یک پنجره خوب چه ویژگی هایی دارد

به گزارش مجله آی سیب، پنجره در خانه مهم است، این گزاره را لازم نیست تکرار کنیم. هر کسی که دانشی در زمینه معماری داخلی هم نداشته باشد، می داند که پنجره چقدر در خانه و نورگیر بودن آن تأثیرگذار است. برای همین یکی از نکاتی که همیشه هنگام بازدید از یک خانه یا آپارتمان باید به آن توجه کرد، پنجره ها و نورگیر بودن آن است. حتی خیلی ها وقتی می فهمند که یک خانه پنجره چندانی ندارد و نور زیادی به داخل آن نمی آید از بازدیدش منصرف می شوند و سراغ گزینه های بعدی می فرایند. اما یادتان باشد که صرف نورگیر بودن خانه، دلیل خوب بودن پنجره ها نیست و در بازدید از خانه باید به نکات دیگری نیز در خصوص آن ها توجه کنید. در این مطلب به شما خواهیم گفت که یک پنجره خوب چه ویژگی هایی دارد.

یک پنجره خوب چه ویژگی هایی دارد

مزیتی بزرگ به نام پنجره های دوجداره

مهم ترین نکته در خصوص پنجره ها، دوجداره بودن آن هاست. دوجداره بودن مزایای زیادی دارد که از جمله آن ها می توان به ایجاد عایق صوتی، ایجاد عایق حرارتی (حفظ گرما و سرمای خانه)، جلوگیری از ورود دود و گرد و غبار به خانه، آب بندی و عدم نفوذ آب برف و باران به داخل، جلوگیری از ورود حشرات، کاهش هزینه مصرف انرژی اشاره کرد. پس اگر در بازدید از خانه ای دیدید که پنجره ها دو جداره نیستند، یک علامت منفی در چک فهرست تان بزنید.

در ویدیوی زیر، می توانید نکات و اصول کاربردی برای بررسی درز پنجره ها را می بینید.

جنس چارچوب پنجره ها

مورد بعدی مربوط به جنس چارچوب پنجره هاست. در حال حاضر در خانه ها از 3 دسته پنجره استفاده می شود پنجره های چوبی، پنجره های فلزی (آهنی و آلومینیومی) و پنجره های کامپوزیت (فایبرگلاس، PVC و UPVC) استفاده می شود که هر یک ویژگی های خاص خود را دارد. قطعا یک پنجره چوبی نیاز به بازدید و دقت بیشتری دارد تا یک پنجره فلزی.

پنجره های چوبی: درست است که چوبی بودن پنجره خانه، زیبایی خاصی به آن می دهد، اما یادتان باشد که چوب ماده حساسی است و زود دچار تورم و پوسیدگی می شود. در ضمنً از نظر ایمنی در برابر آتش سوزی هم در پایین ترین رتبه قرار می گیرد.

پنجره های فلزی: پنجره های فلزی هم سال ها مورد استفاده قرار می گرفت که شامل دو نوع آهنی و آلومینیومی است. پنجره های آهنی دوام و مقاومت بالایی مخصوصا در آتش سوزی دارد، اما ایرادشان این است که هم عایق نیستند و هم دچار زنگ زدگی و خوردگی می شوند. نکته منفی دیگر آن ها هم وزن بسیار بالاست. بعدتر که پنجره های آلومینیومی جای پنجره های آهنی را گرفت مشکلاتی مثل وزن، خوردگی و زنگ زدگی حل شد، اما مشکلاتی مثل عایق نبودن یا قابل ترمیم نبودن خط و خش روی آلومینیوم باعث شد که این پنجره ها هم تقریبا از رده خارج شود.

پنجره های کامپوزیت: بازار این روزها بیشتر در اختیار پنجره های کامپوزیت است. این پنجره ها هم شامل فایبرگلاس، PVC و UPVC می شود که نوع فایبرگلاس آن کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله نکات مثبت درباره این نوع پنجره ها، وزن بسیار کم، عایق صوتی و حرارتی بودن، نارسانا بودن، نیاز نداشتن به رنگ آمیزی، غیرقابل اشتعال بودن و استحکام بالاست. درضمن نسبت به فلز و چوب، قیمت مناسب تری هم دارند.

پنجره لولادار یا کشویی؟

اگر بخواهید در بازدید از یک خانه خیلی مته به خشخاش بگذارید به نوع پنجره از نظر شکل و قیافه و مدل باز شدن هم دقت می کنید. مدل های رایج در بازار پنجره های دو لنگه و تک لنگه، پنجره های لولادار، پنجره های کشویی، پنجره های سایبانی و پنجره های کلنگی است. این موضوع درباره پنجره ها خیلی سلیقه ای است، مثلا بسکمک از افراد دوست دارند که پنجره شان کلاسیک و از همان مدل ها دولنگه باشد، اما خیلی ها هم ترجیح می دهند که پنجره کشویی داشته باشند که باز و بسته شدن آنها راحت باشد و فضایی را اشغال نکنند.

محل قرارگیری پنجره ها در خانه را چک کنید

محل قرارگیری پنجره ها هم اهمیت دارد. پنجره باید در معرض تابش آفتاب و وزش باد غالب قرار داشته باشد. یادتان باشد که یکی از کارکردهای پنجره، تهویه هواست. وقتی پنجره در جایی از خانه قرار گیرد که بیرون آن هوا کاملا راکد باشد چندان نقشی در تهویه نخواهد داشت. در معرض تابش آفتاب نبودن هم که یک نکته منفی به شمار میرود.

نوع شیشه های پنجره مهم است

نگاهی به شیشه استفاده شده در پنجره ها هم بیندازید، هم از جهت نوع آن و هم از جهت اینکه ترک خوردگی یا شکستگی نداشته باشد. شیشه ها هم معمولا دو نوع ساده و رفلکس یا آینه ای هستند. نوع رفلکس یا آینه ای باعث می شود که در روز از بیرون به مانند آینه عمل کرده و مانع دید به داخل شود. البته این روزها کمتر از این نوع شیشه ها استفاده می شود و سازندگان ساختمان برای ایجاد نمای بهتر در ساختمان، سراغ شیشه های ساده رفته اند. شیشه های مات هم که می تواند در برخی پنجره های اتاق خواب که در معرض دید همسایگان واقع شده است مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از شیشه های رنگی و طرح دار در پنجره های خانه مثل یک شمشیر دو لبه است. اگر در جای مناسب استفاده شده باشد بسیار به زیبایی خانه کمک می کند، اما اگر محل بکارگیری آنها مناسب نباشد، خانه را از ریخت می اندازد. مثلا شیشه های رنگی در پنجره های کوچک بالای درهای داخلی خانه، بسیار در زیبا کردن خانه تأثیرگذارند.

  • بیشتر بخوانید: نکات مهم در طراحی و پیاده سازی نمای بیرونی ساختمان

لولاها و دستگیره ها را چک کنید

در بازدید از پنجره ها حتما نگاهی به دستگیره ها و لولاها بیندازید که نقصی نداشته باشند. مثلا لولاهای پنجره های UPVC که این بیشتر کاربرد دارند زیاد دچار شکستگی می شوند. عملکرد درست و بدون نقص قفل پنجره هم نیاز به بررسی دارد.

با دانستن این نکات در بازدید از یک خانه برای خرید یا اجاره می توانید به پنجره ها نگاه دقیق تری بیاندازید و آن ها را به خوبی بررسی کنید. به جنس چارچوب و دوجداره بودن یا نبودنشان دقت کنید. درضمن محل قرارگیری پنجره ها و نوع شیشه استفاده شده در آن ها را هم بررسی می کنید. چک کردن دستگیره ها و لولاها هم در فهرست بازدیدتان قرار می دهید. مجموعه این بررسی ها هم به شما کمک می کند که در آینده در خانه جدیدتان بیشتر احساس آرامش کنید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2119

به "یک پنجره خوب چه ویژگی هایی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک پنجره خوب چه ویژگی هایی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید