حمل و نقل عمومی در روسیه :گشت وگذار مقرون به صرفه و راحت

به گزارش مجله آی سیب، یکی از مهم ترین دغدغه های جهانگرد هایی که در فصل پیش رو به روسیه سفر می نمایند، کیفیت و هزینه حمل و نقل عمومی در روسیه است. این موضوع در هر سفر جهانگردی به کشورهای دیگر نیز مورد احتیاج است. روسیه و شهرهایش که معروفیت جهانی دارند چند سالی است یکی از مقصدهای محبوب گردشگران ایرانی هستند. تمام گردشگران برای برنامه ریزی سفرشان دوست دارند بدانند باید چقدر برای حمل ونقل شهری در روسیه باید کنار بگذارند و کدام وسایل نقلیه مقرون به صرفه تر و دردسترس تر است.

حمل و نقل عمومی در روسیه :گشت وگذار مقرون به صرفه و راحت
با دانستن جزییات حمل و نقل عمومی در روسیه سفر راحتی را در جام دنیای تجربه کنید

خیر خوب برای گردشگران این است که سیستم حمل ونقل عمومی در روسیه یکی از کارآمدترین، دقیق ترین و ارزان ترین سیستم های حمل ونقل دنیاست. حمل و نقل شهری در روسیه شامل اتوبوس، ترولی باس، ترام و مارتروشکاس یا مینی بوس است که شبکه حمل ونقل عمومی کاملی را تشکیل می دهد و روزانه چند میلیون مسافر را جابه جا می نمایند و حتی در شهرهای کوچک هم رفت وآمد کار چندان سختی نیست. در این مطلب مجله خبرنگاران از حمل و نقل عمومی در روسیه و نکته ها و ریزه کاری هایش برایتان می گوییم.

هر آنچه باید درباره حمل و نقل عمومی در روسیه بدانید

برای گشت و گذار در روسیه جهت و نوع وسایل نقلیه خود را از قبل مشخص کنید

سیستم حمل و نقل عمومی در روسیه بسیار ارزان است و قطارها سر ساعت و به موقع حرکت می نمایند. شبکه حمل و نقل عمومی در مسکو و سن پترزبورگ بسیار گسترده است و حتی گشت و گذار در شهرهای کوچک هم کار بسیار آسانی است. روسیه کشور وسیعی است و فاصله بین شهرها در آن بسیار زیاد است؛ با این حال حتی اگر بار اولتان باشد که به روسیه می روید، با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در روسیه می توانید خودتان به مقصد دلخواه تان بروید. نکته مهم آن است که جهتتان را از قبل برنامه ریزی کنید.

حمل و نقل عمومی در مسکو و سن پترزبورگ

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر، بسیار ارزان تمام می گردد

یکی از راه های ارزان سفر کردن در روسیه که کشوری گران محسوب می گردد، استفاده از حمل ونقل عمومی شهری است.حمل ونقل عمومی در روسیه ارزان و منظم است و مشهور است متروی مسکو حتی یک دقیقه هم تأخیر ندارد و می توان ساعت را با آن تنظیم کرد. ساعت کار وسایل نقلیه عمومی از 5:30 صبح تا 1 بامداد است. ایستگاه های اتوبوس با علامت A، اتوبوس برقی با علامت T و تراموا با علامت Tp مشخص می شوند.

متروی مسکو

مترو رایج ترین وسیله حمل و نقل عمومی در روسیه و به خصوص مسکو است. ایستگاه های متروی مسکو به علت زیبایی و طراحی منحصربه فردشان معروفیت دنیای دارند و از جاهای دیدنی این شهر محسوب می شوند. تهیه یک نقشۀ متروی مناسب که رنگ خطوط یازده گانه مترو روی آن مشخص باشد، نام ایستگاه ها به دو زبان روسی و انگلیسی و شماره هر خط روی آن نوشته شده باشد، از ملزومات استفاده از مترو است. داخل واگن نام ایستگاه ها هنگام توقف به روسی اعلام می گردد و اگر کمی دقت کنید می توانید اسامی را اسامی انگلیسی شان تطبیق دهید. فاصله زمانی حرکت قطارها حدود 3 دقیقه است که آخر شب و صبح زود به 7 دقیقه می رسد.

دو تا از ایستگاه های معروف مسکو ساخته الکسی دوشکین در دهه 30 میلادی است

برای پیدا کردن ایستگاه های مترو در شهر دنبال حرف M قرمز رنگ که علامت این ایستگاه هاست بگردید. کیوسک فروش بلیت به روسی KACCA نوشته می گردد. قیمت بلیط یک طرفه مترو 55 روبل است اما اگر قصد دارید بیش از یک بار از مترو بهره ببرید بهتر است کارت های هوشمند بخرید که مخصوص استفاده نامحدود از سیستم حمل ونقل عمومی در روسیه است و در هزینه هایتان هم صرفه جویی می گردد. کارت های هوشمند 1 روزه که اعتبار آن 24 ساعت پس از فعال سازی است 210 روبل، 3 روزه 400 روبل و هفت روزه 800 روبل قیمت دارند.

متروی سن پترزبورگ

متروی این شهرکه یکی از عمیق ترین متروهای دنیا است کمتر از متروی مسکو معروفیت دارد نمی رسد اما زیبایی خاصی دارد که بازدید از آن، به خصوص ایستگاه های Mayakovskaya،Dostoyevskaya و Admiralteyskaya را پیشنهاد می کنیم. قاعده کلی استفاده از متروی سن پترزبورگ از قواعد حمل و نقل عمومی در روسیه پیروی می نماید و مشابه متروی مسکو است. متروی سن پترزبورگ پنج خط و 67 ایستگاه فعال دارد و ساعت کارش از از ساعت 6 صبح تا 12 شب است. برای استفاده از مترو می توانید از کارت های اعتباری و یا بلیط های تک سفره بهره ببرید. قیمت بلیت تک سفره حدود 45 روبل است.

ایستگاه های متروی سن پترزبورگ بسیار زیبا و دیدنی هستند

سیستم اتوبوس رانی و ترام

بعد از مترو، اتوبوس رایج ترین و محبوب ترین وسیله نقلیه عمومی است. زمان بندی حرکت اتوبوس ها را می توانید در ایستگاه ها چک کنید و بلیت را هم از کیوسک های نزدیک ایستگاه، ایستگاه های مترو و یا از رانندگان اتوبوس ها بخرید. ولی دقت کنید که رانندگان عادت ندارند بقیه پول را پس بدهند، پس برای اینکه کرایه اضافی پرداخت نکنید سعی کنید بلیت را قبل از سوار شدن به اتوبوس تهیه کنید.

زمان بندی حرکت اتوبوس ها را می توانید در ایستگاه ها چک کنید

تراموا هم از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی در روسیه است به خصوص شهر سن پترزبورگ که به شهر ترامواها هم مشهور است. هزینه استفاده از این وسایل نقلیه آرام و دلپذیر 30 روبل است که می توانید آن را از راننده، ایستگاه مترو و کیوسک های نزدیک ایستگاه می توان تهیه کنید.

مارتروشکا یا مینی بوس ها که 15 تا 20 مسافر را در خود جای می دهند وسیله نقلیه سریعی هستند که در همه جای شهر وجود دارند. اما بهتر است گردشگران از مینی بوس هایی که خطوط آبی روی سقف دارند استفاده نمایند؛ این نوع مینی بوس ها برخلاف مینی بوس های عادی در ایستگاه توقف می نمایند و از بلیت های وسایل نقلیه عمومی هم می توان برای آنها استفاده کرد. کرایه را می توانید مستقیم به راننده هم پرداخت کنید.

سیستم تاکسی رانی و حمل و نقل عمومی در روسیه

تاکسی در روسیه هم مانند بیشتر کشورها چندان ارزان و به صرفه نیست، به خصوص وقتی مترو و اتوبوس با کیفیت خوب و سریع و ارزان در دسترس هستند.

برای اینکه رفت وآمد امنی داشته باشید از تاکسی های رسمی بهره ببرید

در روسیه دو نوع تاکسی رسمی و غیررسمی وجود دارد. تاکسی های رسمی زرد رنگ هستند و تاکسی های غیر رسمی هر اتومبیلی می توانند باشد و باید کنار خیابان بایستید و دست تکان دهید تا سوارتان نمایند. البته بهتر است برای اینکه رفت وآمد امنی داشته باشید از تاکسی های رسمی بهره ببرید. به این نکته هم توجه کنید که گاهی راننده های تاکسی از گردشگران خارجی بیشتر کرایه می گیرند.

از مسکو به پترزبورگ، زمان سفر با قطار معمولی حدود 8 تا 9 ساعت و با قطار تندرو 4 ساعت است

نکات:

  • هزینه تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر حدود 2,400 تا 3,500 روبل است.
  • در تاکسی های داخل شهر برای هر سه کیلومتر باید حدود 300 روبل پرداخت کنید. هزینه اولیه هم 150 تا 200 روبل است.
  • اگر به وسیله برنامه های تلفن همراه تاکسی بگیرید، می توانید هزینه تقریبی جهت را مشخص و با کارت پرداخت نمایید.
  • اگر برای جهتتان قیمتی مشخص نشده باشد، قبل از خروج از ایستگاه با راننده در مورد کرایه تان به توافق برسید.
  • کرایه جهت شما به جز در موارد ترافیک سنگین، بستگی به مسافت جهت مورد نظر دارد که به وسیله کیلومتر طی شده و یا فاصله کلی تا مقصد محاسبه می گردد.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2126

به "حمل و نقل عمومی در روسیه :گشت وگذار مقرون به صرفه و راحت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمل و نقل عمومی در روسیه :گشت وگذار مقرون به صرفه و راحت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید