موزه ملک ممتازترین مجموعه آثار فرهنگی و هنری و ادبی در جهان

به گزارش مجله آی سیب، حاج حسین آقا ملک نواده حاج محمدمهدی ملک التجار، تاجر معروف آذربایجانی بود که در جریان به تخت نشستن ناصرالدین شاه نقش مهمی داشت.

موزه ملک ممتازترین مجموعه آثار فرهنگی و هنری و ادبی در جهان

به گزارش خبرنگاران، حاج حسین آقا ملک با وقف بخش وسیعی از اموال و املاک خود، عنوان بزرگ ترین واقف تاریخ ایران را از آن خود کرده بود.

او در سال 1316 خانه پدری خود را که در بازار بین الحرمین تهران قرار داشت، با همه اثاثیه و کتاب های موجود در آن که بیش از هزاران جلد نسخه خطی، صدها قطعه اشیای منحصربه فرد از قبیل مبلمان، تابلوهای نقاشی، لاله های بلور و جعبه های میناکاری و مجموعه سکه ها، تمبر وسایل نقره و طلا بود، وقف آستان قدس رضوی کرد.

به این ترتیب هسته اولیه تأسیس موزه و کتابخانه و مرکز اسناد ملک پایه گذاشته شد. موزه ملک تا سال 1375 در خانه قدیمی حاج حسین آقا در بازار تهران برپا بود و سپس به ساختمان جدیدی که در خیابان ملل متحد (باغ ملی) به همین منظور ساخته شد، منتقل شد.

مجموعه فرهنگی موزه ملک امروز دربردارنده یکی از باارزش ترین و ممتازترین آثار فرهنگی و هنری و ادبی در جهان است، به صورتی که نمی توان هیچ یک از نفایس موجود در آن را برتر از دیگری دانست.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1402 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2257

به "موزه ملک ممتازترین مجموعه آثار فرهنگی و هنری و ادبی در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه ملک ممتازترین مجموعه آثار فرهنگی و هنری و ادبی در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید