شرکت هواپیمایی لوفت هانزا

به گزارش مجله آی سیب، شرکت آلمانی هواپیمایی لوفت هانزا به عنوان یکی از مشهورترین شرکت های هواپیمای دنیا و بزرگترین شرکت هواپیمایی اروپا -هم از لحاظ تعداد مسافران و هم از جهت تعداد ناوگان هوایی- است.

شرکت هواپیمایی لوفت هانزا

هم اکنون لوفت هانزا در ایران، تنها از فرودگاه امام خمینی در تهران پرواز دارد. پروازهای مستقیم لوفت هانزا از تهران به دو شهر وین و فرانکفورت صورت می گیرد و همچنین امکان پرواز غیرمستقیم به سایر فرودگاه های دنیا نیز وجود دارد.

شرکت هواپیمایی لوفت هانزا در رده شرکت های هواپیمایی باکیفیت و البته گران به حساب می آید. اگر خوش شانس باشید و بلیط مقصد مورد نظر شما تخفیف خورده باشد، می توانید با قیمتی نزدیک به بلیط دیگر شرکت های هواپیمایی بلیط خود را تهیه نمایید و از کیفیت و راحتی لوفت هانزا لذت ببرید.

کابین ها در هواپیمایی لوفت هانزا

فرست کلاس

این کابین های لوکس در قسمت بالایی ایرباس های A380 و بخش طولی ایرباس های دیگر قرار داشته و دارای امکاناتی چون جایگاه تخت شوی دو متری، پورت های مخصوص شارژ لپتاپ و موبایل و غذای دلخواه هستند. البته خدمات مخصوصی نیز در فرودگاه برای این مسافران در نظر گرفته می گردد.

بیزینس کلاس

جایگاه های این کلاس نیز موقع خواب به دو متر افزایش طول می یابند و امکاناتی همچون سیستم صوتی و تصویری و شارژ لپ تاپ دارند. همچنین خریداران این نوع بلیط خدمات اختصاصی در فرودگاه دریافت خواهند کرد. جایگاه های اولیه کابین بیزینس کلاس لوفت هانزا امکان تخت شدن تا 150 درجه را دارند که در سری جدید این کابین ها این اندازه به 180 درجه افزایش یافته است.

پرمیوم اکونومی

از سال 2014 نوع جدیدی از جایگاه های اکونومی لوفت هانزا معرفی شده اند که نسبت به جایگاه های اکونومی کلاس لوفت هانزا فضای بیشتری دارند و از امکانات مناسب تری برخوردارند.

اکونومی کلاس

جایگاه های راحتی عادی که در همه انواع هواپیماهای این شرکت قرار دارند و اغلب عرضی 31 اینچی دارند. مانیتور صوتی و تصویری، غذا و نوشیدنی رایگان از دیگر امکانات این نوع کلاس است.

وزن بار مجاز در هواپیمایی لوفت هانزا

کیف دستی

درجه یک: دو کیف با حداکثر وزن 8 کیلوگرم برای هرکدام

بیزینس: دو کیف با حداکثر وزن 8 کیلوگرم برای هرکدام

عادی: یک کیف با حداکثر وزن 8 کیلوگرم

ابعاد کیف های دستی: 55x40x23 سانتی متر

چمدان

درجه یک: سه کیف، هر کدام با حداکثر وزن 32 کیلوگرم.

بیزینس: دو کیف، هر کدام با حداکثر وزن 32 کیلوگرم.

عادی:یک چمدان 23 کیلوگرمی که البته در جایگاه های جدید اکونومی پرمیوم به دو کیف افزایش یافته است.

ابعاد: طول و عرض و عمق چمدان نباید از 158 سانتیمتر تجاوز کند.

اجسام ممنوع

کیف های دارای زنگ هشدار

وسائل آتش بازی

اسپری های دفاعی

مایعات قابل آتش سوزی

پودرهای شیمیایی

مواد رادیواکتیو

مایعات اسیدی

مواد مغناطیسی قوی

سلاح و تیزرهای شوک دار

دوچرخه الکتریکی

تاریخچه هواپیمایی لوفت هانزا

تاریخ شرکت لوفت هانزا پر از حوادث ناگوار و شیرین و اتفاقات ماندگار بسیاری است که نقش مهمی در تاریخ کشور آلمان و اروپا داشته اند. این حوادث البته به این شرکت یاری کرده اند تا با آموختن از این تاریخ پر فراز و نشیب، به رشد و شکوفایی خود سرعت بخشند.

این شرکت در سال 1926 تحت نام Deutsche Luft Hansa A.G تاسیس شده و سپس در سال 1936 با نام فعلی به فعالیت خود ادامه داد. دهه 30 سرشروع رشد سریع این شرکت بود بطوریکه هواپیماهای بزرگتری تهیه شده و مسافت های طولانی تری طی می شد. در این حین وقوع جنگ تاثیرات بزرگی بر این شرکت گذارد بطوریکه تمام اطلاعات پروازی آن محرمانه گشت و بسیاری از پروازها برای تامین ادوات جنگی و پشتیبانی نیروهای نظامی مورد استفاده قرار می گرفت. اغلب پروازهای عادی نیز متوقف شده و ماهیت این شرکت را بیشتر نظامی نمود.

در سال 1953 شرکتی با نام مختصر Luftag تاسیس شد که با استفاده از ادوات شرکت لوفت هانزا قصد برقراری پروازهای بین المللی داشت.

فرودگاه هامبورگ مقر شرکت جدید شد تا با 8 فروند هواپیما، خدمات خود را شروع کند. یک سال بعد این شرکت لوگو و نام لوفت هانزای سابق را خریداری کرده و به عنوان شرکت هواپیمایی دولتی و ملی این کشور شناخته شد.

15 می 1955 پروازهای بین المللی این شرکت با پرواز به شهرهای لندن، پاریس، مادرید و انتها نیویورک شروع شد و سپس پرواز به آمریکای جنوبی، سه پرواز مستمر به تهران و یک پرواز به بغداد در طی هفته برنامه ریزی گشت.

ورود هواپیمای بزرگ بوئینگ 707 و پروازهای مستمر آن مابین فرانکفورت و نیویورک از مهم ترین تحولات اتفاق افتاده در این شرکت در اغاز دهه 60 بود. به تدریج با افزایش ناوگان و خرید جت های مسافربری بزرگ تر مسیرهای بیشتر و پروازهای طولانی تر به برنامه پروازی لوفت هانزا افزوده گشت.

اواخر دهه هشتاد با خرید 15 فروند ایرباس A320s و 7 فروند ایرباس A300 و همینطور 10 فروند هواپیمای بوئینگ 737 برای این شرکت به خاتمه رسید. البته در سال 1987 سیستم آمادئوس (Amadeus) توسط لوفت هانزا و شرکت هایی چون ایرفرانس، ایبریا و ایرلاین اسکاندیناوری تاسیس گشت. این سیستم خدماتی یکپارچه به GDS نیز مشهور است که خدمات رزرو بلیط کامپیوتری به مسافران ارائه می دهد.

در سال های بعد شرکت لوفت هانزا به خرید های متعدد و نوسازی ناوگان هوایی خود اقدام نمود و همیشه رشدی صعودی را تجربه نمود اگرچه بعد از حوادث یازده سپتامبر به طور محسوسی از این رشد کاسته شد ولی برخلاف بسیاری از شرکت های دیگر، توانست بر مسائل اقتصادی ناشی از رکود فائق آید.

لوفت هانزا در داخل کشور آلمان پروازهای منظمی به 18 مقصد دارد، و با داشتن بیش از 280 فروند هواپیما به 197 مقصد بین المللی از 78 کشور دنیا برنامه پروازی برقرار کرده است.

البته شرکت لوفت هانزا به عنوان شرکت مادر بسیاری از شرکت های هوایی اروپا همچون ایرلاین های سوئیس، اتریش، لوفت هانزا تکنیک و Germanwings شناخته می گردد که در صورت محاسبه تعداد ناوگان همه این شرکتها، لوفت هانزا با داشتن 620 فروند هواپیما، بزرگترین شرکت هوایی مسافربری دنیا محسوب می گردد. مجموعه این شرکت ها در سال 2012 رکورد جابه جایی 103 میلیون مسافر را برجای گذاشت.

دفتر اصلی این شرکت در شهر کلن آلمان قرار گرفته است ولی مقر اصلی و ناوگان آن در فرودگاه بین المللی فرانکفورت مستقر شده است. اکثر پروازهای اصلی آن نیز از مبدا همین فرودگاه صورت می گیرد.

مقر دوم لوفت هانزا فرودگاه مونیخ و مقر سوم آن فرودگاه کوچک دوسلدورف است که البته مقر سومی برای پروازهای شرکت وابسته Germanwings اختصاص یافته است.

شرکت هواپیمای لوفت هانزا علاوه بر خدمات خود به مسافران منشا ایجاد بعضی پیمان های بین المللی موثر نیز شده است. از جمله اتحادیه بین المللی اتحاد ستاره در 1997 به عنوان بزرگترین اتحادیه ایرلاین های دنیا توسط لوفت هانزا و چهار ایرلاین دیگر پایه گذاری گشت.

نام لوفت هانزا از دو کلمه Luft به معنی هوا و Hansa به معنی انجمن تشکیل شده است که اولی لغتی آلمانی و دومی لاتین است.

حوادث عمده

14 سپتامبر 1993: فرود اضطراری هواپیمای فرانکفورت - ورشو با 64 مسافر در فرودگاه ورشو که منجر به فوت یک نفر از مسافرین و یک نفر از خدمه پروازی گشت.

26 جولای 1979: بوئینگ باری این شرکت که از ریودوژانیروی آرژانتین راهی داکار بود، سقوط کرد که سه خدمه آن کشته شدند.

20 نوامبر 1974: تلخ ترین حادثه تاریخ این شرکت در اثر سقوط بوئینگ 747 با 140 مسافر اتفاق افتاده است که در فرودگاه بین المللی نایروبی پس از برخواستن هواپیما دچار نقص فنی شده و 4 نفر از مسافرین و 17 نفر از خدمه جان خود را از دست دادند.

منبع: فرنگ
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 589

به "شرکت هواپیمایی لوفت هانزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت هواپیمایی لوفت هانزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید