ساحل اسرار آمیز رنگی در کانادا

به گزارش مجله آی سیب، در این منطقه نوار ضخیمی از شن های رنگی در خط ساحلی وجود دارد که چشم هر بیننده ای را خیره می نماید. البته این نوار دائم و همواره وجود ندارد و معمولا رنگ و طول ماسه ها با جزر و مد و تغییر فصل تغییر می نماید. این سرزمینِ با دسترسی سخت با نام ساحل دشت های بنفش شناخته می گردد.

ساحل اسرار آمیز رنگی در کانادا

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

دانه های شن می توانند در طیف رنگ های مختلف از بنفش تا قرمز و گاهی حتی صورتی ظاهر شوند. ذرات رنگی می توانند در ساحل پخش شوند، در میان صخره ها پراکنده شوند و زیر سطح آب در خلیج های کم عمق دریاچه موج بزنند. بازدید از این پدیده طبیعی برای طبیعت گرد ها، علاقه مندان به مسائل زمین شناسی و گردشگران می تواند جذاب و دیدنی باشد. آن ها باید منتظر بمانند تا برف های منطقه آب شوند و به ساحل آفتاب بتابد تا شن های زیبا خودنمایی نمایند.

البته بعضی از ساکنان از وجود این دانه های رنگی در ساحل دریاچه تورچ نیز گزارش هایی داده اند که احتمال می دهند با توجه به اینکه مقداری از آب دریاچه کندل به دریاچه تورچ می ریزد، دلیل این شن های رنگی دریاچه تورچ نیز از کندل نشات بگیرد. البته این شن ها به اندازه مبدا اصلی خود یعنی دریاچه کندل نیستند.

در هر صورت وجود ماسه های بنفش تعجب آور است و عجیب به نظر می رسد. ولی در اصل یک شرح زمین شناسی می تواند این پدیده را توجیه کند! در واقع دلیل وجود این سواحل رنگی، وجود مواد معدنی، سنگ ها و صدف هایی است که در ذرات شن وجود دارند.

معمولا شن های رنگی در همه جای دنیا یافت می شوند که هرکدام رنگ خاصی دارند. البته رایج ترین رنگ، رنگ سفید است، که به دلیل وجود دانه های کوارتز خودنمایی می نماید. با توجه به اینکه میزان این ماده در دنیا بسیار زیاد است، متوجه می شویم که چرا وجود رنگ سفید در سواحل امری عادی است.

اما در مناطقی مثل ایسلند و هاوایی نیز وجود شن و ماسه سیاه به چشم می خورد. رنگ این شن و ماسه ها به دلیل سنگ های گدازه آتشفشانی است. همچنین مواردی نیز وجود دارد که مواد معدنی و رسوبات، دریاچه ها را به رنگ هایی دیدنی تبدیل می نمایند. دریاچه پیتو کانادا یکی از این موارد است که در آلبرتا واقع شده است و رنگی نزدیک به فیروزه ای دارد. دلیل این رنگ خاص وجود رسوبات یخچالی معلق در آب است.

خب پس دلیل رنگ خاص ساحل کندل چیست؟ احتمالا یک کانی به نام گارنت بیشترین تاثیر را در این رنگ آمیزی زیبا دارد. با وجود اینکه این ماده رنگارنگ و مقاوم در جاهای مختلفی وجود دارد، ولی میزان آن در کانادا بیشتر است. گارنت قدمتش به بیش از یک میلیارد سال قبل باز می شود. در نهایت به نظر می رسد این سنگ ها طی آخرین عصر یخبندان که حدود 12000 سال پیش به سرانجام رسیده است، هنگام عبور ورقه ای بزرگ یخ، در مکان هایی مثل دریاچه کندل پراکنده شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 806

به "ساحل اسرار آمیز رنگی در کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساحل اسرار آمیز رنگی در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید