قم می تواند محور هنرهای اسلامی وصنایع دستی شیعی گردد

به گزارش مجله آی سیب، به گزارش خبرنگاران به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، بهمن نامور مطلق در ملاقات با مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم، با اشاره به اینکه راه اندازی بازارچه های دایمی استان قم نیازمند همکاری و تعامل شهرداری قم است، گفت: این مجموعه با قرار دادن مکان هایی از جمله در اطراف حرم مطهر و بوستان های استان برای احداث و راه اندازی نمایشگاه های صنایع دستی و معرفی تولیدات هنرمندان اقدام کند.

قم می تواند محور هنرهای اسلامی وصنایع دستی شیعی گردد

وی اضافه کرد: همکاری در راه اندازی نمایشگاه های قم یاری به هنرمندان صنایع دستی این استان است تا بازارهای راکد مانده را احیا نمایند ضمن اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این عرصه با ارایه تسهیلات از هنرمندان حمایت می نماید.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه قم می تواند محور هنرهای اسلامی وصنایع دستی شیعی گردد گفت: با برپایی نمایشگاه ها و غرفه های تخصصی صنایع دستی که مختص به هنر بومی استان قم است می توان در این عرصه وارد شد و کارهای شایسته ای در این استان انجام داد.

نامور مطلق اضافه کرد: استان قم با حضور مسافران و زائران ایرانی و خارجی با ظرفیت هایی که دارد می تواند در بحث فراوری، کیفیت و تجاری سازی صنایع دستی در نمایشگاه های نوروزی به عنوان اولین استان باشد ولی به علت عدم همکاری ها، پیروز نشده و فرصت سوزی برای هنرمندان انجام شده است.

انتقاد از ورود کالاهای چینی در کشور

وی با انتقاد از ورود کالاهای چینی در کشور گفت: بعضی از هنرمندان صنایع دستی از جمله سجاده را با اخلاص و وضو می سازند ولی کالای مشابه آن را کشورهایی از جمله چین، ترکیه و هند در دست گرفته اند و به دنبال تجارت هستند لذا این بازار ها متعلق به شیعیان است آن را باید از سایر کشور ها پس بگیریم.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: پس دریافت بازار ها از دست کشورهای دیگر نیازمند عزم استانی و ملی است تا با تعامل نهاد ها و فرهنگسازی در بین مردم بتوانیم از هنرمندان حمایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 40 درصد در صادرات صنایع دستی افزایش داشتیم، گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه آن در سال های قبل افزایش داشته است سال جاری نیز در شش ماهه اول با رشد قابل توجه ای روبه رو بوده ایم.

نامور مطلق اضافه کرد: همچنین تعداد نمایشگاه های صنایع دستی در سطح کشور افزایش یافته است.

وی از تشکیل ستاد سوغاتی زیارتی در قم اطلاع داد و گفت: این ستاد در مشهد تشکیل شده است و پیامدهای خوبی در فروش و تجاری سازی صنایع دستی داشته است که در نظر داریم برای دو استان شیرازی و در استان قم نیز تشکیل می گردد تا از این طریق به برند سازی و تجاری سازی صنایع دستی در استان های زیارتی بپردازیم.

آنالیز جامع بر صنایع دستی و توریسم زیارتی قم صورت می گیرد

شهردار قم نیز در این جلسه گفت: آنالیز ممیزی جامع روی صنایع دستی و توریسم زیارتی قم صورت می گیرد تا با اجرای برنامه های زیربنایی در این عرصه برنامه ریزی انجام گردد.

مرتضی سقائیان نژاد گفت: استان قم به گفته امام راحل مرکز معارف اسلامی است که باید با توجه به صندلی این شهر مقدس در مورد بحث های مختلف توریسم زیارتی و صنایع دستی برنامه ریزی جامع صورت گیرد.

وی اضافه کرد: باید از ظرفیت حوزه های علمیه با برگزاری دوره های مختلف در مورد توریسم زیارتی استفاده کرد و از استان قم مبانی آن را به سایر کشور ها صادر کرد.

شهردار قم، با بیان اینکه ما در کارهای سخت افزاری مسئله ای نداریم گفت: در راه اندازی بازارچه مسئله ای نداریم مهم ترین موضوع آن بقای صنایع دستی و هنرمندان این عرصه است که این امر نیازمند فرهنگسازی مردم در استفاده از کالاهای داخلی است.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ مردم را به استفاده از صنایع دستی داخلی سوق دهیم گفت: باید نوع نگاه مردم را به کالاهای داخلی اصلاح کنیم تا با خرید آن کالا ها از هنرمندان حمایت کنیم.

سقائیان نژاد اضافه کرد: حمایت معنوی و مادی باید از هنرمندان صورت گیرد به گونه ای که تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنها قرار داده گردد تا به تقویت صنایع دستی بیانجامد.

وی ادامه داد: همچنین شرایطی برای اتحادیه های صنایع دستی فراهم کنیم تا برای اقتصاد استان و کشور سود آوری را رقم بزند.

شهردار قم اعلام همکاری با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم کرد و گفت: در همه زمینه ها از جمله راه اندازی شرکت و بازارچه های صنایع دستی و حمایت از سرمایه گذاران تاسیسات گردشگری همکاری و تعامل خواهیم کرد.

کمیته تخصصی صنایع دستی و گردشگری در شهرداری قم تشکیل گردد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز در این جلسه خواهان تشکیل کمیته مشترک تخصصی صنایع دستی و گردشگری در شهرداری قم و این اداره کل برای ارایه راه حل و برطرف موانع موجود شد.

عیسی رضایی گفت: با تشکیل این کمیته به صورت تخصصی می توانیم از تعامل نزدیک مجموعه شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی قم برای برطرف موانع راه اندازی بازارچه های صنایع دستی و ظرفیت سرمایه گذاران در توسعه زیرساخت های گردشگری استان بهره مند شویم.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاران بسیاری به این اداره کل مراجعه می نمایند که می توان با تعامل آن ها با ساخت هتل ها و مجتمع های گردشگری به توسعه زیرساخت های گردشگری استان قم یاری کرد.

رضایی، ادامه داد: در حال حاضر 40 هتل و بیش از 30 مجتمع گردشگری با هزینه ای بالغ بر یک هزار میلیارد تومان در حال ساخت است.

وی با اشاره به اینکه استان قم نیازمند راه اندازی بازارچه های صنایع دستی و معرفی محصولات هنرمندان است گفت: روزانه بسیاری از زائران ایرانی و خارجی وارد استان قم می گردد از این رو می توان صنایع دستی را به عنوان سوغات استان قم معرفی کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم اضافه کرد: محدوده اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، بلوار پیامبر اعظم (ص) و اتوبان قم - تهران و بوستان های ورودی استان قم بهترین مکان برای راه اندازی بازارچه ها و نمایشگاه های صنایع دستی است تا بتوانیم از ظرفیت زائران برای معرفی و فروش صنایع دستی استان استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: راه اندازی بازارچه ها و نمایشگاه های صنایع دستی نیازمند همکاری شهرداری است که امیدواریم با این اقدام در جهت حمایت از هنرمندان و توسعه مالی استان خدمات شایسته ای ارائه کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 810

به "قم می تواند محور هنرهای اسلامی وصنایع دستی شیعی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قم می تواند محور هنرهای اسلامی وصنایع دستی شیعی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید