سفر با هواپیما در هوای طوفانی امن است؟

به گزارش مجله آی سیب، سفر با هواپیما در شرایط طوفانی کاری درست یا اشتباه؟

این موضوع شاید سوال بسیاری از افراد باشد که آیا سفر با هواپیما در شرایط نامساعد جوی دارای ایمنی کافی هست یا نه؟ در این نوشتار ما به این موضوع پاسخ داده و مواردی که شما در این شرایط باید در نظر داشته باشید، اعلام می کنیم. با خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر از این موضوع بدانیم.

سفر با هواپیما در هوای طوفانی امن است؟

روز سفر شما فرا رسیده و شما در حالی که بلیط و کارت پرواز خود را در یک دست و برگه تحویل بارهایتان را در دست دیگر دارید به فرودگاه می روید. متاسفانه شرایط جوی نامناسب بوده و یک توده ابر خاکستری آسمان را پوشانده است. آیا باید به راهتان ادامه دهید؟ مهم نیست که شما چه مقدار برای سفر خود برنامه ریزی نموده و آماده شده اید. به هر حال قطعا هیچ مسافری نمی تواند به طور دقیق شرایط طبیعی را پیش بینی و کنترل کند. طبیعت هر زمان که دوست داشته باشد چهره خشمگین خود را نمایان نموده و هیچ گاه دلیلی برا این کار خود ارائه نمی نماید اما آیا پرواز با هواپیما در شرایط طوفانی کاری عقلانی محسوب می گردد؟ پیش از هر چیز به خاطر داشته باشید که هواپیماهای مدرن به گونه ای طراحی شده اند که در هر شرایط آب و هوائی توانائی فرود آمدن را داشته باشند.

چرا بدنه هواپیما باید یخ زدایی گردد؟

اگر شما از هر شهر برف خیز و یخ زده ای پرواز می کنید ، عملیات یخ زدائی در هواپیمای شما انجام خواهد شد. به خاطر داشته باشید که کمترین خاصیت این عملیات ایجاد شرایط امن روانی است زیرا اگر مسافران از پنجره های داخلی هواپیما قادر به تماشا فضای بیرون نباشند، احساس ناامنی نموده و دلهره خواهند داشت. پس با تماشا یک کامیون که از بیرون در حال تمیز کردن بدنه هواپیما است و بر اثر فعالیت آن شرایطی مانند یک دستگاه فراوری دود و بخار ایجاد شده، تعجب نکنید. خلبان موظف است پیش از انجام هر سفر به طور دقیق به آنالیز شرایط هواپیما پرداخته و یکی از وظایف وی، گزارش هر نوع یخ زدگی یا تجمع برف در قسمت های بیرونی و بدنه هواپیما است و در صورت مشاهده چنین مساله ای، وی دستور انجام عملیات یخ زدایی را صادر خواهد نمود. در این عملیات؛ ترکیبی از آب و گلیکول glycol که نوعی ماده ضد یخ محسوب می گردد، لایه های برف و یخ را از بدنه هواپیما جدا نموده و اجازه تشکیل دوباره آن را نمی دهد. دلیل این کار بسیار ساده است زیرا این لایه های برف و یخ در جریان حرکت هوا در بدنه بیرونی هواپیما اختلال ایجاد نموده و این موضوع می تواند در پرواز و تیک آف هواپیما تاثیر نامطلوب داشته باشد. بنابراین اگر دفعه بعد با یک ماشین مخصوص یخ زدائی در کنار هواپیمای خود رو به رو شدید، نگران نشده و اطمینان داشته باشید این کار با هدف افزایش امنیت شما انجام می گردد؛ لبخند زده و برای راننده کامیونی که عملیات یخ زدائی را انجام می دهد، دست تکان دهید.

آیا واقعا پرواز در شرایط رگبار و باران الزامی است؟

بیشتر مردم از مشاهده اینکه هواپیمای آن ها در شرایط طوفان و باران در حال تیک آف و جدا شدن از زمین است، عصبی می شوند. اما بر اساس اعلام اتحادیه فدرال هوانوردی، تمامی هواپیماها پیش از پرواز باید کلیه مسایل امنیتی را لحاظ نموده و برای مثال باید منتظر باشند تا شرایط رعد و برق متوقف گردد. پرواز هواپیما وقتی که هوا ابری است و شرایط آب و هوایی نامساعد به نظر می رسد؛ احتمالا شما را هم مانند بسیاری از مسافرین عصبانی و بسیار نگران می نماید. اما باید به شما اطمینان دهیم که جای نگرانی وجود نداشته و هواپیما برای پرواز در شرایط بارانی هیچ مسئله ای نخواهد داشت. تنها مورد استثنا در این رابطه، تگرگ و باران یخ زده است. دلیل خطرناک بودن پرواز در این شرایط هم این است که ممکت است ذرات تگرگ و دانه های یخ در بخش های متحرک بال هواپیما انباشته شده و اجازه حرکت صحیح را به آن ندهند. در این شرایط هواپیما به هیچ عنوان از زمین جدا نخواهد شد زیرا امنیت هواپیما و مسافرین ان در خطر خواهد بود. قطعا در این شرایط، نشستن در سالن انتظار فرودگاه و مطالعه یک مجله یا روزنامه، کار امن تری به شمار خواهد رفت.

در صورت برخورد صاعقه با هواپیما چه اتفاقی می افتد؟

یکی از مهمترین دغدغه های مسافرینی که هواپیمای آنها در شرایط طوفانی در حال پرواز است، خطر برخورد صاعقه با هواپیما است. قطعا فکر می کنید اگر صاعقه با هواپیما برخورد کند شما شبیه حشراتی که در دستگاه های الکتریکی دفع پشه های مزاحم گرفتار می شوند، با شوک الکتریکی شدیدی رو به رو شده و از بین می روید. خوشبختانه این تصور شما از پایه بی اساس بوده و باید به اطلاع شما برسانیم که بر اساس آمار سازمان هواپیمائی ایالات متحده آمریکا، هر کدام از هواپیماهای در حال خدمت این کشور دست کم در طول یک سال، یک بار تجربه برخورد با صاعقه را دارند. طبیعتا اگر برخورد صاعقه با هواپیما سبب آسیب دیدگی آن می شد، شما در اخبار با این موضوع رو به رو می شدید. زمانی که شما در داخل کابین هواپیما هستید؛ برخورد صاعقه با هواپیما هیچ خطری نخواهد داشت. زیرا شما هیچ تماسی با بدنه فلزی هواپیما ندارید؛ بنابر این هیچ خطری از سوی صاعقه های احتمالی که با بدنه هواپیما برخورد می نمایند، مسافران را تهدید نمی نماید. نیروی الکتریکی وارد شده به بدنه هواپیما به هر مقدار هم که قوی باشد از بدنه فلزی خارج شده و بر اساس طراحی اجرا شده امن هواپیماها، به هیچ عنوان به داخل کابین منتقل نمی گردد. برترین توصیه برای شما در زمان پرواز هواپیما در شرایط طوفان و رعد و برق، بستن چشم ها و گوش کردن به یک موسیقی ملایم یا تماشای یک فیلم مجذوب نماینده است.

سرعت باد تا چه مقدار ای عادی بوده و چه زمانی خطرناک محسوب می گردد؟

حتما بسیاری از شما در هنگام پرواز و حرکت های ناگهانی هواپیما، تجربه احساس خالی شدن یکباره داخل بدن خود را داشته اید. در ابتدا باید این نکته را روشن کنیم که همه تکان ها و حرکت های هواپیما در حین پرواز به دلیل نیروی باد نیست، اما بر اثر بادهای قدرتمند و سریع نیز ممکن است هواپیمای شما دچار تکان و حرکات غیرقابل پیش بینی گردد. باید خبری خوب در رابطه با موضوع فوق به شما بدهیم، پرواز در شرایط باد شدید نیز عموما کاملا امن بوده و خطری ندارد. تنها تاثیر این باد در حین پرواز این است که شما احتمالا باید کمربند خود را بسته، اجازه صرف نوشیدنی یا غذا را هم تا مدتی نخواهید داشت. البته وزش باد در زمان نشستن و برخاستن هواپیما می تواند عاملی تهدید نماینده باشد و به ویژه اگر باد شدید مخالف یا از پهلوها بوزد؛ می تواند در امر فرود یا جدا شدن از زمین اختلال ایجاد کند. البته هواپیما ها قادر هستند بدون مشکل حتی با وجود وزش باد با سرعت 30 مایل در ساعت به فعالیت خود ادامه دهند.

خب؛ دوستان عزیز همانطور که ملاحظه کردید سفر با هواپیما در شرایط طوفانی هم خطر چندانی نداشته و بد نیست. ما نمی توانیم به شما تضمین دهیم که در حین پرواز در زمان طوفان، نیازی به استفاده از کیسه مخصوص حالت تهوع را نخواهید داشت اما مطمئن باشید شما به مقصد خود به سلامت خواهید رسید. سفر به خیر!

منبع: www.flights.com

منبع: الی گشت
انتشار: 20 اسفند 1400 بروزرسانی: 20 اسفند 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2000

به "سفر با هواپیما در هوای طوفانی امن است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر با هواپیما در هوای طوفانی امن است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید