قلعه دم دم یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی ارومیه است

به گزارش مجله آی سیب، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، قلعه دم دم یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی ارومیه است.

قلعه دم دم یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی ارومیه است

قلعه دم دم در سال 1018 هجری قمری بر فراز کوهی به همین نام در ارتفاعات برادوست در 18 کیلومتری جنوب غربی ارومیه ساخته شد. این قلعه به علت ارتفاع زیاد از سمت شمال و جنوب و اتصال آن به صخره سمت غربی که نزدیک به زمین است، دارای حصار محکم و دروازه ای از در سمت جنوبی است. قلعه از پنج قسمت تشکیل می شود که عبارت است از: قسمت اصلی، قسمت پایین و بیرون دروازه شرقی، در قسمت شرقی قلعه و منتهی الیه صخره، برجی بزرگ بنا شده که خود در حکم قلعه بود.

آب مصرفی قلعه از حوضی تامین می گشت که با آب باران پر میشد. در قسمت شمالی قلعه چشمه ای است که آب چشمه ای است که آب کمی دارد. در کنار چشمه حوضی قرار گرفته که با گنبدی پوشانیده شده و برای حفاظت از آن نیز برجی احداث شده که به قسمت اصلی متصل است. در قسمت جنوبی داخل قلعه گودالی احداث شده بود که زمستانها با یخ وبرف پر میشد و زیر آن حرفی ساخته شده بود که در ایام کم آبی از آن استفاده میشد. برای محافظت این قسمت نیز قلعه مانندی بنا شده بود که آن را جای یخ یا جای برف می گفتند.

منبع: همگردی
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2074

به "قلعه دم دم یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی ارومیه است" امتیاز دهید

1 کاربر به "قلعه دم دم یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی ارومیه است" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه دم دم یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی ارومیه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید