برترین رژیم برای آدم های چاق

به گزارش مجله آی سیب، صبح سوار ماشین می شوید و به محل کارتان می روید. تمام روز را پشت میزتان یا مشغول خواندن و نوشتن هستید یا در اینترنت، در جستجوی مطالب تازه. خلاصه مغزتان فعال است اما هیچ تحرک جسمی ندارید. عصر هم مجددا با اتومبیل به خانه برمی گشت و باقی ساعات را جلوی تلویزیون سپری می کنید. نتیجه اینکه چاقی جزیی از

برترین رژیم برای آدم های چاق

برترین رژیم برای آدم های چاق

گفت و گو با دکتر ضیاءالدین مظهری

صبح سوار ماشین می شوید و به محل کارتان می روید. تمام روز را پشت میزتان یا مشغول خواندن و نوشتن هستید یا در اینترنت، در جستجوی مطالب تازه. خلاصه مغزتان فعال است اما هیچ تحرک جسمی ندارید. عصر هم مجددا با اتومبیل به خانه برمی گشت و باقی ساعات را جلوی تلویزیون سپری می کنید. نتیجه اینکه چاقی جزیی از دردسرهای روزانه تان می شود. بسیاری از ما به علت ناآگاهی از اصول تغذیه، اقدام به حذف نان و برنج یا روغن و قندها از برنامه غذایی مان می کنیم تا بتوانیم کمی از وزن مان کم کنیم اما در بیشتر مواقع دچار اثرات زیان بار این گونه رژیم های نادرست می شویم و نتیجه عکس می گیریم. برای آنکه اطلاعات درستی در زمینه رژیم های صحیح و نحوه ثابت نگه داشتن وزن داشته باشیم، گفتگویی ترتیب داده ایم با دکتر سیدضیاالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، در همین رابطه.

یک رژیم درست و علمی، چه ویژگی هایی دارد؟

ببینید؛ رژیم هایی که خیلی کم کالری هستند یا رژیم های تک خوری را، با وجود اینکه ممکن است وزن و سایز را کاهش دهند، ما به اسم یک رژیم علمی قبول نداریم. به طور کلی، برطرف اضافه وزن و چاقی کاهش احتمالی بیماری های مرتبط با آن را در پی دارد؛ مثلا با کاهش 5 تا 10 درصدی وزن، فشارخون، چربی و قند پایین آمده و بسیاری از دردهای مفاصل می تواند تسکین قابل توجهی پیدا کند. این در صورتی است که ما وقتی رژیم می دهیم به تمام جوانب امر توجه کنیم، یعنی با تامین تمام احتیاجهای فرد از نظر ریزمغذی ها و درشت مغذی ها کوشش کنیم به میزان خیلی نازلی از میزان انرژی مورد احتیاج واقعی کم کنیم تا به تدریج این تفاوت میزان انرژی دریافتی و مصرفی به مصرف انرژی های انباشته شده که به صورت چربی در قسمت های مختلف بدن است منجر شده و فرد بتواند وزن خود را کم کند. به این ترتیب، اگر ما میزان کالری را در حدی کاهش دهیم که سیستم دفاعی بدن در قبال این کاهش وزن عکس العمل نشان ندهد، یعنی سوخت پایه پایین نیاید (سوخت مورد احتیاج برای اعمال حیاتی بدن مثل ضربان قلب، تعقل، تنفس و ...) فرد به شکل صحیحی رژیم گرفته است.

بعضی رژیم ها باعث کاهش وزن سریع می شوند اما دوباره، خیلی زود وزن از دست رفته برمی شود و اثرش از بین می رود. چرا؟

بله؛ در بعضی رژیم ها با کاهش انرژی، وزن به طور صاعقه آسایی کاهش می یابد اما در این بین بدن چاره اندیشی می نماید و در حدود 30 تا 35 درصد انرژی پایه را کاهش می دهد. بعد از آن کاهش وزن متوقف شده و نه تنها شاهد کاهش وزن نیستیم بلکه وزن از دست رفته، مجددا بازمی شود و فرد وقتی می بیند رژیمی که گرفته فایده ای نداشته به رژیم غذایی سابق خود بازمی شود. اگر ما رژیم را با توجه به جنس، سن و شرایط فیزیولوژیکی یک فرد تنظیم کنیم و بتوانیم در روز 500 کیلوکالری یا اگر ایجاب می نماید 1000 کیلوکالری کم کنیم در هفته 5/0 کیلو گرم، در ماه 2 کیلو گرم یا در هفته یک کیلو گرم و در ماه 4 کیلو گرم می توانیم وزن را کاهش دهیم و اگر این کاهش وزن از یک برنامه متناسب و متعادلی بهره بگیرد، انرژی های مازاد بر احتیاج به تدریج کاهش می یابد.البته همراه با رژیم باید حرکات موزون ورزشی هم انجام شود تا سرعت جمع شدن پوست هم بالا برود و پوست شل و افتاده نشود.

چگونه متوجه می شوید یک فرد چه قدر باید وزن کم کند؟

ما به یاری فرمول های خاصی وزن ایده آل و وزن فعلی را برای فرد تعیین می کنیم اما من به شخصه به مراجعانم می گویم که به این فرمول ها کاری نداشته باشند و هر وقت احساس کردند که وزن شان در حد رضایت بخش است و تناسب اندام شان آنها را راضی می نماید، آن را به اسم وزن ایده آل تلقی نمایند و روش نگهداری این وزن را یاد بگیرند.

رژیم های غلط چه عوارضی در پی دارند؟

بعضی از متخصصان رژیم های سخت کم کالری و یک بعدی به فرد می دهند تا طی 3 روز یک تا یک ونیم کیلو گرم از وزن فرد را کم نمایند. این نوع رژیم گرفتن بسیار زیان بار است و سبب بروز بیماری های بسیاری از جمله کم خونی مقاوم و مسائل عصبی می شود. رژیم های تک خوری که مثلا به فرد گفته می شود سه روز نخودفرنگی، سه روز بستنی، سه روز گریپ فروت و ... بخورد، کلا خلاف اصول علمی اند و اگر به عملکرد بدن نگاه کنیم، به وضوح می بینیم که بدن تنها به یک ماده احتیاج ندارد. انرژی باید از منبع قندها، چربی ها و پروتئین ها تامین شده و در کنار دیگر مواد مورد احتیاج به بدن برسد. رژیم یک بعدی در صورت ایجاد افزایش یا کاهش وزن، سبب سوءتغذیه می شود و طبیعتا عوارضی در پی دارد؛ عوارضی مثل ریزش مو، چروک شدن و از دست رفتن طراوت پوست صورت، عصبی شدن، افت فشارخون و ناراحتی های مربوط به افت شدید قندخون و...

کلا آیا حذف بعضی گروه های غذایی به منظور لاغر شدن، کار درستی است؟

این را از قلم نیاندازید که اصولا ما ماده چاق نماینده و لاغرنماینده نداریم. انرژی دریافت شده از کل گروه های غذایی می تواند سبب ایجاد انرژی مازاد بر احتیاج ما شود. وقتی فردی خودسرانه گروهی از موادغذایی را حذف می نماید طبیعتا ترکیبات مفیدی که در آن گروه ها هست، به بدن اش نمی رسد و فرد علاوه بر گرسنگی که به خود داده یک گرسنگی بی جا پیدا می نماید که به گرسنگی پنهانی معروفیت دارد. کاهش هله هوله به طور خودسرانه اشکالی ندارد اما مبادرت به حذف موادغذایی مفید یا آب درمانی هرگز توصیه نمی شود.

چگونه بعد از کاهش وزن، آن را ثابت نگه داریم؟

اگر رژیم درست باشد، برای کاهش وزن زمان لازم داریم اما به جای آن، وزن کم شده ماندگاری طولانی مدت داشته و بی ضرر است. بعد از آن هم با برنامه ای که به فرد داده می شود و آنالیز هفته به هفته سبب می شود بفهمد میزان انرژی مورد احتیاج بدن اش و انرژی مصرفی چه قدر است، در نتیجه وقتی دریافت و مصرف یکی باشد، وزن فرد بالا نمی رود. پس این افراد باید مراقب حتی یک کیلوگرم اضافه وزن باشند زیرا پرخوری های دوباره به تدریج اضافه وزن و چاقی را در پی خواهند داشت، بنابراین بعد از رژیم هم افراد باید با واحدهای موادغذایی که در طول رژیم با آنها آشنا شده اند، بازی نمایند تا انرژی اضافی دریافت نکرده و وزن ثابت بماند.

بعد از چه مدتی ممکن است وزن از دست رفته مان بازشود؟

بستگی به این دارد که فرد چه قدر بیشتر از احتیاجش غذا بخورد. معمولا چاقی ها به طور متوالی ایجاد می شوند و کاهش یک کیلو گرم وزن بسیار سخت است. برای آب کردن یک کیلو گرم چربی در بدن باید 7 هزار کیلوکالری بسوزانیم و افرادی که خیلی لاغر می شوند، بیشتر آب بدن شان را از دست می دهند زیرا همان طور که می دانید 60 درصد بدن از آب تشکیل شده است. مساله کاهش وزن، هم علم است، هم هنر. هر کسی این دو را نداشته باشد، نمی تواند به مردم یاری کند تا سلامت شان را به دست بیاورند یا آن را حفظ نمایند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1816

به "برترین رژیم برای آدم های چاق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین رژیم برای آدم های چاق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید