آخرین قیمت از اولین ETF دولتی ، چرا دارا یکم رشد نمی کند؟

به گزارش مجله آی سیب، به گزارش خبرنگاران، صندوق دارا یکم که در اردیبهشت ماه سال جاری پذیره نویسی شده است در جریان معاملات بازار سهام نوسان زیادی داشته و حتی در دوره قبل از اصلاح بازار سهام تا 7 میلیون تومان هم رشد نموده است اما حدود 4 ماه است که بین 3/5 تا 4 میلیون نوسان می نماید و رشد یا نزول چندانی نداشته است، اما چرا دارا یکم رشد نمی نماید؟

آخرین قیمت از اولین ETF دولتی ، چرا دارا یکم رشد نمی کند؟

به گفته محمد خبری زاد، کارشناس بازار سرمایه دارا یکم یک صندوق است و ارزش صندوق ها باید بر اساس خالص ارزش دارایی ها محاسبه گردد اما قیمت دارا یکم بر اساس 75 درصد خالص ارزش دارایی ها محاسبه می گردد. این اتفاق در شرکت های سرمایه گذاری عادی است اما تفاوت قیمت صندوق ها با خالص ارزش دارایی ها باید حدود پنج درصد باشد که به علت اینکه صندوق دارا یکم بازارگردان ندارد نوسان قیمت آن با خالص ارزش دارایی ها بیش از 20 درصد شده است. بر این اساس صندوق دارا یکم حدود 20 درصد پایین تر از خالص ارزش دارایی های صندوق در بازار سهام معامله می گردد و چون بازارگردان ندارد به محل نوسان گیری برای سهامداران خرد تبدیل شدند و اگر بازارگردان با منابع کافی وارد عمل گردد به مرور قیمت صندوق به خالص ارزش دارایی ها خواهد رسید و رشد خواهد نمود.

در سرانجام معاملات این هفته ارزش هر واحد از صندوق دارا یکم به 17 هزار و 589 تومان رسید که با این حساب ارزش 200 واحد از این صندوق به 3 میلیون و 517 هزار تومان رسیده است.

عملکرد ضعیف صندوق دارا یکم و بعد از آن صندوق پالایشی یکم که با احتساب تخفیف باز هم بعد از 3 ماه بلوکه بودن پول خریداران به زیر قیمت پذیره نویسی رسیده است باعث بی اعتمادی سهامداران و فعالان بازار سرمایه نسبت به صندوق های دولتی شده است و حتی کارشناسان عقیده دارند به علت قیمت صندوق پالایشی یکم نسبت به خالص ارزش دارایی های این صندوق بیشتر است احتمال ادامه اصلاح این صندوق وجود دارد.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1781

به "آخرین قیمت از اولین ETF دولتی ، چرا دارا یکم رشد نمی کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین قیمت از اولین ETF دولتی ، چرا دارا یکم رشد نمی کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید