رشد پاییزی تورم تولیدکننده بخش خدمات به 10 درصد رسید

به گزارش مجله آی سیب، تغییرات شاخص قیمت فراوریکننده بخش های خدمات کل کشور در فصل پاییز 1400 نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) به 10 درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل 1.1 واحد درصد کاهش نشان می دهد؛ اما همچنان از رشد هزینه فراوری در این بخش حکایت دارد.

رشد پاییزی تورم تولیدکننده بخش خدمات به 10 درصد رسید

اطلاعات مرکز آمار ایران از شاخص قیمت فراوریکننده بخش های خدمات در ایران نشان می دهد در پاییز سال جاری، کمترین تورم فصلی به ترتیب مربوط به بخش های اطلاعات و ارتباطات (6.3 درصد)، فعالیت های بیمه (6.7 درصد) و فعالیت های حرفه ای، علمی و فنی (6.8 درصد) است. بیشترین تورم فصلی نیز به ترتیب مربوط به آموزش (22.5 درصد) و فعالیت های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا (16.9 درصد) بوده است.

تورم نقطه به نقطه

آنالیز تغییرات نقطه به نقطه شاخص قیمت فراوریکننده بخش های خدمات در ایران حاکی از این است که این شاخص در پاییز سال جاری در مقایسه با پاییز سال قبل 45, 8 درصد رشد نموده؛ یعنی میانگین قیمت دریافتی به وسیله ارائه دهندگان خدمات به ازای فراوری خدماتشان در داخل کشور در پاییز سال جاری به طور میانگین 45.8 درصد بیش از پاییز سال قبل بوده است. البته این رقم 2 درصد کمتر از تورم نقطه به نقطه در فصل تابستان است که از کاهش شیب این شاخص حکایت دارد.

در بخش های خدمات کمترین نرخ تورم فراوری به ترتیب مربوط به بخش فعالیت های املاک و مستغلات (24 درصد) و اطلاعات و ارتباطات (25.2 درصد) و بیشترین نرخ به ترتیب مربوط به بخش فعالیت های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا (85.2 درصد) و فعالیت های اداری و خدمات پشتیبانی (62.6 درصد) است.

تورم سالانه

تغییرات میانگین شاخص کل قیمت فراوریکننده بخش های خدمات در چهار فصل منتهی به فصل پاییز 1400 (تورم سالانه) به 46, 3 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (45.1 درصد) 1.2 واحد درصد افزایش نشان می دهد.

اطلاعات مرکز آمار ایران حاکی از این است که در فصل مورد آنالیز، در میان بخش های خدمات در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به بخش آب رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت های تصفیه (20.5 درصد) و بیشترین آن مربوط به بخش فعالیت های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا (82.5 درصد) است.

به نظر می رسد، برطرف محدودیت های شدید مقابله با کرونا و کاهش حساسیت های مربوط به شیوع کرونا که به افزایش سفر منجر شده، زمینه ساز رشد تقاضا در بخش خدمات تأمین جا و غذا بوده و به افزایش قیمت در این بخش دامن زده است. البته این بخش ها در دو سال گذشته به شدت غیبرطرفال بودند و نرخ تورم فراوری آنها نیز پایین تر از میانگین بود؛ ازاین رو افزایش اخیر قیمت ها فقط به بازیابی این حوزه یاری نموده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 24 اسفند 1400 بروزرسانی: 24 اسفند 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2004

به "رشد پاییزی تورم تولیدکننده بخش خدمات به 10 درصد رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد پاییزی تورم تولیدکننده بخش خدمات به 10 درصد رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید