2 فضای پرطرفدار و مجذوب کننده در ساختمان برای اجرای محوطه سازی

به گزارش مجله آی سیب، امروزه و در زندگی شهری که همیشه در معرض آلاینده ها و آلودگی صوتی و ساختمان های بلند و آسمان خراش است، وجود عناصری از طبیعت می تواند در زندگی افراد تاثیر بسیار زیادی بگذارد. محوطه سازی یا لند اسکیپ، فرایندی است که در فضا های بیرونی ساختمان مانند: تراس، بالکن، حیاط، باغ، بام ساختمان ها اجرا می گردد که در این فرایند از المان هایی که فضا را به طبیعت وصل می نماید و پیوند می زند استفاده می کنیم. المان های مجذوب کننده محوطه سازی را می توان به عناصری مانند دیوار سبز، آلاچیق، فلاورباکس، قلوه سنگ رودخانه ای، آبنما، آبشار های مصنوعی، چمن، نورپردازی، پرگولا و… اشاره نمود. اجرای محوطه سازی از مزایای متعدد و بسیار زیادی بهره می برد که مهم ترین مزایای آن را می توان به افزایش ارز ملک، تنظیم دمای محیط، کاهش آلودگی و فراوری اکسیژن، کاهش خشم و خستگی ذهنی، افزای آرامش و تمرکز در افراد اشاره نمود. نکته مهم در اجرای محوطه سازی و لند اسکیپ، محل اجرا است؛ محل اجرایی یکی از مهم ترین مسائل در طراحی و اجرای محوطه سازی است که می تواند تاثیر بسیار زیادی بر افزایش قیمت ملک یا از مزایای سرمایه گذاری برخوردار باشد. در ادامه به معرفی و آنالیز 2 محل اجرایی از لند اسکیپ می پردازیم و اجرای محوطه سازی را در این فضا ها آنالیز می کنیم، پس تا خاتمه این مقاله ما را همراهی کنید.

2 فضای پرطرفدار و مجذوب کننده در ساختمان برای اجرای محوطه سازی

روف گاردن، پرطرفدارترین محل برای اجرای محوطه سازی

در سالهای اخیر و با پیشرفت معماری و طراحی، از فضا های بی استفاده پشت بام ها که آن فقط تاسیسات یا تجهیزات ساختمان ها نگهداری می شد می توان یک فضای سر سبز و با طراوت ایجاد کرد. به صورت کلی روف گاردن یک باغ سرسبز و یک فضای مجذوب نماینده در پشت بام است که افراد می توانند در این فضا به برگذاری مهمانی ها، جشن ها، دورهمی ها یا فضایی برای سپری کردن اوقات فراغت و دوری از استرس و اضطراب بپردازند و استفاده نمایند. روف گاردن از مزایای بسیار زیادی برخوردار است که در ادامه مقاله به معرفی مهم ترین و کلیدی ترین مزایای آن می پردازیم.

مزایای اجرای روف گاردن

  1. عایق حرارتی در مقابل گرما و سرما
  2. افزایش مقاومت ساختمان
  3. جلوگیری از از هدر رفت آب
  4. ایجاد فضایی مجذوب نماینده و نو برای برگذاری مهمانی ها
  5. ایجاد نمایی زیبا در ساختمان

معایب اجرای روف گاردن

به طور کلی اجرای روف گاردن معایب یا نکات منفی ندارد، اما اگر اصولی و صحیح اجرا نگردد یا در اجرای روف گاردن از متریال نا مناسب بهره ببرید، ممکن از دچار مسائلی از قبیل: نشست سقف، نفوذ ریشه گیاهان یا نم دادن سقف بشوید. به صورت کلی و کامل دیگر معایب روف گاردن عبارتند از:

  1. بالا بودن هزینه های اجرایی
  2. امکان اجرای روف گاردن در پشت بام های کوچک نیست
  3. از هر پوشش گیاهی نمی توان در اجرای روف گاردن استفاده کرد.

نکات مهم در اجرای روف گاردن

حین طراحی و اجرای روف گاردن بر روی پشت بام یک ساختمان باید حتما به این نکته توجه داشته باشید که بار های وزنی و سنگینی روف گاردن بر روی سقف را بتوانید یکپارچه و ساختار سازی کنید. خاک و آب عناصری هستند که از وزن بسیار زیادی بهره می برند، پس حتما قبل از ساخت روف گاردن بهتر است که از یک متخصص و یک مهندس با تجربه در حوزه محوطه سازی مشاوره بگیرید تا همیشه بهترین تصمیم را بگیرید و دیگر درگیر مسائل پس از اجرا نشوید. قبل از طراحی و اجرای روف گاردن حتما باید مجوز های لازم را از شهرداری یا دیگر ارگان ها دریافت کنید. حتما به این نکته دقت داشته باشیذ که اجرای اصولی و صحیح روف گاردن به وسیله مهندسین با تجربه می تواند بهترین تجربه و لذت را برای شما ایجاد کند. علاوه بر اجرای اصولی حتما در انتخاب گیاهان روف گاردن باید توجه و دقت لازم را داشته باشید، عواملی ماننده شرایط آب و هوایی، شرایط اقلیمی منطقه، شرایط آبیاری و تابش نور خورشید به گیاهان از عوامل تاثیر گذار در انتخاب پوشش گیاهی روف گاردن است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با اجرای روف گاردن می توانید با شماره 09122155348 تماس بگیرید و با مهندسین سورن بام به صورت رایگان ارتباط بر قرار کنید.

تراس سبز، فضایی نقلی و مجذوب نماینده برای اجرای روف گاردن

تراس فضایی از ساختمان است که در زبان معماری به فضای متصل به خانه گفته می گردد. در سالهای اخیر افرادی که دسترسی به روف گاردن نداشتند یا بودجه کافی برای اجرای روف گاردن نداشتند، به محوطه سازی حیاط یا اجرای لند اسکیپ در تراس سبز می پرداختند، پس از گذر چند سال و با پیشرفت معماری و هنر طراحی، افراد زیادی به اجرای تراس سبز روی آوردن و از فضای تراس خود بهترین استفاده را کردند. به صورت کلی تراس سبز یا تراس گاردن به یک باغ یا فضای سبز کوچکی گفته می گردد که در تراس یک ساختمان عملیات و فرایند محوطه سازی و المان های محوطه سازی در آن طراحی و اجرا می گردد.

از چه المان هایی در اجرای تراس سبز می توانیم استفاده کنیم؟

در اجرای تراس سبز می توانید از المان های متنوع و مجذوب نمایندهی در سبک های متفاوتی بهره ببرید و فضایی دلچسب و مجذوب نمایندهی در فضای تراس خود ایجاد کنید و ساختمان خود را با طبیعت پیوند بزنید. پر استفاده ترین و مجذوب نماینده ترین المان های اجرایی در تراس سبز عبارت اند از:

  • دیوار سبز طبیعی و مصنوعی
  • انواع آبنما ها
  • انواع آلاچیق ها
  • قلوه سنگ های رودخانه ای
  • انواع فلاور باکس
  • باربیکیو
  • پرگولا
  • مبلمان
  • میز و صندلی

نکات مهم در طراحی و اجرای تراس سبز

اولین و مهم ترین قدم در طراحی تراس سبز، متراژ فضای تراس است، با مقدار گیری و دسترسی به متراژ دقیق تراس در ابتدا می توانید سبک طراحی خود را تعیین کنید. مرحله بعدی انتخاب گیاهان تراس گاردن است، انتخاب گیاهان باید با شرایط محیطی، آب و هوا، اقلیم و… متناسب باشد تا گیاهان دچار بیماری یا پژمردگی نشوند. اجرای تراس سبز هم مانند اجرای روف گاردن، نیازمند به مهندسین و کارشناسان با تجربه است. اجرای اصولی و دقیق تراس سبز به وسیله طراحان و مهندسین حرفه ای سبب می گردد تا در آینده دچار مسائل جبران ناپذیر نشوید و همیشه از فضای تراس سبز خود لذت ببرید.

کلام آخر

به طور کلی اجرای محوطه سازی در زندگی امروزه به یکی از امر های مهم و اساسی تبدیل شده است. روف گاردن و تراس سبز به عنوان پرطرفدار ترین و محبوب ترین فضا های اجرای محوطه سازی و لند اسکیپ در سالهای اخیر شناخته می گردد، زیرا اجرای روف گاردن یا تراس سبز در ساختمان سبب مزیت های بسیار زیادی مانند افزایش ارزش ملک، افزایش مقاومت ساختمان، فراوری هوای پاک و پاکسازی هوا اطراف و… می گردد.

شرکت سورن بام

شرکت خدماتی سورن بام فعالیت خود را از سال 1389 به صورت فعال و حرفه ای در حوزه اجرای فضای سبز شروع نموده و با هدف توسعه فضای سبز، امروزه به یکی از بهترین و معتبر ترین شرکت های اجرای محوطه سازی تبدیل شده است. برای دریافت مشاوره رایگان و ارتباط با کارشناسان سورن بام می توانید با شماره 02144277178 تماس بگرید و سوالات و مسائل خود را با کارشناسان سورن بام مطرح کنید

چقدر می پسندید؟

منبع: اتاق
انتشار: 9 آذر 1402 بروزرسانی: 9 آذر 1402 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2316

به "2 فضای پرطرفدار و مجذوب کننده در ساختمان برای اجرای محوطه سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 فضای پرطرفدار و مجذوب کننده در ساختمان برای اجرای محوطه سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید