حمایت دولت از تولیدکنندگان مودم و فروش اقساطی به کاربران اینترنت

به گزارش مجله آی سیب، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت ارتباطات، امیر ناظمی با اشاره به رونمایی از 5 پروژه سازمان فناوری اطلاعات ایران، همزمان با روز جهانی ارتباطات (27 اردیبهشت) گفت: صدور پروانه بهره برداری موقت 6 مرکز داده، ارتقای فضای ابری کشور با اجرای پروژه ایران ابر تا 2 برابر فضای کنونی، اولویت گذاری، سیاست در حوزه فناوری با کمک خرد جمعی و حضور نخبگان، کمک به تولیدکنندگان سخت افزاری کشور و رونمایی از سامانه رصد طرح های ملی از برنامه هایی است که از سال گذشته تا به امروز در سازمان فناوری اطلاعات پیگیری شده و هم زمان با هفته جهانی ارتباطات رونمایی می شود.

حمایت دولت از تولیدکنندگان مودم و فروش اقساطی به کاربران اینترنت

استفاده دیتاسنترهای خصوصی از وام های کم بهره دولتی

وی با بیان اینکه سال گذشته سعی کردیم پروانه های بهره برداری مراکز داده را صادر کنیم و از چهار استاندارد جهانی موجود برای رتبه بندی مراکز داده استفاده می کنیم، گفت: رتبه بندی مراکز داده (دیتاسنتر) به این دلیل اهمیت دارد که سیاست های دسترسی مردم به داده، دسترسی کسب وکارها به فضای سرویس دهی و میزبانی خدمات، در مراکز داده انجام می گردد. ارزیابی اولیه این مراکز داده انجام و پروانه های بهره برداری موقت 6 مرکز داده صادرشده است.

ناظمی با اشاره به اینکه پروانه های بهره برداری برای این مراکز منافع چهارگانه ای دارد، شرح داد: منفعت اول این است که قیمت داده برای بخش میزبانی داخل و شبکه ملی اطلاعات به نزدیک به صفر می رسد. ویژگی دوم این است که این مراکز داده می توانند از امکانات دولتی مثل وام های کم بهره برای تجهیز منابع خود استفاده کنند. ویژگی سوم این است که مراکز این امکان را پیدا می کنند که در واگذاری Colocation (مراکزی که از طرف دولت برای استقرار مراکز داده در نظر گرفته شده) استفاده کنند.

وی گفت: زیرا مراکز دولتی خیلی از اوقات تمایل نداشتند که داده های خودشان را ذخیره سازی و یا در مراکز داده خصوصی میزبانی کنند. به دلیل اینکه ترس از امنیت داشتند. اما پس از پروانه بهره برداری این امکان به وجود می آید که مراکز دولتی مشتری های مراکز داده خصوصی شوند و ویژگی چهارم هم این است که حضور مراکز دولتی باعث رونق کسب وکار آن ها می گردد و هم از اینکه ما مراکز داده کم کیفیت دولتی داشته باشیم که نتوانند سرویس ها را به صورت پایدار ارائه دهند، کاسته می گردد.

معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه این شرکت ها می توانند بر کاهش قطعی ها و افزایش پوشش شبکه تأثیر داشته باشند، گفت: ما از سال قبل در این زمینه کاری هایی را آغاز نموده ایم. مثلاً برای پایدارسازی آن ها به جای اینکه یک لینک داشته باشند و نقطه شکست آن ها زیاد باشد، آن را تبدیل به رینگ نموده ایم. یعنی هرکدام از مراکز اصلی حداقل از دو لینک مستقل وصل می شوند تا میزان پایداری سیستم آن ها بالا برود.

وی با اشاره به اینکه برای برق و استفاده از سایر امکانات همین موضوع را در نظر گرفته ایم، ادامه داد: یکی از ویژگی هایی که استانداردهای بین المللی برای مراکز داده دارند حول همین مسئله است؛ اینکه از چند لینک مستقل با اینترنت جهانی مرتبط هستند؟ از چند منبع مستقل برق خودشان را تأمین می کنند؟ تا چه حد نسبت به اتفاقات بیرونی مثل زلزله آسیب پذیر هستند؟ و تا چه حد در دسترس هستند. این ها معیارهای اصلی است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات اضافه نمود: با اجراشدن این طرح ما یک فرایند کاهشی را در قطع شدن در حوادث شاهد هستیم. یعنی به مرور زمان قطعی ها کاهش پیدا می کند. از مهرماه سال گذشته به شدت میزان پایداری و حجم میزبانی هایی که از داخل انجام می گردد اضافه نموده شده است. یعنی بخش خصوصی از این امر استقبال نموده که بتواند از هاستینگ های داخلی استفاده کند.

پروژه ابر ایران ظرفیت فضای ابری کشور را دو برابر می کند

ناظمی با اشاره به اینکه سال گذشته زیرساخت خدمات ابری را با عنوان پروژه ابر ایران آغاز نموده ایم، که فرآینده مزایده آن در حال برگزاری است، گفت: امیدواریم که در ماه های آینده به کمک شرکت ارتباطات زیرساخت این پروژه عملیاتی گردد و شاید این پروژه با همکاری ما و شرکت ارتباطات زیرساخت، با راهبری سازمان فناوری اطلاعات یا شرکت ارتباطات زیرساخت، انجام گردد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه که امیدواریم این پروژه هم به نتیجه برسد و مزایده آن در هفته ارتباطات اعلام گردد، اظهار کرد: با پروژه ابر ایران ظرفیت ابری کشور می تواند تا دو برابر ارتقا پیدا کند که یک اتفاق بسیار مهم و زیرساخت بسکمک از خدماتی است که ارائه می گردد.

وی برنامه سوم سازمان فناوری اطلاعات را استفاده از خرد جمعی در اولویت گذاری و سیاستگذاری عنوان کرد و ادامه داد: در این هفته با شیوه دلفی، 21 موضوع حوزه فناوری را تعیین و پرسشنامه ای را منتشر نموده ایم و 350 نفر در حوزه های مختلف به این پرسشنامه پاسخ های اولیه خود را داده اند.

معاون وزیر ارتباطات گفت: در مورد هر یک از این 21 موضوع، جنبه های مختلفی مانند سیاستگذاری، همکاری به چه میزانی می تواند باشد و طرح چه منفعت های ملی ایجاد می کند مورد پرسش قرار گرفته است. این پروژه اگرچه از دسته سیاست گذاری و تدوین سند تلقی می گردد اما مشارکت عمومی خبرگان را دارد و بدون اینکه حاکمیت بخواهد از بالا به پایین تصمیم گیری کند، از خود خبرگان می پرسد و نظر آن ها را به جامعه بازمی گرداند.

نیازمند توسعه ظرفیت خطوط ثابت اینترنت هستیم

ناظمی پروژه چهارم سازمان فناوری اطلاعات را کمک به بخش هایی که سخت افزارهای مورد نیاز جامعه را با هدف توسعه دسترسی ها تولید می کنند، اظهار داشت و گفت: به دلیل اینکه کیفیت تلفن همراه در این روزها بیش از کیفیت ADSL خانگی است، خیلی از خانوارها ترجیح می دهند که از تلفن همراه خود استفاده کنند و این شبکه از جهت محدودیت هایی مثل منابع فرکانس تحت فشار قرار گرفته است و به حد اشباع رسیده است.

وی با اشاره به اینکه برای رفع فشار شبکه تلفن همراه باید به کارهای جایگزین فکر کنیم، اضافه نمود: یکی از کارهای جایگزین این است که منابع فرکانسی را افزایش دهیم و از طیف فرکانسی 700 و 800 در بخش مخابرات و ارتباطات استفاده کنیم. حرکت دوم توسعه ظرفیت خطوط ثابت است.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای بهبود این شرایط وزیر ارتباطات حرکت به سمت VDSL را جز برنامه های وزارتخانه در نظر گرفته و توسعه VDSL در کشور را از طریق یک کارگروه متشکل از بخش های مختلف وزارتخانه پیگیری می کند، شرح داد: قسمت عمده این کار تکالیفی است که به حوزه تنظیم مقررات و رگلاتوری برمی گردد. بخشی از آن هم کمک به شکل گیری ارتباط زنجیره تأمین مناسب و کاهش هزینه ها با اتکا به منابع وجوه اداره شده است.

مدل حمایتی دولت برای تولیدکنندگان مودم و فروش اقساطی به کاربران

وی اضافه نمود: مدلی که الان طراحی و جلسه آن با صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شده به این صورت است که خریدهای عمده را اپراتورها و همچنین شرکت های مخابراتی بتوانند از شرکت های الکترونیکی مثل تولیدکنندگان مودم داشته باشند و پول این مودم را دولت به صورت وام تأمین می کند. یعنی پول را از طریق اپراتور به تولیدکننده می دهد و تولیدکننده محصول خودش را در اختیار اپراتور قرار می دهد و اپراتور امکان این را دارد که به صورت رایگان در اختیار مشترکین قرار دهد و ماهیانه روی حق اشتراک ماهیانه آن ها پول مودم را کسر و وام را پرداخت کند.

ناظمی با بیان اینکه این مدل مالی کمک می کند که فشار کمتری به مصرف کننده وارد گردد و بخش تولیدی یک برنامه مطمئن و پیوسته را داشته باشد، شرح داد: این برنامه کمک می کند بخش تولیدی با حجم و فشار روبرو نگردد و همچنین کمک می کند که اپراتورها بتوانند روی ارائه خدمات ثابت سرمایه گذاری عمده داشته باشند و آن را به عنوان یک بخش جدی در سبد ارائه خدمات خود در نظر بگیرند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات برنامه پنجم این سازمان را رونمایی از سامانه مانیتورینگ و رصد پیشرفت 23 پروژه کلان ملی توسط مردم، اظهار داشت و گفت: متولیان و دستگاه های اجرایی مختلفی در این پروژه ها همکاری دارند و یکی از حقوق شهفرایندان اطلاع از پیشرفت پروژه های ملی است و این که بدانند این پروژه چگونه پیشرفت نموده، در چه مرحله ای است، چه منابعی به آنها تخصیص یافته تا میزان موفقیت یا شکست و اهتمامی که هر دستگاه دارد را ارزیابی کنند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1044

به "حمایت دولت از تولیدکنندگان مودم و فروش اقساطی به کاربران اینترنت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت دولت از تولیدکنندگان مودم و فروش اقساطی به کاربران اینترنت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید