اینشتین؛ نابغه ای که رفتار پرندگان را هم پیش بینی نموده بود

به گزارش مجله آی سیب، پیدا شدن نامه ای دیگر از اینشتین، علاقه او به مطالعه جانوران را نشان می دهد.

اینشتین؛ نابغه ای که رفتار پرندگان را هم پیش بینی نموده بود

اینشتین نوشته است: این مسئله قابل تصور است که آنالیز رفتار پرندگان مهاجر و کبوتر های نامه بر، ممکن است روزی به درک بعضی از فرایند های فیزیکی بینجامد که در حال حاضر ناشناخته اند.

جانوران و حشرات پرنده -که بعضی از آن ها در جهت های طولانی مهاجرت و پرواز می نمایند- جهت حرکت خود روی زمین را چگونه می یابند؟

این پرسش که هنوز هم مطرح است، موضوعی است که آلبرت اینشتین به آن علاقه مند بود و عقیده داشت فهم این که این جانوران چگونه جهت خود را پیدا می نمایند می تواند به کشف های عظیم علمی بینجامد.

علاقه اینشتین به مطالعه و آنالیز حیوانات، با برملا شدن یک نامه کوتاه از او که پیش از این منتشر نشده بود، معین شده است؛ نامه ای که او به گلین دیویس، پژوهشگر رادار فرستاده بود. جودیت دیویس، بیوه گلین، این نامه را با محققان موسسه سلطنتی فناوری (RMIT) در ملبورن استرالیا به اشتراک گذاشته است.

این تیم تحقیقاتی می گوید که کشف های دوران اخیر، تأییدنماینده افکار 72 سال پیش اینشتین هستند. آدریان دایر، استادیار موسسه سلطنتی فناوری ملبورن (RMIT)، که مطالعات مهمی در زمینه زنبور ها انجام داده، نویسنده سرپرست مقاله ای است که درباره نامه اینشتین نوشته شده است.

دکتر دایر می گوید این نامه نشان می دهد اینشتین چگونه پیش بینی نموده بود که از مطالعه بر روی حیوانات ممکن است کشف های جدیدی حاصل گردد.

به گفته او، هفت دهه پس از آن که اینشتین این مسئله را طرح کرد که از ادراک حسی حیوانات ممکن است یک فیزیک جدید خلق گردد، ما کشفیاتی را شاهد هستیم که دانش ما درباره جهتیابی و اصول بنیادی فیزیک را به پیش می برد.

این نامه همچنین آشکار می نماید که اینشتین با کارل فون فریش، برنده جایزه نوبل و محقق برجسته در زمینه حواس و ادراک زنبور ها و حیوانات، دیدار داشته است. فون فریش در آوریل 1949 تحقیقات خود را در این زمینه منتشر کرد که زنبور های عسل چگونه با استفاده از الگو های قطبش نوری که در آسمان پراکنده می شوند، جهت خود را به طور کارآمدتری پیدا می نمایند.

یک روز پس از آن که اینشتین در سخنرانی فون فریش شرکت کرد، این دو دانشمند یک جلسه خصوصی ترتیب دادند. هرچند که این جلسه به صورت رسمی ثبت نشده است، اما کشف نامه اخیر اینشتین، درکی از آنچه که ممکن است آن ها درباره اش صحبت نموده باشند به دست می دهد.

اینشتین نوشته است: این مسئله قابل تصور است که آنالیز رفتار پرندگان مهاجر و کبوتر های نامه بر، ممکن است روزی به درک بعضی از فرایند های فیزیکی بینجامد که در حال حاضر ناشناخته اند.

پروفسور اندرو گرینتری، فیزیکدان نظری در موسسه سلطنتی فناوری ملبورن (RMIT)، می گوید که اینشتین این را هم پیشنهاد نموده بود که انواع جدیدی از رفتار مشاهده شوند تا زنبور ها بتوانند فهم ما از فیزیک را گسترش دهند.

پروفسور گرینتری می گوید: با این نوشته او، به شکل قابل توجهی معین شد که اینشتین کشف های جدیدی را که ممکن بود از مطالعه بر روی رفتار حیوانات به دست آید، پیش بینی نموده بود.

از زمانی که اینشتین این نامه را ارسال کرد، مجموعه ای از تحقیقات برای یافتن سرنخ هایی در این زمینه که پرندگان مهاجر چگونه جهت خود را طی هزاران کیلومتر پیدا می نمایند تا مقصد دقیق خود را بیابند، شروع شده است.

پژوهش سال 2018 روی توکا ها با استفاده از فرستنده های رادیویی برای نخستین بار نشان داد که این پرندگان به عنوان راهنمای اصلی جهت یابی در هنگام پرواز، از نوعی حس مغناطیسی -شبیه به یک قطب نمای درونی- بهره می گیرند.

یک نظریه برای شرح منشا این حس مغناطیسی در پرندگان، بهره گیری آن ها از درهم تنیدگی و فرایند های تصادفی کوانتومی است؛ هر دوی این مفاهیم فیزیکی را اینشتین پیشنهاد داده است. این پژوهش در مجله علمی کامپریتیو فیزیولوژی اِی منتشر شده است.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 18 خرداد 1400 بروزرسانی: 18 خرداد 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1657

به "اینشتین؛ نابغه ای که رفتار پرندگان را هم پیش بینی نموده بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینشتین؛ نابغه ای که رفتار پرندگان را هم پیش بینی نموده بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید