ایجاد باور ملی و افزایش آگاهی در زمینه مصرف هوشمندانه

به گزارش مجله آی سیب، اعضاء شورای هماهنگی صنعت آب و برق استان زنجان در ملاقات با مدیرکل صدا و سیما:عبور از شرایط سخت تابستان سال جاری و اوج مصرف با فرهنگ سازی و مساعدت رسانه ملی و همراهی و همکاری مردم نجیب استان میسر خواهد شد.

ایجاد باور ملی و افزایش آگاهی در زمینه مصرف هوشمندانه

به گزارش خبرنگاران زنجان؛ مدیرکل مرکز در جمع اعضاء شورای هماهنگی صنعت آب و برق استان با اشاره به شرایط اقلیمی کشور گفت: با توجه به کمبود آب و لزوم صرفه جویی در مصرف برق، استفاده از ظرفیت های فرهنگی می تواند زمینه ساز راهنمایی فرهنگ سازی مناسب و راهنمایی جامعه به سوی اصلاح الگوی مصرف در جامعه باشد . لطیفی افزود: به منظور ایجاد باور ملی و افزایش مطلعی در زمینه مصرف هوشمندانه و رعایت کامل اصل صرفه جویی باید تدابیر ویژه ای در مدیریت مصرف مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: افزایش مطلعی عمومی و ایجاد انگیزه و علاقه مندی برای مدیریت مصرف آب و برق محورهایی هستند که رسانه می تواند پیرامون آنها اطلاع رسانی کند و مردم را از مسائلی که در اثر مصرف بی رویه با آن دست به گریبان می شوند، بیشتر مطلع کند، در واقع مصرف نمایندگان می دانند که کوشش امروز آنان برای رفاه بیشتر فرزندانشان و حفظ منابع آب و برق برای آیندگان است.

مدیرکل مرکز با تاکید بر نقش بسزای آموزه های دینی در حوزه صرفه جویی انرژی افزود: رسانه ملی می تواند در مطلع سازی مردم از تأثیر نامطلوب مصرف بی رویه انرژِی در زندگی کنونی و سرنوشت نسلهای آینده نقش موثری را ایفا کند .

وی بر آمادگی کامل رسانه استانی در مورد برنامه سازی با مشارکت نهادهای ذیربط با موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی تاکید نمود.

رئیس شورای هماهنگی صنعت آب و برق استان زنجان هم ضمن تقدیر از انعکاس برنامه ها و مسائل این صنعت به وسیله رسانه استانی توضیح داد: با توجه به کاهش شدید بارش ها در استان زنجان و به دنبال آن کمبود فراوری در نیروگاه های برق آبی و افزایش دمای هوا باید برنامه های مدونی طراحی گردد تا در صورت همکاری همگانی به سلامت از پیک بار تابستان 1400 عبور کنیم.

مدیرعامل توزیع نیروی برق استان زنجان با بیان اینکه لازم است تا با ارائه طرح های مدون و کاربردی نسبت به اجرای برنامه های تدوین شده با حساسیت بالا اقدام گردد، گفت: همکاری بین بخشی دستگاه های دولتی و غیر دولتی در کاهش حداکثری مصرف انرژی در فضاهای اداری لازم است.

علیزاده با تاکید بر این مطلب که زنجان تابستان سختی در حوزه مصرف آب و برق در پیش رو دارد افزود: عبور پیروز از این دوران صرفا با فرهنگ سازی رسانه استانی و همکاری تمام بخش های مصرف امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه بیش از 71 درصد از انرژی برق زنجان در بخش صنعتی و کشاورزی مصرف می گردد، گفت: باید مدیریت مصرف برق در استان مورد توجه قرار گیرد.

خلجی، مدیرعامل برق منطقه ای زنجان هم در این جلسه به افزایش زودرس دمای هوا در استان اشاره نمود و گفت: براساس پیش بینی های صورت گرفته مصرف برق در استان به بیش از 21 درصد افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه شاهد رشد مصرف برق در پیک بار برق منطقه ای زنجان خواهیم بود،اظهار کرد: با توجه به خشکسالی و کاهش قدرت فراوری برق در کشور، تامین برق برای مشترکان خانگی، صنعتی و کشاورزی استان همکاری مشترکین را می طلبد.

مدیرعامل برق منطقه ای زنجان گفت:اولویت اصلی دیسپاچینگ ملی حفظ پایداری شبکه سراسری است و براساس دستور ابلاغ شده شرکت توانیر، سقف مصرف قابل تامین برق برای شرکت های توزیع و مشترکین اختصاصی برق منطقه ای زنجان و قزوین ، 1269 مگاوات برای خردادماه و 1543 مگاوات برای تیر تا شهریور معین شده است.

خلجی با تاکید بر این مطلب که با هردرجه از افزایش دما1000مگاوات افزایش مصرف برق داریم، به لزوم رعایت سهمیه معین شده در هر استان و فرهنگ سازی نحوه صرفه جویی اشاره نمود و ابراز داشت: در صورت عدم رعایت سهمیه معین شده به استان های منطقه خاموشی اعمال می گردد.

وی به موضوع رمز ارزها در شرکت های توزیع برق اشاره نمود و یادآور شد: رمز ارزهای مجاز در زمان پیک بار نباید هیچ گونه فعالیتی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان هم با اشاره به کاهش شدید نزولات جوی در زنجان گفت: ورودی آب به سدهای استان به طور متوسط از اول مهرماه سال گذشته 67درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

افشاری افزود: شرکت آب منطقه ای زنجان در کوشش است با اتخاذ تدابیر لازم و بهره مندی از ظرفیت رسانه استانی جهت مدیریت بهینه مخازن سدها نسبت به مدیریت خروجی سدها با لحاظ حقابه ها و مصارف اولویت دار از جمله شرب، با هماهنگی شرکت آب و فاضلاب استان تابستان سال جاری را با حداقل آسیب سپری کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای با تاکید بر کمبود روان آب به دلیل کاهش محسوس بارندگی ها، از کشاورزان و حقابه بران حاشیه رودخانه ها خواست از کشت محصولات پر آب طلب خودداری و جهت مدیریت مزرعه با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای زنجان همکاری نمایند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان نیز در این نشست گفت: با توجه به شرایط موجود پیش بینی های لازم برای تقویت زیرساخت های تامین و آبرسانی در شهرهای استان صورت گرفته ولی در مورد آبرسانی در بعضی روستاهای استان نگرانی داریم.

جزء قاسمی با بیان اینکه سال کم آبی پیش رو داریم، افزود: میزان بارندگی ها در استان زنجان نسبت به بلند مدت نیز 5/54درصد کاهش داشته است و این نشان می دهد با لحاظ شرایط کلی و شرایط بارندگی ها در استان، سال جاری تابستان سختی خواهیم داشت.

جزء قاسمی ادامه داد: اصلاح فرهنگ مصرف وتبلیغ آن به وسیله صدا و سیما، راه برون رفت از شرایط فعلی در روستاها بوده و وقت آن فرا رسیده است تا روستائیان مصارف غیر ضرور همچون مصرف آب شرب برای آبیاری باغ و باغچه و احشام را متوقف نمایند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان زنجان گفت: فراوری آب در روستاها بیشتر از احتیاج این مناطق بوده و هزینه ناچیز آب بها باعث شده است تا صرفه جویی در مصرف این ماده گرانبها مغفول بماند.

جزء قاسمی با اشاره به اینکه در کوتاه مدت منابع جدیدی برای تامین آب آشامیدنی در استان زنجان وجود ندارد اعلام نمود: هم اکنون بیش از 75 درصد از آب آشامیدنی در این استان به وسیله سفره های آب زیر زمینی و 25 درصد نیز از آب های سطحی تامین می گردد.

در خاتمه این جلسه از کوششهای مدیرکل و تعدادی از معاونین مرکز به پاس پرداخت مناسب و تبلیغ فرهنگ مصرف بهینه انرژی با اهدای لوح تقدیر ، قدردانی شد .

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1693

به "ایجاد باور ملی و افزایش آگاهی در زمینه مصرف هوشمندانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد باور ملی و افزایش آگاهی در زمینه مصرف هوشمندانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید