فواید اسید فولیک

به گزارش مجله آی سیب، اسید فولیک یک نوع ویتامین B بوده که برای سلامتی ما ضروری می باشد. این ویتامین برای زنان باردار مزایای بسیار زیادی دارد، در این مقاله اطلاعات خوبی در رابطه با این ویتامین ارائه شده است.

فواید اسید فولیک

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

اسید فولیک یک نوع ویتامین B بوده که برای سلامتی ما ضروری می باشد. این ویتامین برای زنان باردار مزایای بسیار زیادی دارد، در این مقاله اطلاعات خوبی در رابطه با این ویتامین ارائه شده است.

اسید فولیک یکی از هشت ویتامینی بوده که متعلق به گروهی از ویتامین هاست که ما به نام ویتامین B می شناسیم. این ویتامین نام های مختلفی از جمله B9، فولات و یا فولاسین دارد. اسید فولیک یک ویتامین محلول در آب بوده که برای تشکیل مجموعه سالمی از سلول ها ضروری می باشد. با نگاهی به نتایج علمی در می یابیم که اسید فولیک یکی از مهم ترین ویتامین های گروه ویتامین B می باشد.

حقایقی در رابطه با اسید فولیک

اسید فولیک و بارداری سالم دو موضوع مرتبط به هم می باشند. این اسید تقویت کننده انرژی بوده و تولید سلول های قرمز خون را هم افزایش می دهد. غذاهای حاوی مقادیر بالای اسید فولیک شامل مارچوبه، لوبیای خشک، پرتغال، گندم، کلم بروکلی، کلم بروکسل، ریشه چغندر قند، اسفناج و غیره می باشد که مقادیر کافی از این اسید را فراهم آورده و مسائل مرتبط با کمبود این ویتامین را برطرف می کنند.

اسید فولیک در واقع هیچ گونه اثر جانبی ندارد و مصرف آن کاملا امن می باشد. این اسید در متابولیسم پروتئین و پیشگیری از کم خونی هم مفید می باشد. بنابراین، گفته می گردد که برای زنان باردار بسیار مفید بوده و می تواند از بروز مسائلی مانند بیماری های مرتبط با ستون فقرات در نوزادان غلبه کند.

مزایای اسید فولیک

اسید فولیک یک ویتامین محلول در آن بوده که دارای فواید مفید سلامتی می باشد. بزگترین فایده اسید فولیک در زنان باردار و زنانی که در حال برنامه ریزی برای بارداری هستند، مشاهده شده است. زنان در سنین باروری باید حداقل 800 تا 1000 میکروگرم ویتامین B9 در رژیم غذایی روزانه خود مصرف کنند.

کاهش خطر ابتلا به اختلالات در نوزادان

اسید فولیک یک کوآنزیم در سنتز DNA و RNA بوده که نقش مهمی در تکثیر و تقسیم سلول ها ایفاء می کند. هنگامی که این اسید قبل از حاملگی مصرف گردد، باعث پیشگیری از بروز اختلالات در هنگام تولد می گردد. مصرف اسید فولیک سه ماه قبل از بارداری به حفظ سلامت نوزاد و همچنین مادر کمک می کند. مصرف این ویتامین منجر به کاهش اختلالات در ضربان قلب نوزادان هم می گردد. رژیم غذایی سالم حاوی غذاهای غنی از اسید فولیک باعث کاهش خطر زایمان زودرس می گردد.

حفظ سلامت خون

تنظیم و افزایش تولید سلول های قرمز خون، تولید اسید فولیک ارائه می گردد. تثبیت و تنظیم سطوح فشار خون از طریق آرام سازی رگ های خونی که منجر به کاهش خطر فشار خون بالا می گردد و همچنین پایین آوردن فشار خون هم از طریق اسید فولیک صورت می گیرد. از این رو، در بسیار موارد فشار خون پایین، مصرف مکمل های ویتامین B9 منظور پیشگیری از خطر احتمالی سکته قلبی، فشار خون بالا و فشار خون پایین پیشنهاد می گردد.

حفظ سلامت روانی

اسید فولیک در حفظ حافظه و چابکی ذهنی مفید می باشد. بسکمک از دانشمندان سطوح خون را مرتبط با نوسانات خلقی می دانند. گفته می گردد که اسید فولیک خلق و خوی انسان را کنترل کرده و جهت درمان افسردگی هم مفید می باشد. این ویتامین سطوح هموسیستئین در خون را کنترل می کند که مقدار این ماده در افرادی که از افسردگی رنج می برند، بالا می باشد. از این رو، اسید فولیک برای درمان افسردگی، همراه با دیگر اقدامات درمانی ضروری می باشد.

مزایای دیگر اسید فولیک

افزایش تولید شیر مادر

پیشگیری از بروز بیماری آلزایمر

مفید برای پوست

کمک به نمو و عملکرد مغز

پیشگیری از سرطان

بهبود باروری

پیشگیری از بروز بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا

چندین بیماری مانند کمبود مواد تغذیه ای، بیماری های کبدی، مسائل در دستگاه گوارشی، بیماری های کلیوی و مصرف داروهای اشتباه می تواند منجر به کمبود اسید فولیک در بدن گردد. همیشه سطح اسید فولیک بدن خود را با مصرف غذاهای غنی از این ویتامین در حالت ایده آل نگه دارید.

منبع: راسخون
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1848

به "فواید اسید فولیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید اسید فولیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید