کشف سه دوره معماری در حوضه سد چم شیر گچساران

به گزارش مجله آی سیب، ایلنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، کشف سه دوره معماری در حوضه سد چم شیر گچساران صورت گرفت.

کشف سه دوره معماری در حوضه سد چم شیر گچساران

سعید امیرحاجلو (سرپرست کاوش) گفت: کاوش نجات بخشی محوطه 106 حوضه سد چم شیر گچساران با مجوز پژوهشگاه و به منظور مطالعات علمی باستان شناسی در حوضه سد چم شیر به انجام رسید.

امیرحاجلو اضافه کرد: هیأتی متشکل از 4 متخصص باستان شناسی به مدت 34 روز بدون وقفه به مطالعات باستان شناسی در این محوطه پرداختند و با ایجاد 5 کارگاه کاوش، 162 مترمربع از این محوطه خواناسازی شد.

او توضیح داد: در این کاوش علمی، 3 دوره معماری، قطعاتی از سفال، شیشه، مهره های سنگی، هاون سنگی و صدف تراش خورده شناسایی و با توجه به احتمال مغروق شدن محوطه پس از آبگیری سد، کوشش شد مستندنگاری دقیقی از یافته های کاوش انجام گردد.

امیرحاجلو اضافه کرد: با توجه به وجود دو استودان در صخره های مشرف به این محوطه تاریخی، گونه های سفال شاخص و شیوه معماری بعضی از دیوارها به نظر می رسد استقرار و سکونت جوامع انسانی در این محوطه دست کم از دوره ساسانیان شروع شده است.

او در انتها اظهار کرد: بعلاوه، منظره و توانمندی های طبیعی منطقه و نزدیکی به رودخانه زهره سبب شده تا استقرار و سکونت در این محوطه در یک بازه زمانی تقریبا هزار ساله تا سده های میانی اسلامی تداوم یابد.

منبع: همگردی
انتشار: 1 مرداد 1401 بروزرسانی: 1 مرداد 1401 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2114

به "کشف سه دوره معماری در حوضه سد چم شیر گچساران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سه دوره معماری در حوضه سد چم شیر گچساران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید