ساده ترین روش ها برای ضدعفونی ماشین لباسشویی

به گزارش مجله آی سیب، همه ما می دانیم که ماشین لباسشویی دستگاهی برای شستن لباس های کثیف است؛ اما لزوما این وسیله همواره تمیز و بدون آلودگی نیست. به خاطر وجود رطوبت، داخل ماشین لباسشویی محلی مناسب برای رشد باکتری ها، قارچ ها و کپک ها است. وقتی که لباس های کثیف را داخل ماشین لباسشویی می اندازید، این دستگاه بیشتر در معرض آلودگی قرار می گیرد. همان طور که می دانید فرآیند شستن لباس ها با آب ولرم رو به سرد انجام می گردد و این دمای آب برای از بین بردن میکروب ها کافی نخواهد بود. میکروب ها و باکتری هایی که در لباس های کثیف وجود دارند در حین شستشو وارد درزها و شکاف های ماشین لباسشویی شده و در این مکان ها قارچ و کپک رشد می نمایند. بنابراین ضدعفونی ماشین لباسشویی امری لازم است که هر چند وقت یک بار باید انجام گردد.

ساده ترین روش ها برای ضدعفونی ماشین لباسشویی

چرا ضدعفونی ماشین لباسشویی

همان طور که اشاره کردیم ما لباس های کثیفی که مملو از میکروب و باکتری هستند را داخل ماشین لباسشویی می شوییم. پودر و مواد شوینده این باکتری ها و میکروب ها را از سطح لباس پاک می نمایند اما در حین فرآیند رسوب گذاری در درزها و شکاف ها گیر می نمایند. آب ولرم رو به سرد ماشین هم که برای از بین بردن بیشتر این باکتری ها و میکروب ها دمای کافی ندارد. پس راه حل چیست؟

  • برای اینکه لباس هایی 100% تمیز و بدون آلودگی داشته باشید و ماشین لباسشویی شما نیز بوی نامطبوعی ندهد، باید هر چند وقت یکبار برای ضدعفونی ماشین لباسشویی اقدام کنید.
  • ضدعفونی این دستگاه با استفاده از مواد شوینده و ترکیبات خانگی انجام می گردد.
  • محیط این دستگاه مرطوب است و همین مرطوب بودن بستر مناسبی را برای رشد قارچ و کپک فراهم می نماید.
  • اینکه هر بار درزهای لاستیکی را تمیز کنید کافی نیست چون شما به همه شکاف ها دسترسی ندارید پس نمی توانید با یک دستمال ساده و خشک کردن ماشین لباسشویی آن را کاملا تمیز کنید.

برترین زمان برای ضدعفونی ماشین لباسشویی

اگر در خصوص زمان ضدعفونی ماشین لباسشویی مردد هستید باید بگوییم که برای این کار باید به نشانه هایی که در ادامه آنالیز می کنیم توجه داشته باشید.

با آنالیز کامل ماشین لباسشویی و توجه به نشانه های زیر می توانید برترین زمان برای ضدعفونی این دستگاه را تعیین کنید.

بوی نامطبوع داخل ماشین لباسشویی

اگر برای ضدعفونی ماشین لباسشویی تعلل کنید بعد از مدتی متوجه بوی نامطبوعی می شوید که تمام فضای داخلی دستگاه را پُر نموده است. این بوی نامطبوع به علت رشد بی رویه باکتری ها درون دیگ لباسشویی است.

حتی ممکن است لباس های شما پس از شستشو نیز بوی ناخوشایندی داشته باشند. این باکتری ها در حین شستشو به لباس ها منتقل شده و آن ها را نیز آلوده خواهند کرد. پس باید هر چه سریع تر برای ضدعفونی آن اقدام کنید.

کپک در درزها و شکاف ها

دومین نشانه مهمی که باید به آن توجه کنید، کپک های ریزی است که در بخش لاستیکی درب ماشین لباسشویی ایجاد شده اند. واشر لاستیکی یک بستر عالی برای رشد کپک ها است.

زمانی که ماشین را روشن می کنید مقداری آب وارد این درز شده و باقی می ماند. اگر هر بار این درزهای واشر لاستیکی را با دستمال خشک تمیز نکنید بعد از مدتی شاهد انبوهی از کپک های سیاه رنگ هستید که همه جا را پُر نموده اند.

حتی اگر هر بار پس از شستن لباس ها این واشر لاستیکی را به خوبی خشک کنید باز ممکن است باکتری ها و کپک ها در آن رشد نمایند پس باید برای ضدعفونی ماشین لباسشویی اقدام کنید. این کپک ها در حین فرآیند شستشو به لباس های شما منتقل شده و آن ها را آلوده می نمایند و حتی ممکن است دچار بیماری های پوستی شوید.

لکه هایی روی لباس ها

بعد از شستشو، لباس های خود را به خوبی آنالیز کنید. اگر لکه های سیاهی روی لباس ها دیدید پس خیلی وقت است که برای ضدعفونی ماشین لباسشویی خود اقدام ننموده اید.

این لکه های سیاه ممکن است به خاطر وجود آهک باشد. آهک به لوله های ماشین لباسشویی نفوذ می نماید و ممکن است در درازمدت باعث آسیب آن ها گردد.

مراحل ضدعفونی ماشین لباسشویی

پیش از این روش عیب یابی ماشین لباسشویی در منزل را برایتان شرح دادیم و در ادامه سراغ مراحل مراحل ضدعفونی ماشین لباسشویی می رویم.

تعداد دفعاتی که برای ضدعفونی ماشین لباسشویی اقدام می کنید در اصل به تعداد دفعات استفاده از آن بستگی دارد. البته باید هر بار به نشانه هایی که در بخش قبلی آنالیز کردیم توجه کنید.

ضدعفونی این دستگاه مراحل مختلفی دارد که در ادامه به آنالیز آن می پردازیم.

محفظه پودر

اگر ماشین لباسشویی شما درب از جلو دارد باید در اولین مرحله محفظه پودر آن را ضدعفونی کنید. این محفظه بعد از مدتی به علت وجود رطوبت و سختی آب، جرم می گیرد و لایه ای جلبک مانند روی آن تشکیل می گردد.

بهتر است این محفظه را به آرامی بیرون آورده و با مسواک کهنه و پودر لباسشویی یا هر شوینده دستی دیگری آن را کاملا بشویید.

محل قرارگیری محفظه پودر

در این مرحله باید محل قرارگیری محفظه پودر ماشین لباسشویی را با سرکه سفید تمیز کنید. کمی سرکه را داخل این محفظه اسپری نموده و با یک دستمال تمیز تمام بخش ها و شیارهای آن را تمیز کنید. حالا باید محفظه پودر را کاملا خشک کنید و سپس در جای خود قرار دهید.

واشر لاستیکی درب ماشین لباسشویی

یکی از مهم ترین مراحل ضدعفونی ماشین لباسشویی، تمیز کردن واشر لاستیکی درب است. اگر این واشر لاستیکی هر بار پس از شستشوی لباس ها تمیز و خشک نگردد در درزهای آن لایه سبز رنگ و گاهی سیاه رنگی از کپک ها شکل می گیرد.

در واقع به جای مانده مقداری از آب کثیف لباس ها در حین شستشو در بین درزهای این واشر لاستیکی باعث ایجاد بستری مناسب برای رشد باکتری ها، قارچ ها و کپک ها خواهد شد. به زودی می بینید که این واشر تغییر رنگ داده و هر بار که درب ماشین لباسشویی را باز می کنید بوی ناخوشایندی به مشام شما می رسد.

اگر این واشر لاستیکی کپک زده با یک دستمال نمی توانید آن را تمیز کنید. برای ضدعفونی ماشین لباسشویی باید از سرکه سفید بهره ببرید.

مقداری سرکه را لابه لای درزهای واشر لاستیکی بریزید و اجازه دهید 2 تا 3 ساعتی بماند. سپس با استفاده از یک مسواک کهنه آن را تمیز کنید. می توانید برای اطمینان از تمیز شدن کامل ماشین، بخش درب را نیز با سرکه تمیز کنید.

به جای سرکه می توانید از ترکیب 50-50 از مایع سفید نماینده و آب هم بهره ببرید.

فیلتر ماشین لباسشویی

در این مرحله باید فیلتر ماشین لباسشویی را تمیز کنید. این فیلتر در محفظه ای در قسمت پایین دستگاه قرار گرفته است. محفظه فیلتر معمولا یکی از آلوده ترین جاهای ماشین لباسشویی است چون همه پرزها و موهای جدا شده از لباس در این قسمت از دستگاه جمع می شوند. اگر این قسمت را هر چند وقت یکبار تمیز نکنید به علت تجمع پرز و رطوبت بوی بسیار بدی می گیرد.

محفظه فیلتر را خارج نموده و با استفاده از یک مسواک کهنه و مقداری ماده شوینده آن را تمیز کنید. باید فیلتر را به خوبی خشک نموده و سپس در جای خود قرار دهید.

برای تمیز کردن محفظه فیلتر هم می توانید از مقداری سرکه سفید بهره ببرید. مقداری سرکه را به داخل محفظه اسپری نموده و سپس با یک دستمال خشک تمام درزها و شیارها را تمیز کنید.

دیگ فلزی ماشین لباسشویی

پس از اطمینان از تمیز شدن واشر لاستیکی حالا نوبت به ضدعفونی دیگ فلزی ماشین لباسشویی می رسد. این بخش ممکن است ظاهرا تمیز به نظر برسد اما در واقع به علت وجود حفره های بسیاری که دارد محلی مناسب برای جمع شدن جرم و آلودگی است. اگر می خواهید یک ماشین لباسشویی تمیز داشته باشید باید حداقل ماهی یکبار برای تمیز کردن این بخش زمان بگذارید.

درجه حرارت آب ماشین لباسشویی را روی 60 تا 90 درجه قرار داده و آن را روی 30 دقیقه تنظیم کنید. حالا برای ضدعفونی ماشین لباسشویی و دیگ فلزی و همین طور برای از بین بردن بوی بد داخل ماشین می توانید از یکی از مواد زیر بهره ببرید.

  • یک عدد قرص ماشین ظرفشویی
  • یک عدد بلور سودا
  • یک پیمانه سرکه سفید
  • یک پیمانه سفیدنماینده
  • یک پیمانه جوش شیرین

یکی از این مواد را مستقیما داخل ماشین لباسشویی بریزید و آن را روشن کنید تا به مدت 30 دقیقه با دمای 60 تا 90 درجه شستشوی دیگ فلزی انجام گردد.

اگر بعد از این شستشو دیدید که هنوز مقداری رسوبات و جرم به جای مانده، می توانید از یک اسفنج برای از بین بردن آن ها بهره ببرید. دور تا دور و کناره های دیگ فلزی را به خوبی با اسفنج تمیز کنید تا جایی آلوده باقی نماند.

پس از اینکه کارتان با اسفنج تمام شد دوباره یکی از موادی که در فوق به آن ها اشاره کردیم را داخل محفظه اصلی ماشین لباسشویی بریزید و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه دیگر با دمای 60 تا 90 درجه فرآیند شستشو انجام گردد. با این کار ضدعفونی ماشین لباسشویی به خوبی انجام می گردد.

بدنه ماشین لباسشویی

حالا که همه بخش های داخلی ماشین لباسشویی تمیز و ضدعفونی شدند، نوبت به تمیز کردن بدنه آن می رسد.

برای تمیز و ضدعفونی کردن بدنه ماشین لباسشویی کافی است ½ پیمانه جوش شیرین را با یک لیتر سرکه سفید مخلوط نموده و سپس از یک دستمال تمیز آغشته به این ترکیب بهره ببرید.

این ترکیب خانگی جادو می نماید چون ترکیب سرکه و جوش شیرین برای تمیز کردن بدنه ماشین لباسشویی عالی است و آن را خوبی ضدعفونی خواهد نمود.

برترین ترکیب خانگی برای ضدعفونی ماشین لباسشویی

  • برای ضدعفونی ماشین لباسشویی به جای ترکیبات شیمیایی می توانید از ترکیبات خانگی بهره ببرید.
  • یکی از برترین این ترکیبات سرکه سفید و جوش شیرین است. ترکیب سرکه سفید و جوش شیرین نه تنها به ضدعفونی ماشین لباسشویی یاری می نماید بلکه باعث از بین رفتن بوی ناخوشایند آن نیز خواهد شد.
  • این ترکیب جادویی باکتری ها و میکروب های ماشین لباسشویی را از بین برده و آن را جرم گیری می نماید.
  • برای تهیه ماده ضدعفونی ماشین لباسشویی، یک پیمانه سرکه سفید را داخل محفظه اصلی (دیگ فلزی) ماشین لباسشویی و ½ پیمانه جوش شیرین را نیز در محفظه پودر بریزید. حالا ماشین لباسشویی را روشن کنید تا کاملا ضدعفونی گردد.
  • ترکیب دیگری که می توانید از آن بهره ببرید، جوش شیرین و اسید سیتریک است. اگر برای مدت زمانی طولانی برای ضدعفونی ماشین لباسشویی اقدام ننموده اید این ترکیب معجزه می نماید.
  • برای تهیه این ترکیب کافی است یک پیمانه اسید سیتریک را با ½ پیمانه جوش شیرین مخلوط نموده و سپس آن را داخل محفظه اصلی (دیگ فلزی) ماشین لباسشویی بریزید.
  • سپس ماشین را برای مدتی بیش از 30 دقیقه با دمای آب 90 درجه سانتی گراد روشن کنید. این ترکیب در این دمای بالا باعث از بین رفتن تمامی رسوبات و جرم ها شده و بوی بد را از بین می برد.

آگهی های ماشین لباسشویی را در خبرنگاران ببینید

حرف آخر درباره ضدعفونی ماشین لباسشویی

اگر می خواهید لباس های شما همیشه بوی خوشایندی داشته باشند و دچار بیماری ها پوستی نشوید، هر چند وقت یکبار برای ضدعفونی ماشین لباسشویی اقدام کنید. این وسیله همیشه در معرض آب قرار گرفته است و همین رطوبت مکان مناسبی را برای رشد و توسعه باکتری، قارچ و کپک فراهم می نماید.

درزهایی که دست شما به آن ها نمی رسد را باید با ترکیبات خانگی شامل سرکه و جوش شیرین یا جوش شیرین و اسید سیتریک تمیز کنید. خواهید دید که بعد از مدتی که درب ماشین را باز می کنید بوی خوشی از آن به مشام شما می رسد و لبخند رضایت روی صورتتان شکل می گیرد. شما هر چند وقت یکبار برای ضدعفونی ماشین لباسشویی اقدام می کنید؟

سوالات متداول ضدعفونی ماشین لباسشویی

***

آگهی های فرش را در خبرنگاران ببینید
منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 13 شهریور 1401 بروزرسانی: 13 شهریور 1401 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2146

به "ساده ترین روش ها برای ضدعفونی ماشین لباسشویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساده ترین روش ها برای ضدعفونی ماشین لباسشویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید