شرایط پذیرش تحصیلی در هند

به گزارش مجله آی سیب، راهنمای پذیرش تحصیلی در هند

هند کشوی در جنوب آسیا که با توجه با جاذبه ها و تمدن فاخری که دارد به عنوان یکی از کشورهای شناخته شده در دنیا محسوب می گردد و جالب است بدانید که بعد کشور چین جزء کشورهای پر جمعیت دنیا محسوب می گردد. این کشو به غیر از بناهای تاریخی و طبیعت بکر و بی نظیری که دارد، دارای دانشگاه های معتبر و فوق العاده ای هم می باشد که همین سبب شده تا دانشجویان زیادی قصد تحصیل در این کشور را از سراسر دنیا داشته باشند؛ اما قبل از این که بخواهید برای تحصیل در این کشور اقدام کنید ضروری است تا اطلاعاتی درباره شرایط پذیرش تحصیلی در هند بدانید که ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم درباره آن به طور مختصر صحبت کنیم، با ما در ادامه مطلب شرایط پذیرش تحصیلی در هند همراه باشید.

شرایط پذیرش تحصیلی در هند

برای کسانی که علاقه مند به تحصیل در هند هستند، آگاهی از شرایط تحصیل در این کشور و همچنین شرایط پذیرش تحصیلی هند، امری مهم و لازم است. شرایط پذیرش تحصیلی در هند به فاکتورهای متعددی بستگی دارد، با توجه به شهریه های به نسبت ارزان دانشگاه های هندی سالانه دانشجویان زیادی هستند که هند را برای تحصیل خود انتخاب می نمایند. زبان رسمی این کشور هندی است، اما به واسطه استعمار انگلستان زبان انگلیسی نیز در این کشور صحبت می گردد. شهرهای مهم هند عبارتند از بمبئی، دهلی، کلکته، چنای و بنگلور که در آن ها دانشگاه های بزرگی قرار دارند. از دیگر مواردی که سبب می گردد دانشجویان هند را برای تحصیل انتخاب نمایند به غیر از شهریه های نسبتا پایین، اعتبار دانشگاه ها، امکان تحصیل با زبان انگلیسی مواردی است نظیر هزینه زندگی مناسب و مسافت به نسبت کم کشور هند تا کشور ایران است.

وضعیت نظام آموزشی و مدت زمان تحصیل در هر مقطع

تحصیلات پیش دانشگاهی

تحصیل در کشور هندوستان از 5 سالگی افراد آغاز می گردد و دوره ابتدای 5 سال است و پس از آن دورمتوسطه آغاز می گردد که تا اینجای کار همه چیز عین ایران است اما دوره متوسطه در کشور برخلاف ایران 3 سال نیست بلکه 7 سال است و به دو دوره 5 ساله و 2 ساله تقسیم می گردد. مجموع دوره تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی در هندوستان معمولا مشابه ایران 12 سال است و در سرانجام آن به دانش آموزان مدرک دیپلم دبیرستان (Intermediate Certificate) داده می گردد و بعد از آن تحصیلات در دانشگاه آغاز می گردد.

تحصیلات دانشگاهی

برای ورودی به دانشگاه های هندی می بایست که مدرک دیپلم دبیرستان را حتما داشته باشید، اغلب دانشگاه های به خصوص در رشته های پزشکی و مهندسی به علت محدودیتی که در پذیرش دانشجو دارند معدل دیپلم دبیرستان را شرط ورود قرار داده اند و دارندگان معدل های بالاتر در اولویت پذیرش هستند. در بعضی از موسسات ممتاز نظیر موسسات فن آوری هندوستان (Indian Institute of Technology) علاوه بر شرط داشتن نمرات خیلی خوب، امتحان ورودی و مصاحبه نیز از داوطلبان به عمل می آورند.

تاریخ آغاز کلاس ها در هند

از آنجایی که بیشتر دانشگاه ها خصوصی می باشند، و فقط از نظر استاندارد آموزشی و محتوای امتحانات زیر نظر دانشگاه های مرکزی فعالیت می نمایند. زمان آغاز کلاس ها بسته به مدیریت دانشگاه ها متفاوت است.

  • ثبت نام در دانشگاه های هند از فوریه (بهمن ماه) هر سال آغاز می گردد و تا سرانجام تابستان ادامه دارد.
  • تاریخ آغاز کلاس ها: آگوست تا سپتامبر (مرداد / شهریور)

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی

  • مدارک Diploma و Bachelor

با دو سال تحصیل در مراکز آموزش عالی معتبر در صورت داشتن دیپلم 12 ساله به همراه پیش دانشگاهی داردانی ارزشیابی می گردد و گفتنی است که دوره های تکمیلی مانند Condenced Course تاثیری در ارزشیابی مدارک فوق نخواهد داشت.

  • مدارک Bachelor

در صورت داشتن دیپلم 12 ساله دبیرستان یا پیش دانشگاهی با سه تا پنج سال تحصیل در دانشگاه های گروه الف و ب در مقطع کارشناسی ارزشیابی می شوید. توجه داشته باشید که مدارک تحصیلی مراکز آموزش عالی که در گروه های الف، ب نامشان آورده نشده است با ورودی بعد از آگوست 1988 ارزشیابی نمی گردد.

  • مدارک Master

اگر شما دو تا سه در دانشگاه های گروه الف و ب با شرط داشتن مدرک کارشناسی، در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مربوطه ارزشیابی می گردد.

  • مدارک D

در دانشگاه های گروه الف و ب با توجه به شرایط داشتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته مربوطه در مقطع دکترا ارزشیابی می شوید.

مدت و هزینه دوره های زبان آموزی در هند

با توجه به این که برای تحصیل در هند به زبان انگلیسی مسلط باشید دوره های زبان در این کشور هر سه ماه شهریه ای برابر با 300 دلار، هر چهار ماه 600 دلار، هر شش ماه 1250 دلار و هر یک سال حدود 1850 دلار هزینه دارد.

میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف

در کشور هند شهریه دانشگاه ها برای هر ترم حداقل 3000 تا 6000 هزار دلار در سال است، به طور مثال هزینه تحصیل در دوره کارشناسی سالیانه 500 تا 6000 دلار است که معمولا رشته های مهندسی بالاترین شهریه را در این کشور دارند. دوره های کارشناسی ارشد سالیانه 1200 تا 4500 دلار و دکترا سالیانه 600 تا 5000 دلار هزینه دارند.

میانگین هزینه زندگی در هند

در کشور هندوستان میانگین هزینه زندگی برای کسانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند به نسبت کم است و مهمترین بخش هزینه مربوط به اجاره خانه ای که دانشجور قصد زندگی در آن دارد. معمولا به دلیل امکان اخذ خوابگاه به دلیل تعداد بالای دانشجو در این کشور وجود بسیار کم است و دانشجویان در بیشتر مواقع مجبور به اجاره خانه هستند، اگر فرد توانست خوابگاه بگیرد، باید در سال 90000 روپیه به خوابگاه بپردازد. متوسط هزینه اجاره خانه یک خوابه در منطقه متوسط در هند حدودا 7000 روپیه تا 12000 روپیه است .

بعد از هزینه های مربوط به اجاره خانه، مجموع هزینه های مربوط به خوراک می گردد که تقریبا هر فرد باید حدود 2000 تا 3000 روپیه در ماه بابت هزینه های مربوط خورد و خوراک خودش هزینه نماید. به طور کلی، هزینه سالانه زندگی در هند 4000 دلار است.

محدودیت سنی برای تحصیل

بعضی از دانشگاه های محدودیت سنی دارند؛ دوره کارشناسی حداکثر حداکثر 27 سال و کارشناسی ارشد 32 سال مجاز است، اما دوره دکترا محدودیت سنی ندارد.

تعطیلات سرانجام سال تحصیلی

دانشجویان می توانند از 2 ماه تعطیلات در هند استفاده نمایند.

ویزای تحصیلی هند

  • پس از دریافت پذیرش از دانشگاه های کشور هند می بایست از طربق سفارت هند برای ویزای دانشجویی اقدام نماید.
  • برای والدین دانشجویان امکان دریافت ویزای 3 ماهه وجود دارد.
  • شرایط کار کردن دانشجویان در طی تعطیلات دانشگاه امکان کار برای دانشجو وجود ندارد.
  • دانشجویان متاهل می توانند به همراه همسر خودشان در هند تنها برای دوره دکترا ویزای همراه بگیرند.
منبع: الی گشت
انتشار: 13 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 258

به "شرایط پذیرش تحصیلی در هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط پذیرش تحصیلی در هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید