کتاب بازار و دکان و کاروانسرا در اسناد دوره قاجار منتشر کرد

به گزارش مجله آی سیب، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مؤسسه مطالعات پیشرفته آسیای دانشگاه توکیو، سی و دومین دفتر سلسله انتشارات مرکز پژوهش و اطلاع رسانی در مطالعات آسیایی را با عنوان بازار و دکان و کاروانسرا در اسناد دوره قاجار که حاصل تحقیق و بازنوشته هاشم رجب زاده ژاپن شناس است، با همکاری کیمجی ئه اورا و مقدمه کازوئو موری موتو برای سال 2021 منتشر کرد.

کتاب بازار و دکان و کاروانسرا در اسناد دوره قاجار منتشر کرد

این مجموعه 188 صفحه ای، بخشی از گنجینه اسناد فارسی شماره 8 این مرکز می باشد و در دو بخش دکان و حجره و حرفه و کسب و بعلاوه تملک و اجاره کاروانسرا و در 8 فصل ارائه شده است.

در این کتاب، بخش هایی همانند صلح و فروش قطعی، فروش شرطی یا خیاری، اجاره دکان، اجاره سکو در بازار، تقسیم و افراز، مطالب متنوع مرتبط با حرفه ها و دکانداری، خرید و فروش و اجاره کاروانسرا در این دوره مورد آنالیز قرار گرفته است.

هاشم رجب زاده استاد دانشگاه، ژاپن شناس و دارنده نشان امپراطور ژاپن، در کتاب بازار و دکان و کاروانسرا در اسناد دوره قاجار با ارائه تصاویر و متون تایپ شده هشتاد و دو سند تاریخی، اطلاعات ارزنده ای را از جنبه های مختلف مالی و اجتماعی ایران در دوره قاجار ارائه می نماید.

رایزن فرهنگی ایران در ژاپن در همین خصوص گفت: تا به امروز مجموعه های ارزشمندی از اسناد تاریخی و اجتماعی ایران در دوره های مختلف از سوی این مرکز و دیگر دانشگاه ها و موسسات علمی و دانشگاهی منتشر شده است و نقش هاشم رجب­زاده در این زمینه بسیار برجسته بوده که با آثار خود، تاریخ ایران را به جامعه ژاپن و محققان و اندیشمندان این کشور معرفی نموده است.

دیوسالار اضافه کرد: یکی از مهم­ترین اقدامات و دستاوردهای پژوهشی هاشم رجب­زاده در مورد معرفی تاریخ دو کشور به یکدیگر، ترجمه بخش عمده ای از سفرنامه­هایی است که ژاپنی­ها طی سفر به ایران یا خاورمیانه بر جای گذاشته اند و این مجموعه ها توانسته منابع غنی­ و ارزشمندی از شناخت ژاپنی­ ها نسبت به ایران دوره مشروطه به این سو در اختیار قرار دهد.

وی یادآور شد: رجب­ زاده در سال 2009، به علت خدمات علمی فراوان، نشان امپراتوری ژاپن را به عنوان دومین ایرانی دریافت نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1948

به "کتاب بازار و دکان و کاروانسرا در اسناد دوره قاجار منتشر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب بازار و دکان و کاروانسرا در اسناد دوره قاجار منتشر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید