برای دیدن بزرگ ترین مارمولک جهان به این کشور سفر کنید

به گزارش مجله آی سیب، بزرگ ترین مارمولک جهان

کومودو یکی از هزاران جزیره ای است که اندونزی را شکل می دهند. در سال 1910 دریانوردان هلندی از مشاهده اژدهایی در این جزیره خبر دادند که از دهان آن آتش به بیرون می زد. این گزارش ها باعث شد که بعضی برای آنالیز آن به این جزیره سفر نمایند، آن ها یکی از این جانوران را کشته و مورد آزمایش قرار دادند پس از آنالیز معین شد که این جانوران آتش زا نیستند و فقط نوعی بزمچه به حساب می آیند، اگر می خواهید از این جانور بیشتر بدانید در ادامه خبرنگاران را همرهی کنید.

برای دیدن بزرگ ترین مارمولک جهان به این کشور سفر کنید

در مجمع الجزایر کومودو در شرق اندونزی مارمولکی به نام کومودو (Komodo) وجود دارد که بزرگ ترین و خطرناک ترین مارمولک دنیاست. این مارمولک از خانواده وارانوس ها است که دو گونه از آن ها در ایران هم پیدا می گردد و به بزمچه معروف است. گونه نر و ماده این جانور با هم فرق دارد، نرها 3 متر طول، 100 کیلوگرم وزن دارند و حدود 60 سال عمر می نمایند در حالی که ماده ها با وزن 60 کیلوگرم حدود 30 سال زنده هستند. این جانور زهری کشنده دارد، در گذشته این گونه تصور می شد که سم این جانور از بزاق آن است اما در سال 2013 با تحقیقات سم شناسی استرالیایی تعیین شد که دو غده سمی در فک پایین این حیوان وجود دارد که سم این جانور از آنجاست. اگر این حیوان انسان را گاز بگیرد در عرض 2 تا 3 روز بر اثر این سم مهلک می میرد. در سال 2009 زهر این مارمولک باعث مرگ 11 نفر شد که در بین آن ها سه کودک هم دیده می شد.

گونه ماده این مارمولک برای تخم گذاری که در ماه شهریور انجام می گردد تعدادی چاله دو متری حفر می نماید، سپس یکی از آن ها را انتخاب نموده و حدود 20 تخم در درون آن ها می گذارد. 9 ماه زمان ضروری است تا بچه مارمولک ها از زمین بیرون بیایند. آن ها در هنگام تولد 15 سانتی متر طول دارند و به محض بیرون آمدن از تخم از درخت بالا رفته و تا 4 سالگی در آن بالا زندگی می نمایند. چون اگر پایین باشند توسط حیوانات بزرگ تر خورده می شوند.

این جانور قدرت دوندگی بالایی دارد و بسیار تهاجمی است، برای شکار معمولا بدون حرکت منتظر رد شدن طعمه می ماند و به آن نیش می زند اگر طعمه زخمی از دست او فرار کند پس از مدتی به دلیل نیش کشنده می میرد، پس از آن حس بویایی این مارمولک که در زبان آن واقع شده است باعث می گردد که بتواند لاشه را پیدا کند. این جانور آنقدر حس بویایی قوی ای دارد که اگر لاشه ای در فاصله 8 کیلومتری آن وجود داشته باشد بوی آن را فهمیده و به سراغش می رود و به راحتی با دندان های تیزی که دارد می تواند طعمه خود را بخورد. اگر طعمه او بزرگ باشد بعد از خوردن غذا ممکن است که به مدت یک ماه هیچ فعالیتی نداشته باشد.

در اندونزی برای حمایت از این جانور قوانین خاصی وجود دارد و با درست کردن پارک کومودو از این گونه محافظت می گردد. این مارمولک هواداران زیادی دارد و گردشگران زیادی در باغ وحش، آن ها از نزدیک می بینند.

منبع: الی گشت
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 342

به "برای دیدن بزرگ ترین مارمولک جهان به این کشور سفر کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای دیدن بزرگ ترین مارمولک جهان به این کشور سفر کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید