زردی نوزاد تا چند روز ادامه دارد و علت آن چیست؟

به گزارش مجله آی سیب، طبق گفته بسیاری از متخصیین اطفال، حدود 60 درصد از نوزادان تازه متولد شده روز دوم یا روز سوم پس از تولد، دچار زردی می شوند که پس از یک هفته زردی آن ها ناپدید می شود. در 80 درصد نوزادان نارس نیز که دچار زردی شده اند، پس از تولد علائم از بین می فرایند. اما سوال بسیاری از پدرها و مادرهای نگران این است که زردی نوزاد تا چند روز ادامه دارد ؟

زردی نوزاد تا چند روز ادامه دارد و علت آن چیست؟

در این مقاله هدف این است که مدت زمان زردی نوزاد را بر اساس علت زردی مورد بررسی قرار دهیم؛ با ما همراه باشید.

زردی نوزاد تا چند روز ادامه دارد

لازم است بیش از هر اطلاعات مفید دیگری درباره زردی نوزادان، این را بدانید که نوع زردی است که نقش مشخص کننده در مدت زمان این بیماری دارد. پس در ادامه مدت زمان بهبودی زردی را بر اساس علت آن بررسی خواهیم کرد.

اما بطور کلی در نوزادان سالم معمولا تداوم زردی تا 14 روز و در نوزدان نارس حدود 21 روز طول می کشد؛ در صورت پایدار بودن زردی نیز، بعد از هفته 3-2 ام، بایستی نوزاد توسط پزشک معاینه گردد.

1. زردی ناشی از شیر مادر

گاهی اوقات اتفاق می افتد که زردی ظاهر شده در نوزاد ناشی از شیر مادر است. علت پیدایش این نوع زردی، به طور دقیق مشخص نیست؛ اما بعضی متخصصین بر این عقیده هستند که در شیر مادر ماده ای وجود دارد که مانع عملکرد طبیعی کبد نوزاد می گردد؛ به همین علت، کبد قادر به تجزیه بیلی روبین خون نیست و نمی تواند این رنگدانه را دفع کند و تجمع بیلی روبین در خون، موجب زردی می گردد. اگر در این شرایط باز هم نوزاد با شیر مادر تغذیه کند، زردی حدودا 3 تا 10 هفته طول می کشد که باید تحت نظر پزشک باشد.

2. زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و جنین

اگر RH خون شما منفی باشد و RH خون جنین مثبت تشخیص داده گردد، بدن شما ماده ای علیه خون جنین می سازد. این ماده، می تواند باعث تخریب گلبول های قرمز خون جنین گردد. اگر میزان این ماده تشکیل شده در خون شما کم باشد، نوزاد بعد از تولد ممکن است، مختصری زردی داشته باشد که معمولا تحت نظر پزشک و بستری شدن به مدت 72 ساعت در بیمارستان رفع خواهد شد.

اما مقدار زیاد این ماده می تواند موجب بروز زردی یا ورم شدید و کم خونی در نوزاد تازه متولد شده گردد. هم چنین ممکن است نوزاد، مرده به دنیا بیاید.

3. زردی ناشی از گرسنگی نوزاد

در بعضی موارد زردی به علت گرسنگی نوزاد رخ می دهد. دریافت ناکافی کالری توسط نوزاد، حتی بدون گرسنگی مطلق، منجر به افزایش بیشتر بیلی روبین (افزایش درجه زردی) می گردد. مطالعات نشان می دهد که طی 5 روز اول تولد، اگر تغذیه با شیرمادر به مقدار کافی انجام نگیرد، نوزاد دچار زردی می گردد که این نوع زردی معمولا چند روز زمان می برد که با شیردادن مکرر و پی در پی رفع می گردد.

نکته: بهترین زمان ارزیابی مجدد شدت زردی در نوزاد ترخیص شده از زایشگاه، در سه گروه فوق، 72 ساعت بعد از ترخیص است.

توجه داشته باشید در بیشتر نوزادان سالمی که به دنیا می آیند، زردی نهایتا تا 21 روز زمان می برد؛ اما در بسیاری موارد دیده شده است که تا 40 روزگی نوزاد همچنان زرد باقی بماند که در این شرایط بعد از گذشت هفت روز اول، دیگر خود زردی نیست که خطرناک است، بلکه علت زردی مهم است.

زردی زیر 7 روزگی، به عنوان سمی که به سلول های مغزی آسیب می زند، خطرناک است؛ اما بعد از هفت روزگی، این خطر برای مغز وجود ندارد و باید علت اصلی آن مشخص گردد. علت های جدی می تواند ناشی از عفونت خون، عفونت ادراری، کم کاری تیروئید و مسائل کبدی باشد. پس بهتر است نوزاد حتما تحت نظر پزشک باشد.

کلام آخر

درصد زردی در نوزادان نارس، 80 درصد بیش از سایر نوزدان است. (منظور از نوزاد نارس نوزادی است که قبل از هفته 37 بارداری متولد گردد). همچنین نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، گاها به دلیل هورمون های موجود در شیر مادر، تا مدت ها یک زردی مختصر دارند که توصیه می گردد حتما تست های تیرویید و کشت ادرار انجام شوند.

آیا نوزاد شما تجربه زردی در سنین بالاتر را داشته است؟ علت زردی آن کدام یک از موارد ذکر شده در این مطلب بوده است؟ لطفا تجربیات و نظرات خود را، با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

در آخر توصیه می کنیم در صورت بالا بودن زردی از درمان های خانگی مانند خوراندن شیرخشت به نوزاد، بپرهیزید و مراجعه به پزشک را در اولویت قرار دهید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1219

به "زردی نوزاد تا چند روز ادامه دارد و علت آن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زردی نوزاد تا چند روز ادامه دارد و علت آن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید