ایده های نانویی روی زمین نمی مانند ، گام هایی پرقدرت تر از قبل با نانواستارت آپ

به گزارش مجله آی سیب، تبدیل ایده به محصول و تجاری سازی آن کاری بس سخت است، اما ستاد نانو با به جریان انداختن برنامه نانواستارت آپ روی سختی های این فرآیند خط قرمز کشید.

ایده های نانویی روی زمین نمی مانند ، گام هایی پرقدرت تر از قبل با نانواستارت آپ

گروه فناوری خبرنگاران، محیا معصومی- روزی که کارایی و مزیت بهره گیری از فناوری نانو بر ایرانیان روشن شد، کارشناسان و متخصصان بسیاری دست به دست هم دادند تا کشور از این علم بی بهره نماند، اما نانو آنقدر ظرفیت داشت که فعالیت عده ای روی جذابیت های آن کافی نبود و ضرورت پیوستن کارشناسان و از همه مهمتر جوانان و دانشجویان بسیاری به این علم، احساس می شد، از این رو ستاد نانو به بحث ترویج روی آورد و سیاست های خود را بر توسعه فناوری نانو و از طرف دیگر تجاری سازی محصولات نانویی متمرکز کرد.

علم نانو یکی از راه هایی است که می تواند بعضی احتیاج های صنعتی کشور را به بهترین حالت و با کمترین هزینه برطرف کند، بنابراین کارشناسان حوزه فناوری نانو دست به کار شدند تا در اولویت اول، این علم را برای خدمت به کشور به کار گیرند. با توجه به آنکه امروزه کشور های مختلفی از جمله ایران با بحران کمبود آب روبه رو است؛ یکی از اقدامات چشمگیر ستاد توسعه فناوری نانو برای حمایت از ایده های نانویی و کاربردی کردن آن ها در جامعه برای این امر، به جریان انداختن برنامه نانواستارت آپ است.

توانمندسازی تیم های کارآفرین نانویی

برنامه نانواستارت آپ با تمرکز بر توانمندسازی تیم های کارآفرین نانویی در حوزه آب، تصفیه پساب و هوا از سال 97 شروع به کار نموده و هدف این برنامه، رساندن ایده های صنعتی در حوزه آب و تصفیه هوا به نمونه اولیه آزمایشگاهی است، درحقیقت درراستای پرورش تیم های کارآفرین و توسعه فناوری نانو، برنامه نانواستارت آپ طی بازه زمانی یکساله اجرا می گردد و هدف آن توسعه نمونه اولیه مبتنی بر احتیاج بازار و ارائه آموزش ها و مشاوره های لازم در این جهت به تیم های شرکت نماینده است.

نانواستارت آپ آمده تا همگام با کارآفرینان گره ای از مسائل حوزه آب باز کند. نانواستارت آپ هر ساله با ارائه خدمات گوناگون در حوزه تجاری سازی سعی در تسهیل فرآیند توسعه یک محصول از مرحله ایده تا محصول اولیه (MVP) دارد. از جمله خدمات این برنامه می توان به یاری به تیم سازی و مدیریت تیم، پیشنهاد ایده و فناوری با پتانسیل صنعتی سازی، یاری به معین نقشه راه فنی محصول، منتورینگ و مشاوره در جهت توسعه فنی محصول، آموزش اصول کلی کارآفرینی و کسب و کار، آموزش بعضی مفاهیم در حوزه نانوفناوری و آب و پساب، تامین مواد اولیه، تامین تست های آزمایشگاهی، یاری به تامین آزمایشگاه و فضای کار، یاری به طراحی صنعتی پروتوتایپ، حمایت جهت دریافت مجوز ها و استاندارد های مربوطه و ارائه طرح های پیروز در جشنواره نانو و دمودی های مرتبط اشاره نمود.

چگونه به جمع نانواستارت آپی ها می توان پیوست؟

با بعضی از این نانواستارت آپی ها در دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو آشنا شدیم. تیم هایی جوان که هرکدام با مشاوره ها و همکاری برنامه های نانواستارت آپ توانسته بودند ایده خود را به نمونه اولیه تبدیل نمایند. در این نمایشگاه 8 طرح برگزیده برنامه نانواستارت آپ حاضر شده بودند که همگی در حوزه تصفیه آب و فاضلاب، شیرین سای و بهینه سازی مصرف آب و همچنین تصفیه هوا دستاوردی نوین داشتند.

بگذارید کمی به گذشته برگردیم و پیشینه ای از چگونگی راه یافتن این 8 طرح برگزیده به نانواستارت آپ و نمایشگاه نانو بگوییم. دومین دوره نانواستارت آپ با موضوع موضوعی آب و محیط زیست از مهرماه 1397 در قالب برنامه یک ساله شروع شد. 100 برگزیده اول هشتمین مسابقه ملی فناوری نانو شرایط لازم را برای ورود به برنامه کسب کردند.

طی آموزش و جلسات توجیهی، 24 تیم فناور به مرحله داوری ایده خود راه پیدا کردند و 12 تیم پیروز به اصلاح و نهایی سازی پروپوزال خود شدند. این تیم ها فعالیت آزمایشگاهی خود را با هدف ساخت نمونه اولیه شروع کردندو درنهایت برگزیدگان دومین دوره نانواستارت آپ در قالب 8 ایده و 6 تیم در غرفه نانواستارت آپ در دوازدهمین جشنواره نانو حاضر شدند.

کشاورزی آسان با آب بان!

اولین تیم حاضر در دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو، تیمی متشکل از محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به نام آب بان بود که پیروز به ساخت محصول اولیه (MVP) سوپرجاذب های کشاورزی شده بودند، محصولی با قابلیت جذب آب تا 300 برابر وزن خود که می تواند این آب را به تدریج به گیاه پس دهد و اینگونه بازه های آبیاری گیاه بین 2 تا 3 هفته افزایش پیدا خواهد نمود از طرف دیگر سوپرجاذب کشاورزی آب بان علاوه بر خصلت نگهداری آب و کاهش تعداد دفعات آبیاری، می تواند مصرف کود را نیز کاهش دهد.

شگفتی هایی از پنتا و هوانو با یاری نانواستارت آپ

تیم دیگر محققان دانشگاه کاشان با نام پنتا (پژوهشگران نانوتکنولوژی ایران) پایلوت سامانه تصفیه پساب بر پایه فناوری پلاسما را ساخته بودند که این محصول با بهره بردن از فناوری پلاسما و ایجاد نقاط پر انرژی، توانایی حذف 95 درصد رنگ های آلاینده صنعتی را داراست و می تواند میکروارگانیزم ها و آلاینده های بیولوژیکی را نابود سازد.

در نانواستارت آپ نمایشگاه دوازدهم 4 نفر از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه خوارزمی، شیراز و کاشان گرد هم آمدند و با تشکیل تیم نانو بستاآوران ایران پایلوت دستگاه جداسازی آب از روغن را ساخته بودند که می تواند با بهره گیری از غشای آئروژلی آب را از روغن، مواد نفتی، گازوییل، بنزین و مشتقات آن با ظرفیت 5000 لیتر در روز جدا کند. ناگفته نماند که آئروژل بکاررفته در این دستگاه نیز محصول کار خود تیم بوده که پیروز به دریافت گواهی نانومقیاس شده است.

محققان دانشگاه تبریز و دانشگاه صنعتی سهند نیز در قالب تیم هوانو پیروز به ساخت پروتوتایپ دستگاه تصفیه هوای پلاسمایی شده بودند. این پروتوتایپ با یاری فناوری پلاسمای سرد، هوای حاوی ذرات دود و ترکیبات آلی فرار را تصفیه و برخلاف فیلتر ها کمترین افت فشار را در هوای عبوری ایجاد می نماید. از سویی الکترود های جمع آوری نماینده در این فناوری قابل تمیزکاری است و احتیاجی به تعویض ندارند. مصرف برق نیز در این دستگاه بسیار پایین است.

حمایت هایی که تمامی ندارد

این ها همه بخشی از خدمات ارزشمند و برجسته ستاد توسعه فناوری نانو برای برطرف چالش های کشور و زندگی آسان است. آشنایی جوانان و به ویژه جامعه دانشگاهی با این حمایت ها می تواند شور و شوقی برای برداشتن گامی بزرگ درجهت خدمت به مردم و راه اندازی کسب وکاری نوین باشد.

خوب است بدانید که در جریان برگزاری نهمین مسابقه ملی فناوری نانو در 28 تیرماه 1398، 918 نفر از داوطلبان حاضر در جلسه نسبت به شرکت در نانواستارت آپ ابراز تمایل کردند. پس از انتشار کارنامه داوطلبان مسابقه ملی نانو، شرایط شرکت در سومین دوره نانواستارت آپ در 11 شهریورماه 98 اعلام شد و داوطلبان تا روز 18 شهریورماه 98 فرصت داشتند نسبت به تکمیل فرم ثبت نام در برنامه اقدام نمایند. این فرم به همراه درصد علمی افراد در مسابقه ملی نانو، معیار داوری دبیرخانه نانواستارت آپ برای معین 100 برگزیده اول برنامه بود.

به امید آنکه تیم های دوره سوم درخشان تر از دوره های گذشته بتوانند در حوزه نانو و برطرف مسائل حوزه آب و پساب اقدام نمایند و سال آینده ارزش آفرینی عده دیگری از دانشجویان این مرز و بوم را به رخ جهانیان بکشانیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 493

به "ایده های نانویی روی زمین نمی مانند ، گام هایی پرقدرت تر از قبل با نانواستارت آپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده های نانویی روی زمین نمی مانند ، گام هایی پرقدرت تر از قبل با نانواستارت آپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید