فراخوان دومین دوره جایزه کتاب سال استان مرکزی منتشر شد

به گزارش مجله آی سیب، به گزارش خبرنگاران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران، دومین دوره جایزه کتاب سال استان مرکزی(جایزه استاد ابراهیم دهگان) را آبان 1400، با هدف شناسایی و معرفی کتاب های برتر، کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، حمایت از نویسندگان و پدیدآورندگان آثار مکتوب فاخر و حمایت از ناشران و فعالان عرصه کتاب در استان در راستای حمایت از تولید آثار مکتوب بومی برگزار می کند.

فراخوان دومین دوره جایزه کتاب سال استان مرکزی منتشر شد

با ما همراه باشید و درباره کلاه عطا بیشتر بدانید.

براساس این فراخوان، آثار منتشرشده و دارای برگه اعلام وصول از ابتدای سال 1398 تا پایان اسفندماه 1399 در این دوره از انتخاب کتاب سال داوری می شوند. ملاک سال انتشار، شناسنامه کتاب خواهد بود. همچنین، کتاب هایی که از سوی ناشران استان مرکزی، نویسندگان استان و با موضوع استان مرکزی نگارش شده باشند، در چرخه داوری این دوره از جایزه کتاب سال قرار می گیرند و آثار ارسالی صرفا باید با موضوع گروه های معرفی شده کتاب سال استان همخوانی داشته باشند.

کتاب ها می توانند از مجموعه کتاب های حوزه تالیف، ترجمه و احیای متون پذیرش شوند. منظور از تالیف، پدید آوردن اثری است که محصول خلاقیت فکر، هنر نویسنده، نتیجه تحقیق و ابتکار او باشد و اقتباس از کار دیگران محسوب نشود؛ ترجمه، برگردان درست متن براساس نسخه معتبر و ارائه نزدیک ترین متن به نوشته مولف است؛ احیای متون به معنی بازخوانی، بازنویسی و آماده سازی یک متن براساس نسخ معتبر و ارائه نزدیک ترین متن به نوشته مولف است.

هر مجلد از کتاب های دوره ای در صورت استقلال محتوایی حکم یک کتاب مستقل را دارد، در غیراین صورت بررسی کتاب منوط به انتشار بیش از نیمی از مجلدات است؛ مرجع تشخیص این امر، داوران هر موضوع خواهند بود.

همچنین، مجموعه مقالات و سخنرانی هایی که به صورت کتاب چاپ شده اند در صورتی داوری می شوند که موضوع واحد یا نویسنده واحد داشته باشند و ویراست نو کتاب های علمی، چنانچه به تشخیص گروه داوری حداقل 40 درصد نسبت به ویراست قبلی تغییر کرده باشد، قابل بررسی است. کتاب های کمک آموزشی و درسی هم از دایره انتخاب و داوری جایزه کتاب سال خارج می شوند. از هر نام کتاب باید دو نسخه در اختیار دبیرخانه قرار گیرد و نسخه های دریافتی عودت داده نخواهد شد.

براساس فراخوان دومین دوره جایزه کتاب سال استان مرکزی، داوری و انتخاب کتاب سال استان در دو مرحله انجام خواهد شد؛ در مرحله اول تمام کتاب های ارسال شده از هر گروه به دبیرخانه در جلسه مشترک از طریق هیأت داوری در گروه مربوطه ارزیابی می شود و با رأی اکثریت اعضای هیأت داوران از هر گروه 3 کتاب به مرحله بعد راه پیدا خواهد کرد و در مرحله بعد کتاب های راه یافته به مرحله دوم داوری از طریق هیأت داوری برگزیده بررسی و در هر گروه یک کتاب به نام اثر برگزیده انتخاب می شود. هیأت داوران می توانند حداکثر تا 3 کتاب را هم از بین مجموع 11 گروه به نام اثر شایسته تقدیر معرفی کنند.

ازجمله معیارهای داوری آثار در دومین دوره جایزه کتاب سال استان مرکزی می توان به تناسب موضوع و محتوای کتاب با نیازهای علمی و فرهنگی جامعه و کشور، تأثیرگذاری در ارتقای سطح علمی و فرهنگی، تازگی و نوآوری در موضوع، ساختار، پرداخت و نگاه کتاب، رعایت استانداردها در ساخت، فصل بندی، نگارش، دستور زبان و واژگان، رعایت استانداردها در ذکر منابع و مآخذ در آثار تحقیقی و پژوهشی، بهره مندی از قدرت تحلیل و استنتاج منطقی، ارزشمندی علمی و محتوایی کتاب، استحکام و زیبایی زبان، التزام به ارزش های فرهنگی، دینی و انسانی، برخورداری از قدرت اقناع و تاثیرگذاری عمیق بر مخاطب، رعایت استانداردهای تالیف، تصحیح و ترجمه و پایه گذاری و آراستگی کتاب از حیث حروف چینی، صفحه بندی و چاپ اشاره کرد.

مهلت ارسال کتاب به دبیرخانه دومین دوره کتاب سال استان مرکزی تا پایان مردادماه سال 1400 بوده و علاقه مندان می توانند آثار خود را به نشانی دبیرخانه واقع در اراک، فاز یک شهرک شهید بهشتی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه انتخاب دومین دوره کتاب سال استان مرکزی ارسال کنند.

آیین پایانی دومین دوره جایزه کتاب سال استان مرکزی و اهدای جوایز هم در آبان ماه 1400 خواهد بود.

گروه های یازده گانه مورد پذیرش کتاب سال استان مرکزی شامل دین، ادبیات، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، هنر و معماری، فلسفه روانشناسی، کودک و نوجوان، دفاع مقدس، استان مرکزی شناسی، علوم خالص و علوم کاربردی است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1736

به "فراخوان دومین دوره جایزه کتاب سال استان مرکزی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراخوان دومین دوره جایزه کتاب سال استان مرکزی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید