ریتا داو، برنده جایزه 100هزار دلاری آموزشگاه شعر امریکا

به گزارش مجله آی سیب، خبرنگاران آنلاین:ریتا داو، شاعر سیاهپوست امریکایی و برنده پیشین جایزه پولیتزر که تا کنون افتخارات زیادی کسب نموده، جایزه والاس استیونز را از سوی آموزشگاه شعر امریکا دریافت کرد.

ریتا داو، برنده جایزه 100هزار دلاری آموزشگاه شعر امریکا

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از واشنگتن پست - ریتا داو، ملک الشعرای سابق ایالات متحده، جایزه 100هزار دلاری برای یک عمر دستاورد هنری آموزشگاه شعر امریکا را از آن خود کرد.

داو که افتخارات گذشته اش شامل جایزه پولیتزر می گردد، برای مهارت چشمگیر و مسلّم در هنر شعر به عنوان برنده سال جاری جایزه والاس استیونز شناخته شد. این جایزه در سال 1994 تاسیس شده است. دریافت کنندگان جوایز با اکثریت آرا از سوی هیئت رئیسه آموزشگاه انتخاب می شوند. از برندگان پیشین این جایزه می توان به جان اشبری، یوسف کومانیاکا و ادرین ریچ اشاره نمود.

این جایزه همراه با چندین جایزه دیگر از سوی آموزشگاه شاعران امریکا، روز پنج شنبه به برندگان اهدا شد.

بازشناخت اثر کایل دارگن جایزه 25 هزار دلاری لنور مارشال را برای کتاب شعر برجسته سال گذشته اش از آن خود کرد. مرکز خرید از ادیتی ماچادو که دومین کتاب شعر اوست جایزه پنج هزار دلاری جیمز لاگلین را کسب کرد. یاری هزینه آموزشگاه شاعران امریکایی شامل 25 هزار دلار نیز به ایلیا کمینسکی اهدا شد. ترجمه ویل شات از فابیو پوسترلا، شاعر ایتالیایی جایزه 25 هزار دلاری را برای او به ارمغان آورد. ست فرنک نیز برای شعر افسانه سیاه به عنوان آینده دارترین شاعر جوان برگزیده شد.

ریتا داو ده جلد کتاب شعر منتشر نموده ازجمله توماس و بیولا که جایزه پولیتزر برای شعر را برد، در اتوبوس با رزا پارکز که از سوی نیویورک تایمز به عنوان اثر برجسته سال انتخاب شد و در فهرست فینالیست های جایزه حلقه منتقدان کتاب ملی جای گرفت؛ و مجموعه اشعار 1974-2004 که برای جایزه کتاب ملی در میان فینالیست ها بود. داو علاوه بر شعر، یک رمان، یک مجموعه داستان کوتاه و مقالات بیشماری منتشر نموده است. او از سال 1993 تا 1995 ملک الشعرای ایالات متحده بود و از 2005 تا 2011 به عنوان رئیس آموزشگاه شاعران امریکا خدمت کرد.

از میان افتخارات بسیار او می توان به مدال ملی علوم انسانی و مدال ملی هنر اشاره نمود که به ترتیب توسط بیل کلینتون و باراک اوباما به او اهدا شد و او را تبدیل به تنها شاعری کرد که هر دوی این جوایز را دریافت نموده است. او عضو منتخب آموزشگاه امریکایی هنر و ادبیات و استاد انگلیسی دانشگاه ویرجینیاست.

الن بیس، رئیس آموزشگاه درباره داو گفت: عمق بینش ریتا داو خیره کننده است. او درون روابط پیچیده ما را می بینید و حقایق را با دقتی شگفت آور بیان می نماید. او ما را به خودمان تحویل می دهد. اشعار او با استعداد تخصصی و موسیقی لطیف ما را با زیبایی و وحشی گری، بی گناهی و ویرانی به آتش می کشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 326

به "ریتا داو، برنده جایزه 100هزار دلاری آموزشگاه شعر امریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریتا داو، برنده جایزه 100هزار دلاری آموزشگاه شعر امریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید