رفتگرانی که ضایعات جمع می نمایند

به گزارش مجله آی سیب، خبرنگاران/کردستان ساعت نزدیک 4 بامداد است، اما هنوز در حال کار و فعالیت هستند، دو نوع زباله جمع نموده اند،یکی را به سمت ماشین حمل زباله شهرداری می برند و دیگری را برای خودشان نگهداری می نمایند!

رفتگرانی که ضایعات جمع می نمایند

به سمتشان رفتم و علت را جویا شدم، یکی از آن ها آهی کشیده و با ناراحتی می گوید: وضعمان این است، بعد از چندسال رفتگری مجبورم ضایعات جمع کنم، به خدا سه ماه است حقوق نگرفته و شرمسار خانواده هستم.

دومی با با عصبانیت ادامه می دهد: شهرداری حقوق رفتگران شرکتی را پرداخت نمی نماید. پرداخت حقوق ما برایشان اهمیتی ندارد.

وقتی از او می پرسم چرا به مسئولان مراجعه نمی نمایند، جواب می دهد: تقریباً به همه مسئولان رجوع نموده اما همگی جواب سربالا می دهند، شهرداری، شورای شهر و استانداری می گویند اگر بودجه داشته باشند پول ما را می دهند!!

دوستش می گوید: به علت عدم پرداخت اجاره خانه هر روز صاحب خانه به من زنگ زده و تهدید به شکایت می نماید. زندگی خود را بسیار سخت توصیف نموده و اظهار می نماید آنقدر پول قرض نموده که دیگر نمی تواند به کسی رو بندازد.

دیگری می گوید: از بهار سال جاری به خانه پدرش رفته و همراه با زن و بچه هایش آنجا زندگی می نمایند،چون قادر به پرداخت اجاره بها و هزینه زندگی نیست.

رفتگران شهرداری، بدون شک از زحمتکش ترین پرسنل هستند که با کم ترین حقوق، سخت ترین کار را انجام می دهند.

تماشا صحنه هایی چون زباله گردی در شهر برای گروهی از مردم، اگر چه در حال تبدیل شدن به یک امر عادی است اما واقعیت این است که وجود چنین صحنه هایی در جامعه ناخوشایند است و چهره زشتی را از شرایط جامعه برای همگان به نمایش می گذارد.

این در حالی است که در کشورهای پیشرفته تفکیک زباله به وسیله دستگاه و با کمترین دخالت انسان صورت می گیرد اما باز به هر حال زباله وجود داشته و احتیاج به تفکیک هم وجود دارد، بر همین اساس بعضی افراد با جست و جو در میان زباله ها اقلام قابل بازیابی را جدا و با فروش آنها هزینه های زندگی را تامین نموده و گروه اندکی نیز از این راه وسایل دور انداخت مردم را برای استفاده دوباره جمع می نمایند.

دلایل اقتصادی شاید در وهله اول بیشترین موضوعیت را در توسعه زباله گردی داشته باشد، بیکاری و تامین مخارج زندگی باعث شده بعضی خانواده ها برای تامین معاش خانواده خود به زباله گردی روی بیاورند و در محیط های غیر بهداشتی به خرید و فروش ضایعات اقدام نمایند که عدم توجه جدی به این معضل در آینده نزدیک مسائل اجتماعی و بهداشتی زیادی را در پی خواهد داشت.

اما فقط این موضوع نیست و باید تمام موضوع را با هم دید و در نظر داشت که اندازه زیادی از زباله ها قابل بازیافت هستند و این خود علتی بر توسعه زباله گردی است.

لقمان حیدری در گفت و گو با خبرنگاران در رابطه با جمع آوری ضایعات به وسیله پاکبانان اظهار کرد: همه شهرداری های ایران نسبت به اشتغال بعضی همکاران خدمات شهری در زمینه جمع آوری ضایعات معضل دارند.

وی با اشاره به اینکه به تناسب نوع محل و اندازه موادی که جمع می شود رقم خوبی در فروش به دست می آید اضافه کرد: بعضی از همکاران شهرداری ها بیشتر از سابقه کاری خود در شهرداری، مشغول جمع آوری و تفکیک این ضایعات هستند.

معاون خدمات شهری شهرداری سنندج مطرح کرد: بعضی از شهرداری ها از جمله شهرداری سنندج برای مقابله با این معضل، در سطح بعضی محلات شهر، اقدام به آموزش تفکیک زباله از مبداء، به وسیله کارشناسان سازمان پسماند کردند.

وی همکاری و استقبال مردم با اجرای این طرح را بسیار کم ذکر کرد و ادامه داد: شهرداری سنندج برای سرمایه گذاری در راستای حل این معضل، طی فراخوانی با شرکتی قراردادی اخذ کرد که به علت مسایل اقتصادی، مدت دوران سرمایه گذاری را طولانی تر کردند و این امر اختیار را از مدیران شهری خارج می کرد.

به گفته حیدری، تصمیمات اتخاذ شده در این راستا فعلا در حال آنالیز مجدد است.

وی با بیان اینکه شهرداری سنندج، به تمامی پاکبانان مشغول به خدمت در حوزه خدمات شهری، تذکراتی در زمینه زباله گردی و جمع نکردن ضایعات داده شده است مطرح کرد: متاسفانه بسیاری از این افراد به علت مسایل اقتصادی و اقتصادی، حتی در زمان پرداخت منظم حقوق نیز به این کار مشغول هستند.

معاون خدمات شهری شهرداری سنندج اعلام کرد: متاسفانه بعضی از شرکت ها افرادی را استخدام نموده اند که به صورت زباله گردی عایدیه است و صحنه های ناخوشایندی در سطح شهر به وجود آورده است.

وی با تاکید بر اینکه باید با همکاری شهروندان سنندجی و بهره مندی از تجربه و برطرف اشکال های بعضی شهرهای پیروز در این زمینه، بتوان در تخلیه زباله مسائل را حل کرد، اضافه کرد: جلسات متعددی با سرمایه گذاران برای اخذ قرارداد با شرکتی برای تفکیک زباله از مبداء در سطح محلاتی به صورت پایلوت و آموزش به مردم، در حال اجرا است.

حیدری، با اشاره اینکه بازیافت زباله می تواند به یک منبع عایدی برای منطقه تبدیل شود، مطرح کرد: در سایر کشورهای پیشرفته بحث بازیافت هنوز به طور کامل اجرا نشده، اما این مهم شروع شده است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر بحث تفکیک زباله در سطح شهر به دو روش استفاده از ماشین آلات بخش خصوصی و بهره مندی از نیروهای شهرداری صورت می گیرد اعلام کرد: حدود 30 دستگاه ماشین سنگین در بخش خصوصی، 8 دستگاه ماشین آلات شهرداری و همکاری حدود 300 نفر نیرو مشغول جمع آوری زباله به صورت شبانه روزی هستند.

وی با بیان اینکه در گذشته جمع آوری زباله در سنندج به صورت سنتی و با استفاده از خاور که به لحاظ ایمنی مسائلی به وجود می آورد صورت می گرفت، اضافه کرد: طی دو سال گذشته در راستای جمع آوری زباله به صورت مکانیزه اقداما اساسی اجرا شده است.

حیدری اعلام کرد: اکنون برای جمع آوری زباله در سطح شهر سنندج بیش از 1400 سطل مکانیزه در شهر جاگذاری شده و علاوه بر بهره مندی از ماشین آلات مکانیزه در بخش خصوصی، شهرداری نیز خود اقدام به خرید 4 دستگاه ماشین مکانیزه جمع آوری زباله نموده است.

معاون خدمات شهری شهرداری سنندج، مطرح کرد: جمع آوری زباله های منطقه ها نایسر و ننله و حسن آباد به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه ممکن است گاهی پرداخت حقوق پاکبانان این منطقه ها مذکور، به صورت نامنظم انجام شود و این به بخش خصوصی بر می شود، توضیح داد: اما در بخش شهرداری چون منبع عایدی اصلی بر روی ساخت و ساز، عوارضات و صدور پروانه های ساختمانی است، گاهی ممکن است پرداخت حقوق پاکبانان به تعویق بیافتد.

حیدری، سنندج جزو شهرهای خوب به لحاظ عایدی از منابع یاد شده ذکر کرد و گفت: اما شرایط کنونی شهرداری سنندج هنوز با ایده آل خود فاصله دارد و امید است با برنامه های نو شهردار منصوب شده، پرداخت حقوق ها به روز شود.

وی یادآور شد: تبدیل ماشین به سطل های مکانیزه موجب کاهش شیرابه در سطح معابر شهر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 دی 1400 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1936

به "رفتگرانی که ضایعات جمع می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفتگرانی که ضایعات جمع می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید