کلات نادری دارای طبیعتی بکر و زیبا و تاریخی پرفراز و نشیب است

به گزارش مجله آی سیب، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، کلات نادری دارای طبیعتی بکر و زیبا و تاریخی پرفراز و نشیب است.

کلات نادری دارای طبیعتی بکر و زیبا و تاریخی پرفراز و نشیب است

محمود طغرایی، مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار کرد: سرزمین کوهستانی کلات نادری در شمال شرق استان خراسان رضوی و در دل رشته کوه هزار مسجد واقع است. این منطقه دارای طبیعتی بکر و زیبا و تاریخی پرفراز و نشیب است. اقوام مختلف با جلوه های متنوع فرهنگی، آداب و رسوم کلات نادری را تبدیل به ناحیه ای منحصر بفرد نموده اند.

وی اضافه کرد: آنالیز های باستان شناسی نشان می دهد این منطقه با برخورداری از مواهب طبیعی سرشار، از دوران پیش از تاریخ تا معاصر خواستگاه و زیستگاه اقوام مختلف بوده است.

مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان رضوی بیان نمود: اهمیت این منطقه در دوران تاریخی و بخصوص در دوره های اشکانی و ساسانی دوچندان شده و بخشی از آن به یکی از منطقه ها مهم با استحکامات نظامی تبدیل شده است. قلعه نظامی فرود یادگار آن دوران است.

وی توضیح داد: از دوره اسلامی نیز در این منطقه شواهد بسیاری بجا مانده است. سد نادری از دوران سلجوقی، مجموعه تاریخی و معماری مسجد کبود گنبد با چندین فضای متعدد از دوره های ایلخانی تا دوره قاجار، مجموعه باغ و عمارت خورشید از دوره افشاری و کتیبه ای سنگی از نادر شاه افشار بخشی از آثار تاریخی بخش میانی کلات است.

طغرایی تشریح کرد: دژ کلات یک عنصر پیچیده و منحصر بفرد معماری است. این دژ با بیش از 200 عنصر استحکامی شامل دیوارهای سنگی، برج های خشتی و سنگ چین، حوض انبارها و عمارت های نظامی نبوغ نظامی نادر شاه و مردمان این سرزمین را نشان می دهد.

وی گفت: طبیعت کوهستانی این سرزمین جلوه زیبایی را به این منطقه بخشیده است. آبشار قره سو، آبشار ارتکند و آبشار آبگرم بخشی از طبیعت کلات نادری است. رودخانه های پرآب و دره های سرسبز و زیبا این منطقه را به بهشت دوستداران طبیعت تبدیل نموده است.

مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان رضوی مطرح نمود: روستاهای کوهستانی جاذبه دیگر کلات نادری است. این روستاها با برخورداری از آب و هوایی مطلوب، در فصول بهار و تابستان و محصولات دامی و کشاورزی طبیعی به محل مناسبی برای اقامت توریستان تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: جلوه های مردم شناختی خاص و صنایع دستی اصیل روستایی اقوام ترک و کرمانج از دیگر عناصر ارزشمند و مورد توجه در توریستی فرهنگی کلات نادری محسوب می گردد.

طغرایی توضیح داد: خوشبختانه هنوز بسیاری از آداب و رسوم این اقوام نظیر عروسی های سنتی با لباس های محلی و ورزش های بومی و محلی نظیر کشتی با چوخه در این منطقه برگزار می گردد. صنایع دستی در روستاهای این منطقه ظرفیت خوبی برای اقتصاد توریستی در منطقه کلات نادری محسوب می گردد. بافت گلیم در روستای آغداش یکی از صنایع دستی این منطقه است.

وی در مورد موسیقی این منطقه بیان نمود: موسیقی محلی کرمانجی و ترکی بخش مهمی از فرهنگ مردم کلات نادری است. این عنصر فرهنگی در تمامی روستاهای این منطقه زنده است و اجرا می گردد.

کلات نادری تا شرایط مطلوب توریستی فاصله دارد

طغرایی اظهار کرد: جاذبه توریستی منحصر بفرد، نزدیکی کلات نادری به مشهد و دسترسی نسبتا مطلوب به این منطقه برای ارتقای اقتصاد توریستی آن، همواره مورد تاکید برنامه ریزان بوده است اما تا شرایط قابل قبول فاصله بسیار زیادی دارد.

برگزاری رویدادهای فرهنگی، راه توسعه توریستی کلات نادری

وی ادامه داد: ایجاد تسهیلات برای تاسیس مراکز توریستی مانند اقامتگاه های سنتی و خانه های بومگردی زمینه جذب توریستان بیشتری را ایجاد می نماید. برگزاری جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی با استفاده از آیین ها و مراسم سنتی مردم محلی در جذب توریست و آشنایی توریستان با فرهنگ بومی و محلی استان بسیار موثر است.

مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: ایجاد بسترهای مالی مانند بازارچه های فروش صنایع دستی و محصولات بومی در مراکز توریستی محلی به جذب توریست و توسعه اقتصاد توریستی این منطقه یاری می نماید.

ایجاد بستری برای مشارکت مردم راه توسعه مالی کلات نادری است

وی بیان نمود: تقویت جامعه محلی و ایجاد شرکتهای تعاونی با زمینه مشارکت همگانی در ارائه و بهره مندی خدمات راهکاری تجربه شده و پیروز است. در بسیاری از جاذبه های طبیعی کلات نادری با ایجاد بستر مشارکت، مردم منطقه نیز می توانند از حضور توریستان بهره ببرند.

توسعه مطلوب زیرساختها عامل جذب توریست است

طغرایی تشریح کرد: توسعه مطلوب زیرساختها همانند جاده های استاندارد و مجموعه های پذیرایی بین راهی که مستلزم برنامه ریزی و سرمایه گذاری دولتی است نیز در افزایش حضور و ایجاد امنیت و رفاه توریستان بسیار اهمیت دارد.

وی در مورد میراث فرهنگی و آثار باستانی این ناحیه مطرح نمود: توجه به میراث فرهنگی و بازسازی آثار تاریخی زمینه ساز حضور توریستان علاقمند به تاریخ و معماری در منطقه کلات نادری است.

منبع: همگردی
انتشار: 2 دی 1401 بروزرسانی: 2 دی 1401 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2194

به "کلات نادری دارای طبیعتی بکر و زیبا و تاریخی پرفراز و نشیب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلات نادری دارای طبیعتی بکر و زیبا و تاریخی پرفراز و نشیب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید