کشور هزاران ساله مان باشد. آنچه هست، میراث و سرمایه آیندگان است، مبادا امانتدار خوبی نباشیم!

نصرالله ابراهیمی (معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر) با اشاره به آنکه در شبه جزیره بوشهر منطقه ای به نام سبزآباد یا ریشهر که پهنه ای تاریخی است وجود دارد، گفت: در این منطقه قلعه ریشهر واقع شده است و محوطه ها و تپه های تاریخی و باستانی دیگری در محدوده منطقه رادار وجود دارد که بعضی از این محوطه ها به وسیله تیم پژوهشی مورد آنالیز و مطالعه قرار گرفته و سایت هایی شناسایی شده اند و امید است بتوانیم براساس روشهای علمی و آکادمیک، مجوزهای لازم را دریافت کنیم. تعدادی از این محوطه ها در لیست میراث ملی ثبت شده و تعدادی از محوطه ها نیز نیازمند آنالیز و شناسایی هستند. در صدد دریافت مجوز از پژوهشگاه میراث و گردشگری برای آنالیز شرایط این شبه جزیره هستیم.

او ادامه داد: در این منطقه ها هیچ شی تاریخی برای فروش و… رد وبدل نمی گردد اما منکر وجود خرده سفال و تکه های سفال هایی که قابلیت مطالعه دارند، نمی شویم. اخیرا تیم پژهشگران در این منطقه حضور داشتند و با توجه به فعالیت یگان حفاظت در منطقه، حفاری غیرمجاز انجام نمی گردد. البته که در هر منطقه تاریخی خرده سفال به صورت سطحی روی زمین ریخته است. این منطقه نیز از این امر مستثنی نیست.

ابراهیمی با اشاره به آنکه در این منطقه آثاری از دوره قبل از تاریخ تا دوره تاریخی، اشکانی و ساسانی بدست آمده، یادآور شد: محوطه تاریخی تل پیتول در محدوده نیروی دریایی ارتش واقع شده است که در آن محوطه کتیبه وجود دارد. البته این منطقه نیازمند کاوش باستان شناسی است و در حال حاضر تعدادی از کتیبه های آن در موزه منطقه ای نگهداری می گردد. این محوطه منطقه نظامی است و در دسترس عموم نیست.

او در پاسخ به این سوال که چند درصد و چه تعداد از محوطه های باستانی و آثار تاریخی بوشهر در منطقه نظامی قرار دارند، گفت: محوطه تاریخی پل پیتول، قلعه ریشهر، بعلاوه قبرستان تاریخی و عمارت نعمتی و کنسولگری انگلیس در محدوده نظامی قرار دارند. البته در حال حاضر کنسولگری انگلیس تبدیل به موزه منطقه ای خلیج فارس شده که قابل بازدید عموم است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر با اشاره به آنکه در حال رایزنی با ستاد مشترک ارتش برای انجام کاوش های باستان شناسی و در منطقه ها نظامی هستند، گفت: در حال حاضر مجوزهای پژوهشکده باستان شناسی را در اختیار داریم اما نیازمند مجوزهای نظامی نیز هستیم. در حال حاضر تقریبی از منطقه ها تاریخی و باستانی که در منطقه ها نظامی قرار دارند، در اختیار نداریم، چرا که سالهاست هیچ هیات باستان شناسی به این منطقه ها نرسیده است.

او در پاسخ به این سوال که در میان محوطه های باستانی بوشهر کدامیک بیشتر در معرض تعرض حفاران غیرمجاز است، گفت: از آنجا که بیشتر محوطه های باستانی در منطقه ها شهری و روستایی قرار دارند، قابل حفاظت، بازدید و پایش هستند اما در محدوده منطقه های مانند سیراف از آنجایی که بخش بزرگی از منطقه تاریخی در محدوده شهری واقع شده است از این رو توسعه شهری و انجام ساخت و سازها در محدوده این اثار انجام می گردد. طی چند سال اخیر برنامه کاوش در منطقه سیراف داشتیم و سال جاری نیز در صورت تخصیص یافتن اعتبارات، ادامه کاوش های سال گذشته را خواهیم داشت.

منبع: همگردی
انتشار: 20 دی 1401 بروزرسانی: 20 دی 1401 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2205

به "سرنوشت کوزه ها و کتیبه های باستانی رها شده در لیان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت کوزه ها و کتیبه های باستانی رها شده در لیان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید