روستایی زیبا و دیدنی بیخ گوش تهران!

به گزارش مجله آی سیب، روستای برگ دنیا کجاست؟

روستای برگ دنیا از توابع لواسانات و یکی از روستاهای اطراف تهران است؛ دارای آبشاری زیبا که با کوهپیمایی یک ساعته به آن خواهید رسید. بعد از رسیدن به لواسان، به سمت افجه و سپس روستای برگ دنیا ادامه جهت دهید تا آبشار برگ دنیا در شمال شرقی روستا را ببینید. دیدن آبشار برگ دنیا یکی از جاذبه های گردشگری روستای برگ دنیا در اطراف تهران را از دست ندهید. این آبشار در جهت صعود به قله های سرسیاه غار (سیاه چال ها) قرار گرفته و هم چنین مقصد طبیعت گردانی است که به قصد پیاده روی و کوهپیمایی به این روستا عزیمت می نمایند. بعد از گذشت تقریبا پنج دقیقه پیاده روی از داخل روستا از یک پل ماشین رو که در طرف راست واقع شده است عبور نموده، بعد از قرار دریافت در جهت باغ ها راه اصلی را ادامه داده و بعد از گذشتن 10 دقیقه به دو راهی رسیده که سمت راست آن به رودخانه می رسد در صورت کم آب بودن رودخانه از آن گذشته و با حرکت در جهت خلاف جریان آب به سمت محل تلاقی رودخانه ها و بعد به سمت آبشار می رسید. اما راه سمت چپ کمی بالاتر از پای کوه گذشته و به همان محل تلاقی رودخانه ها می رسد.

روستایی زیبا و دیدنی بیخ گوش تهران!

تاریخچه روستای برگ دنیا

بد نیست بدانید که در زمان های قدیم، روستای برگ دنیا از چهار محله سردره، پادره، رودبار و شاهان تشکیل می شد. ولی امروزه هویت پیشین روستای برگ دنیا به خصوص از نظر معماری دگرگون شده است. فقط در محله سردره، بقایای معماری (بنای یک مسجد) سال های میانی دوره پهلوی به جا مانده است. برگ دنیا از جمله روستاهای قدیمی منطقه لواسانات دراطراف تهران است. سفال های به دست آمده از لایه زیرین این روستای کوهستانی نشانگر قدمت تاریخی این روستاست. طی چند دهه اخیر بناهای قدیمی روستای برگ دنیا تخریب و به جای آن ها ساختمان های جدیدی احداث شده و بافت قدیمی روستا دگرگون شده است.

روستای برگ دنیا چرا خاص است؟

شاید باورتان نشود، روستایی چنین بکر و خوش آب و هوا در نزدیکی شهر شلوغ تهران واقع شده باشد. نزدیکی روستای آب دنیا به تهران، ویژگی منحصر به فرد این روستا است. روستای زیبای برگ دنیا، خوراک سفر یک روزه برای تعطیلات آخر هفته است. وجود رودخانه، آبشار پرآب، کوچه باغ های تماشایی، مناظر چشم نواز و غیره از دیگر ویژگی های خاص این منطقه است. اگر هوادار مقاصد نزدیک به تهران و سفرهای کوتاه هستید می توانید در تورهای یکروزه خبرنگاران شرکت کنید.

در روستای برگ دنیا چه می بینیم؟

رودخانه برگ دنیا

رودخانه برگ دنیا از ارتفاعات اطراف روستای برگ دنیا سرچشمه می گیرد و پس از پیوستن به رودخانه رودبار به سد لتیان می ریزد. نمایی از روستای برگ دنیا روستایی با چشم اندازهای جذاب، ارتفاعات اطراف، باغات سرسبز گسترده، مزارع پیرامون، حواشی رودخانه برگ دنیا و راستاهای زیبای کوچه باغ های روستا یکی از زیباترین و جذاب ترین روستاهای استان تهران به شمار می آید. روستای برگ دنیا با مناظر دلفریب و جلوه های کم نظیر به ویژه در بهار و تابستان هزاران توریست شهری را به سمت خود جلب می نمایند.

روستاگردی در اطراف تهران

اگر می خواهید روستاگردی کنید می توانید در ادامه روستای برگ دنیا، به روستای نیکنام ده بروید و باز در ادامه به یک سه راهی خواهید رسید که سمت راست شما را به سد لتیان و جاجرود می رساند و سمت چپ به روستا های هنزک، رسنان، چهارباغ، لواسان عظیم، کلان، علائین، ایرا، جورد، سنگ دروازه، آردینه، وسگاره، مندانک و در نهایت به شهرستان رودهن.

قلعه دختر، بنای تاریخی در اطراف تهران

در فاصله سه کیلومتری شمال روستای برگ دنیا و در ارتفاع 2720 متری نیز بقایای قلعه ای به جا مانده است که به قلعه دختر یا قلعه بند معروف است. این قلعه طی دهه های اخیر تخریب شده و مصالح آن در سایر بنا های روستا مورد استفاده قرار گرفته است.

زندانخانه لار

هم چنین در ارتفاعات شمال غربی این روستا، غاری وجود دارد که به زندانخانه لار معروف است. ظاهراً در گذشته این غار به عنوان زندان مورد استفاده قرار می گرفته است. غار خمیره یا همان زندانخانه لار در منطقه لواسان و در سمت شمال غربی روستای برگ دنیا واقع شده است. غار ابعادی در حدود دو متر در دو متر دارد و طول آن نیز حدود 30 متر برآورد شده است.

آرامگاه امامزاده اسماعیل در اطراف تهران

در ضلع غربی روستای برگ دنیا و در دامنه شرقی تپه ای معروف به تنگل خانه واقع شده است. بنای اولیه این امامزاده گنبد مخروط زیبایی داشت که امروزه به بنای جدیدالاحداثی تبدیل شده است. این امامزاده مورد احترام مردم روستای برگ دنیا و روستاهای مجاور است.

چطور به روستای برگ دنیا در اطراف تهران برویم؟

فاصله تهران تا برگ دنیا 40کیلومتر است. برای رفتن به روستای برگ دنیا، دو راه پیش رو دارید: یا می توانید راستا تهران، لواسان، نارون، هنرک، افجه و سپس برگ دنیا را انتخاب کنید یا از این راستا تهران، جاجرود، سد لتیان، نیکنام ده راهی روستای برگ دنیا شوید. هر دوی این راستا ها آسفالته است. اگر قصد دارید از تهران به سمت برگ دنیا بروید، می توانید از راستا عظیمراه شهید بابایی، جاده لشگرک، لواسان عظیم رفته و از آنجا راه روستای افجه را در پیش بگیرید و به روستای برگ دنیا برسید.

نباید فراموش کنید از دوراهی لواسان- فشم تا برگ دنیا حدود 20 کیلومتر راه در پیش دارید. برای راستا برگشت از برگ دنیا می توانید با ادامه راه به سمت جاده جاجرود رفته و در این راستا از طبیعت زیبای اطراف سد لتیان نیز لذت ببرید. از برگ دنیا تا سد لتیان هفت کیلومتر، از سد تا جاده جاجرود حدود هفت کیلومتر و از آنجا تا عظیمراه بابایی حدود 15 کیلومتر راه در پیش خواهید داشت.

کی به روستای برگ دنیا برویم؟

آب و هوای برگ دنیا در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است. البته درست است که هوای روستای برگ دنیا در پاییز سرد است، اما دیدن این روستا را در پاییز از دست ندهید. روستای برگ دنیا در فصل پاییز به اوج زیبایی اش می رسد. درختان روستای برگ دنیا در این فصل، ترکیبی از رنگ های گرم نارنجی و زرد و قرمز و قهوه ای می شوند و ناخودآگاه گرما را مهمان وجودتان می نمایند.

سوغات روستای برگ دنیا چیست؟

گندم، جو و بنشن عمده ترین محصولات زراعی روستای برگ دنیا هستند. هم چنین گردو، سیب، زردآلو، ازگیل، گیلاس، آلبالو، هلو، خرمالو، آلو، گلابی و توت از محصولات باغی و سردرختی های این روستاست. فرآورده های لبنی از قبیل شیر، ماست، کره و فراوری عسل نیز در روستای برگ دنیا رواج دارند.

روستای برگ دنیا روی نقشه

منبع: برترینها

دیگر مقاصد نزدیک به تهران را بشناسیم:

  • آهار و شکرآب کجاست؟
  • آبشار سنگان کجاست؟
منبع: دالاهو
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1070

به "روستایی زیبا و دیدنی بیخ گوش تهران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستایی زیبا و دیدنی بیخ گوش تهران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید