زابل آلوده ترین شهر دنیا لقب گرفت

به گزارش مجله آی سیب، براساس گزارش امروز سازمان بهداشت دنیای به علت وجود طوفان های شنی در شهر زابل ایران که در ماه های تابستان وجود دارد شهر زابل ایران آلوده ترین شهر دنیا لقب گرفت؛ 4 شهر آلوده بعدی نیز در هند قرار دارند.

زابل آلوده ترین شهر دنیا لقب گرفت

بر اساس گزارش سازمان بهداشت دنیای که امروز منتشر شد، شهر زابل ایران آلوده ترین شهر دنیا ثبت شده است که در آن مردم ماه ها از وجود طوفان های غباری در تابستان رنج می برند.

بعلاوه این گزارش تاکید نموده است که 4 شهر آلوده دیگر در هند هستند که اسامی آنها به ترتیب گوالیور، الله آباد، پاتنا و رایفور است. دهلی نو مرکز هندوستان جزو نهمین کشور آلوده دنیا به شمار میرود که 2.5 میکروگرم در هر متر مکعب هوا ذرات آلوده با خود به همراه دارد.

این گزارش تصریح نموده است که وجود ذرات معلق و هوای آلوده باعث سرطان ریه، مسائل تنفسی و بیماری ها قلبی و ریوی می گردد و نیز حملات قلبی که به سرعت کشنده هستند را با خود همراه خواهد داشت.

گزارش سازمان بهداشت تصریح می نماید بیش از 7 میلیون مرگ زودرس که سالانه در دنیا اتفاق می افتد به خاطر آلودگی هوا است.

دهلی نو در سال 2014 آلوده ترین شهر دنیا عنوان شده بود که از آن موقع مسئولان توانستند تا حدود زیادی آلودگی این شهر را کاهش دهند که مهمترین شگرد آنها محدود کردن تردد خودروهای شخصی در این شهر بود.

ماریا نیرا رئیس بهداشت عمومی سازمان بهداشت دنیای دولت هندوستان را به خاطر کاهش قابل توجه آلودگی هوا در این شهر ستوده است.

بر اساس این گزارش عامل بیشتر آلودگی، خودروها به ویژه خودروهای دیزلی، سیستم های سرمایشی و گرمایشی ساختمانها، کشاورزی، مدیریت غلط و ژنراتورهای دیزلی یا ذغالی فراوری برق است.

به طور میانگین سطح آلودگی هوا در فاصله سال های 2008 و 2013 تا 8 درصد بدتر شده است و بیشتر شهرهای کشورهای پیشرفته سیستم های خود را برای کاهش آلودگی بهبود بخشیده اند.

آنالیز سازمان بهداشت دنیای از 3 هزار منطقه شهری نشان داد تنها 2 درصد از شهرهای کشورهای فقیر هوای مناسب مطابق با استانداردهای WHO دارند در حالی که 44 درصد از شهرهای کشورهای پیشرفته با استانداردهای WHO منطبق هستند.

باد 120روزه از اوائل اردیبهشت ماه آغاز شده و تا شهریور و حتی مهرماه ادامه دارد که به علت مدت وزش به نام بادهای 120 روزه مشهور است حدبیشتر سرعت باد در تیرماه تا 100 کیلومتر در ساعت میرسد و در برخی منابع برای حدبیشتر سرعت این باد ارقام بالاتری نیز ذکر شده است .میانه سرعت باد در ماههای تابستان در حدود 26 کیلومتر در ساعت و در ماههای زمستان به 13 کیلومتر در ساعت میرسد.

منبع: کجارو / akharinkhabar.com
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1988

به "زابل آلوده ترین شهر دنیا لقب گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زابل آلوده ترین شهر دنیا لقب گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید