نِرو مارکتینگ (neuro marketing) شاخه ای جدید در بازاریابی

به گزارش مجله آی سیب، نِرو مارکتینگ در حقیقت، شاخه جدیدی در بازاریابی است که زمینه های حسی و حرکتی خریداران را آنالیز می نماید. این نوع بازاریابی روش جدیدی برای پاسخ به محرک ها و انگیزه های انسانی ایجاد نموده است.

نِرو مارکتینگ (neuro marketing) شاخه ای جدید در بازاریابی

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

پژوهشگران برای آنالیز و اندازه گیری فعالیت های مغز، از تکنولوژی های متعددی استفاده می نمایند؛ این ها یاری می نمایند تا دانشمندان دریابند که در خلال تصمیم گیری های انسان چه رویدادهایی درون مغز انسان رخ می دهد.

اگر چه نِرو مارکتینگ در سال 2002 توسط ال اسمید پایه گذاری شد اما، ریشه اصلی آن به فیلسوف معروف یونانی، افلاطون باز می گردد. نظریه ای که او اعلام کرد بدین گونه بود که، ارابه ای با دو اسب وجود دارد؛ اسب اول که سمبل احساسات آدمی است و اسب دوم که نشانه عقل و منطق است. در حقیقت این دو اسب، یکی نشانه انسان با جسمش و دیگری، انسان با روحش است.

اگرچه نظریه وی، در بعضی زمان ها تا به امروز نادیده گرفته شده است، اما بعدها زمینه ای در پیشرفت و تکامل مفهوم نرو مارکتینگ نهاده شد.

طبق مفهوم فرآیند تصمیم گیری نرو مارکتینگ، تصمیمات خرید مشتری یا همان خریدار محصول، همیشه تکیه بر دو سیستم دارد:

سیستم شماره 1، به معنی آن است که که مغز انسان در لحظه خرید، به طور کامل ناخود مطلع عمل می نماید. یعنی تصمیمات در اغلب موارد بدون فکر و سعی و کوشش کافی، گرفته می شوند. در مقابل این تصمیمات عجولانه و اغلب نادرست، سیستم شماره 2 وجود دارد که در آن، مشتری محصول خود را کاملاً مطلعانه، همراه با فکر و اندیشه بسیار، انتخاب می نماید.

همه روزه ذهن ما توسط این پردازش ها و تغییرات، تصمیمات مورد نظر را اتخاذ می نماید. همان تصمیماتی که اغلب با احساسات و هیجانات صورت می گیرد.

این مراحل بیشتر در زمره گروه شماره 1 قرار دارند. درست همان مرحله ای که مشتری خرید خود را به طور اجباری و یا بی اختیار انجام می دهد.

مفهوم کلی نرو مارکتینگ یا بازاریابی مبتنی بر ذهن شناسی

این نوع مارکتینگ، ابتدا در سال 1990 در دانشگاه هاروارد، توسط روانشناسان پایه گذاری شد. این مبحث بیان نماینده این است که، ذهن انسان، بیش تر اوقات درگیر فکر و اندیشه و احساسات است. تصمیمات به طور معمول در قسمت نیمه هوشیار مغز انسان صورت می گیرد که درست همان لحظه انتخاب است.

اساس نرو مارکتینگ، بر پایه meme به معنای الگوی رفتاری، پایدار است. در حقیقت همان قسمتی از مغز که اطلاعات را ذخیره می نماید. این داده ها، در نهایت انسان را مجبور به انتخاب و تصمیم گیری می نمایدکه مراحل آن در مغز انسان تنها کمتر از 3 ثانیه طول می کشد.

در نتیجه می توان دریافت که چگونه یک موسیقی در ذهن انسان به یاد می ماند و یا چگونه خاطره ای هیچ گاه فراموش نمی گردد…! بله، این همان قسمت meme است که تمامی این ساختار را در دست دارد. برای کسب و کارها، در زمینه های مختلف، آسان است تا راستا انتخابی مشتریان را کنترل نمایند؛ اما دریافتن اصل چگونگی نیازها، مشکل است.

زمینه ای جدید و تازه که نرو مارکتینگ نامیده می گردد، بیان گر این موضوع است که چگونه خریداران کالایی را برتر از کالایی دیگر می دانند؛ و در نهایت آن را جهت خرید انتخاب می نمایند.

در سال 1950 دو دانشمند به طور اتفاقی قسمتی از مغز را کشف کردند که این بخش را قسمت تمایلات مغز خواندند؛ که صندلی علمی و دقیق آن، در اعماق هسته اکومبنس واقع شده است.

دانشمندان با آنالیز بر روی موش های آزمایشگاهی دریافتند که این قسمت از مغز، در انسان نیز وجود دارد. این آزمایش به گونه ای انجام شد که در ابتدا با طراحی اهرم فعال نماینده، بر روی موش ها و بدون در نظر دریافت خوابیدن و یا غذا خوردن موش ها، آن را فعال نموده و پس از مدتی، موش ها یکی پس از دیگری، تلف شدند. بنابراین دانشمندان پی بردند که مغز انسان نیز، شامل چنین بخش حساس و قابل توجهی می باشد.

مردم اغلب نسبت به این که چه ابزاری را می خواهند و یا این که به چه کالایی علاقه مند هستند و حتی این که چه مقدار می خواهند برای خودشان هزینه نمایند، هوشیاری کاملی را دارند؛ یعنی به دقت می دانند که هدفشان از خرید کالا و یا محصول مورد نظر چیست؛ اما آن ها چگونگی الهام دریافت از ارزش ها و چگونگی دسترسی به خدمات و کالاهای مورد نظر را نمی دانند.

مدافعان این سیستم، مدعی هستند که منافع جامعه، همیشه از نرو مارکتینگ، به دست می آید.

یکی از دانشمندان آلمانی، نرو مارکتینگ را از جهت دیگری، رواج داده، که نام آن نِرو پرایسینگ، به معنای قیمت گذاری به محصول مورد نظر است.

در این علم جدید، شرکت ها می توانند بالاترین قیمتی را که مشتریان حاضر به پرداخت آن هستند، را شناسایی نمایند.

منبع: الی گشت
انتشار: 15 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 730

به "نِرو مارکتینگ (neuro marketing) شاخه ای جدید در بازاریابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نِرو مارکتینگ (neuro marketing) شاخه ای جدید در بازاریابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید