دست سرباز هخامنشی به صندلی اصلی خود بازگشت

به گزارش مجله آی سیب، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از پیوند قطعه ای از دست یک سرباز هخامنشی، پس از گذشت چند دهه در محل پیکره اصلی خود اطلاع داد.

دست سرباز هخامنشی به صندلی اصلی خود بازگشت

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، حمید فدایی امروز 30 تیرماه 1399 اظهار کرد: با فراهم آوردن امکان حفاظت بهتر از این نقش برجسته، به وسیله طراحی و نصب حفاظ شیشه ای در مقابل جداره های تاریخی درگاه یادشده، امکان نصب مجدد قطعه سنگی جداشده در مکان خود فراهم شد.

او ادامه داد: پیکر این نیزه دار هخامنشی نقش برجسته بر دیوار درگاه کاخ ملکه که امروزه یکی از ورودی های موزه تخت جمشید قرار گرفته است، از دهه چهل خورشیدی از محل خود جدا شده بود و برای سال های متمادی در گنجینه موزه تخت جمشید نگهداری می شد.

فدایی اعلام کرد: این عملیات که با پاک سازی سطوح تزیینی درگاه ورودی همراه بود توسط واحد حفاظت و بازسازی تخت جمشید و با همکاری و نظارت مدیریت موزه تخت جمشید به انجام رسید.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اضافه نمود: همچنین نصب شیشه های محافظ در مقابل درگاه ورودی مذکور، شرایط حفاظت بهتر در درازمدت را از این نقوش برجسته، تأمین خواهد نمود.

مسئول موزه مجموعه جهانی تخت جمشید نیز گفت: قبل از نصب شیشه های حفاظتی در درگاه های ورودی و خروجی موزه نیز نقوش برجسته به صورت تخصصی توسط گروه حفاظت و بازسازی تخت جمشید، پاک سازی شد.

کرامت بردبار اضافه نمود: موزه تخت جمشید با دارا بودن بیش از چندین هزار شیء از دوران پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی که بیش از 200 عدد از این تعداد شیء در معرض نمایش قرار گرفته است، به عنوان یکی از قدیمی ترین موزه های کشور، هر ساله مورد بازدید تعداد زیادی از گردشگران خارجی و داخلی قرار می گیرد که هم اکنون به دلیل رعایت دستورالعمل های مربوط به پروتکل بهداشتی ستاد مبارزه و پیشگیری از بیماری کرونا به طور موقت تعطیل است.

میراث جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت در 45 کیلومتری از شیراز قرار گرفته است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1138

به "دست سرباز هخامنشی به صندلی اصلی خود بازگشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست سرباز هخامنشی به صندلی اصلی خود بازگشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید