شما بگویید؛ لپ تاپ گیمینگ یا دسکتاپ گیمینگ؟

به گزارش مجله آی سیب، انتخاب میان لپ تاپ گیمینگ یا یک سیستم رومیزی (دسکتاپ) همواره از دشوارترین دغدغه های جامعه بازیکنان کامپیوترهای شخصی بوده است. البته با توجه به اینکه هر کدام از این دو مزیت ها و معایب خود را دارند، در نهایت گزینه ارجح به شرایط زندگی شخصی شما بازمی شود. اما در سال های اخیر که فاصله بهینه بودن لپ تاپ ها و سیستم های رومیزی کمتر و کمتر شده، جواب دادن به این سؤال هم به سادگی گذشته نخواهد بود.

شما بگویید؛ لپ تاپ گیمینگ یا دسکتاپ گیمینگ؟

در این مطلب به آنالیز ویژگی های قابل تأمل لپ تاپ های گیمینگ و مقایسه آن ها با سیستم معادل رومیزی می پردازیم تا ببینیم کدام یک به بهترین شکل می توانند از پس احتیاجهای شما برآیند.

تفاوت در قدرت

مهم ترین مسأله ای که باید در انتخاب لپ تاپ گیمینگ در نظر بگیرید قدرت ضعیف تر آن نسبت به قطعات معادل بر روی سیستم رومیزی است. مثلا اگر با معماری نسل جدید به سراغ یک کارت گرافیک قدرتمند مثل GTX 1660 Ti برای بازی در رزولوشن فول اچ دی یا 1080p بروید، راندمان نسخه نوت بوک آن ممکن است تا 15% ضعیف تر از معادل رومیزی باشد. دلیل عمده این مسأله بحث مصرف انرژی و حرارت است.

لپ تاپ به زعم معماری جمع و جور خود در کنترل حرارت ناشی از چیپ ست اصلی با عملکرد بالا ناتوان است. به همین دلیل چیپ های گرافیکی و حتی پردازنده آن با فرکانس کلاک بسیار پایین تری طراحی می شوند تا برای این ساختار کوچک قابل استفاده شود. البته باید توجه داشت که پیشرفت تکنولوژی سخت افزار در سال های اخیر و همچنین ورود تکنولوژی هایی چون Max Q انویدیا به این عرصه باعث شده که تفاوت در عملکرد میان لپ تاپ ها و سیستم های رومیزی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند، اما حتی همین الان هم راندمان یک سیستم دسکتاپ 800 دلاری از یک لپ تاپ 800 دلاری بیشتر خواهد بود.

این موضوع حتی در انتخاب لپ تاپ مناسب می تواند به یک دغدغه مهم تبدیل شود. مثلا اگر نوت بوکی با کارت گرافیک RTX 3060 و مصرف انرژی 80 داشته باشیم، قدرت آن بسیار ضعیف تر از یک نوت بوک RTX 3060 با مصرف انرژی 120 خواهد بود.

قابل حمل بودن

برای بسیاری از گیمرها که اهل خانه نشینی مفرط نیستند، انتخاب یک لپ تاپ گیمینگ از جهت قابل حمل بودن می تواند به یک مزیت بسیار مهم تبدیل شود. در حالی که سیستم رومیزی همواره ثابت است و باید در یک نقطه از خانه آن را نگه دارید، لپ تاپ گیمینگ به شما اجازه تجربه جدیدترین بازی های روز را در هر نقطه از خانه و حتی مکان های دیگر می دهد. این موضوع علی الخصوص برای افرادی که سفر می نمایند حائز اهمیت است.

از طرفی، یک لپ تاپ گیمینگ دغدغه های ساختن یک محیط کارآمد را برای رایانه رومیزی ندارد. مثلا اگر در اولی با معین صندلی یک لپ تاپ و هدست و موس روبرو باشید، در حالت رومیزی باید یک جای مناسب برای کیس تهویه کنید و از طرفی به فکر مانیتور، کیبورد، موس، اسپیکر و دیگر تشکیلات مربوط به آن باشید. مسلما انتخاب یک لپ تاپ جمع و جور می تواند تا حد زیادی این مسائل را برای شما از معادله خارج کند.

کیفیت تصویر یا اندازه تصویر؟

اندازه تصویر عظیم ترین الترابوک ها هم در حال حاضر نهایت تا 17 اینچ است. این در حالی است که شما با سیستم رومیزی می توانید حتی به فکر یک مانیتور 34 اینچی باشید. البته باید در نظر گرفت که مانیتورهای عظیم در رزولوشن های پایین مثل 1080p وضوح تصویر جالبی ندارند و تجربه گیمینگ خوبی از نظر جلوه های بصری به شما نمی دهند. پس اگر به فکر خرید یک مانیتور عظیم تر باشید، باید سخت افزار قوی تری انتخاب کنید تا توانایی اجرای بازی ها را در رزولوشن بالاتر (مانند 1440p یا 4K) داشته باشد.

لپ تاپ به واسطه صفحه نمایش کوچک تر خود در هر رزولوشنی از تراکم صفحه بسیار بالایی برخوردار است. مثلا یک لپ تاپ 15 اینچی در رزولوشن 1080p از حیث ppi یا همان چگالی پیکسل در حدود 140 قرار گرفته است. معادل این رزولوشن در مانیتور 24 اینچی حدود 91 پیکسل می شود که وضوح و تیزی تصویر را تا حد زیادی کاهش می دهد.

یک نکته بسیار مهم دیگر این است که پنل بسیاری از لپ تاپ های گیمینگ مدرن از نظر تکنولوژی فراتر از مانیتورهای رده پایین بازار هستند و از طرفی نرخ تازه سازی (Refresh Rate) آن ها از 60 بالاتر است. در بازار کنونی اگر بخواهید مانیتوری با نرخ تازه سازی 120 یای 144 خریداری کنید قیمت آن حداقل 20 میلیون تومان خواهد بود. این در حالی است که با سرمایه گذاری روی یک لپتاپ گیمینگ می توانید تجربه رقابتی بازی های آنلاین را با قیمتی معقول تر تجربه کنید.

پس از نظر تصویر و کیفیت آن همه چیز به سلیقه و احتیاجهای بازیکن و صدالبته بودجه او بازمی شود.

قابلیت ارتقا

شاید عظیم ترین عیب لپ تاپ در مقایسه با سیستم دسکتاپ مسئله ارتقای قطعات باشد. با اینکه نوت بوک ها جدید به شما قابلیت ارتقای حافظه و هارد سیستم را می دهند، تعویض قطعات مهمی چون پردازنده و کارت گرافیک کاری بسیار سخت و در بیشتر مواقع غیرممکن است. پس اگر یک لپ تاپ گیمینگ خریداری کنید، قابلیت جهش در میان نسل ها را ندارید و باید تا سال های سال و خرید لپ تاپ بعدی با عملکرد تعیین آن کنار بیایید.

این مسأله مسلما در مدل رومیزی وجود ندارد چرا که هر وقت اراده کنید می توانید تک تک قطعات آن را تعویض کنید. همچنین به دلیل طراحی ذاتی ماژولار، قابلیت شخصی سازی و تزیین سیستم هم در دسکتاپ کیلومترها جلوتر از لپ تاپ قرار گرفته است. استفاده از فن ها و سیم های RGB، سیستم خنک نماینده مایع و… تنها بخشی از این گزینه های شخصی سازی برای کاربران رایانه های رومیزی است.

البته باید توجه داشت که جهش های نسلی سخت افزار آن قدرها هم فوق العاده و وسوسه برانگیز نیستند. این مصداق استدلالی است که بگوییم حالا چون کارت های سری 3000 انویدیا روانه بازار شده پس نسل اول RTX یعنی مجموعه 2000 به کلی منسوخ و غیرقابل استفاده است! مسلما جهش عملکرد تا آن حد قابل توجه نبوده و اگر همین الان هم دارنده کارت 2070 و حتی 2060 باشید تا سال های آینده برای شما مسئله ای در اجرای بازی های روز با تنظیمات بسیار بالا ایجاد نخواهد کرد. پس اگر به جهش های دوساله در بازار کامپیوتر اهمیت نمی دهید، نبود قابلیت ارتقا برای لپ تاپ آنقدرها هم آزاردهنده و مشکل ساز نخواهد بود.

کمبود جهانی نیم رسانا و بازار سرسام آور سخت افزار

در دنیایی که شوق استخراج رمز ارزها به همه جوامع آن نفوذ نموده و از طرفی به دلیل پاندمی کرونا با کمبود قطعات الکترونیکی روبرو است، بیشترین آسیب را گیمرهای رایانه شخصی می بینند. همان طور که می دانید، در حال حاضر به صورت جهانی و نه فقط در ایران، انبارهای کارت گرافیک با کمبود روبرو هستند و سازندگان هم به دلیل نبود نیم رسانا به اندازه کافی نمی توانند با انتظارات بازار روبه رو شوند.

در چنین شرایطی کارت پرچم دار انویدیا یعنی RTX 3080 که در بدترین حالت باید 25 میلیون تومان باشد در بازار داخلی به قیمت 70 یا 80 میلیون تومان فروخته می شود. برای همین قضیه انتخاب بین کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ گیمینگ به مقوله ای پیچیده تبدیل شده است.

با توجه به حباب سرسام آور بازار کارت گرافیک، در حال حاضر سرمایه گذاری روی یک لپتاپ گیمینگ می تواند منطقی تر باشد، البته در نهایت باید همه مزایا و معایب این دو انتخاب را در نظر بگیرید. در ادامه سعی می کنیم معادل یک سیستم لپ تاپ را به صورت رومیزی بسازیم و قیمت های این دو را در بازار داخلی مقایسه کنیم.

مدل لپ تاپ: Lenovo Legion 5 15IMH05Hسیستم رومیزی: Intel & Asus
صفحه نمایش: 15 اینچ با رزولوشن 1080p و پنل IPS (نرخ تازه سازی 144)پردازنده: Core i5 9400f شش هسته ای با فرکانس پایه 2.8 مگاهرتز
پردازنده: Core i7 10750H هشت هسته ای با فرکانس 2.6 تا 5 گیگاهرتزکارت گرافیک: Asus RTX 2060 6GB
کارت گرافیک: RTX 2060 Max-Q 6GBحافظه رم: 2×8 16GB 2666Mhz
حافظه رم: 16GB DDR4حافظه داخلی: 1 ترابایت هارد درایو WD و 256 گیگابایت از نوع SSD ساتا
حافظه داخلی: 1 ترابایت هارد درایو و 256 گیگابایت حافظه از نوع SSDکیس: Green Griffin G2
قیمت: 38 میلیون تومانپاور: Green 550W Gold 80 Plus
مانیتور: 24 اینچ BenQ EX2510 با پنل IPS (نرخ تازه سازی 144)
قیمت: حدود 50 میلیون تومان

با توجه به برابری نسبی پردازنده و رم این دو سیستم، می توان گفت که در نهایت از نظر قیمتی باید طرف لپ تاپ های گیمینگ را گرفت، با اینکه بارها ثابت شده که در شرایط عادی بسیار گران تر از معادل های قدرتمندتر رومیزی خود هستند. همچنین در انتخاب مانیتور برای سیستم رومیزی از یک صفحه IPS با نرخ تازه سازی مشابه با معادل لپ تاپ آن استفاده شد تا حداقل از نظر رقابتی و حرفه ای در فضای یکسان قرار گیرد.

در جدول زیر مزایای کامپیوتر رومیزی گیمینگ و لپ تاپ گیمینگ را برای شما لیست نموده ایم.

لپ تاپ گیمینگگیمینگ رومیزی
قابل حمل بودنصندلی ثابت
جمع وجور بودندریافت فضای زیاد
کیفیت تصویر بالاتراندازه تصویر بیشتر
عملکرد ضعیف ترعملکرد معادل بهتر
قیمت مناسب تر در بازار فعلیقیمت گران تر در بازار فعلی
بیشتر قطعات آن قابل ارتقا نیستهمه قطعات آن قابل ارتقا هستند
بیشتر اکسسوری ها را در خود دارداحتیاج به خرید اکسسوری هایی چون اسپیکر و کیبورد و موس دارد

با آنالیز همه این ها، شما کدامیک از این دو را ترجیح می دهید؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران خبرنگاران مگ در میان بگذارید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1703

به "شما بگویید؛ لپ تاپ گیمینگ یا دسکتاپ گیمینگ؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "شما بگویید؛ لپ تاپ گیمینگ یا دسکتاپ گیمینگ؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شما بگویید؛ لپ تاپ گیمینگ یا دسکتاپ گیمینگ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید