ما را بر این گیاه ضعیف، این گمان نبود

به گزارش مجله آی سیب، مرتضی کاردر - روزنامه نگار:دفتر شعر جوان یکی از انجمن های قدیمی شعر در ایران است که در سال های پایانی دهه60 به همت قیصر امین پور، سیدحسن حسینی، ساعد باقری، محمدرضا عبدالملکیان، بیوک ملکی، سهیل محمودی، فاطمه راکعی و محمدرضا محمدی نیکو شکل گرفت و تا امروز به فعالیت خود ادامه داده است.

ما را بر این گیاه ضعیف، این گمان نبود

یکی از اصلی ترین فعالیت های دفتر شعر جوان برگزاری دوره های آموزشی بوده است و در طول این سال ها شاعران جوان بسیاری از اقصی نقاط ایران از دوره های دفتر شعر جوان شروع نموده اند و پا به شعر حرفه ای امروز ایران گذاشته اند. اعضای دوره های دفتر شعر جوان هر سال در کنگره ای در تهران گردهم می آیند؛ کنگره ای که پس از چند سال وقفه، 3، 2 سالی است که دوباره برقرار شده است.

سال جاری دفتر شعر جوان به سی امین سال فعالیت خود رسیده و فردا و پس فردا (27و 28شهریور) کنگره سالانه خود را با نام پلاک 30 (کنگره کنگره ها) برگزار می نماید تا مروری باشد بر 30سال فعالیت دفتر شعر جوان. با فاطمه سالاروند که خودش زمانی نیز یکی از اعضای دوره های آموزشی دفتر شعر جوان بوده و اکنون قائم مقام دفتر و دبیر کنگره شعر جوان است، درباره کارنامه 30 ساله دفتر شعر جوان گفت وگو نموده ایم.

  • روال کنگره ها و دوره های دفتر شعر جوان اینگونه بوده است که معمولا برنامه به شعرخوانی و نقد شعر شاعران جوان اختصاص داشته است. سال جاری که قرار است 30سال فعالیت دفتر شعر جوان مرور گردد، برنامه کنگره چه تغییری می نماید؟

سال جاری علاوه بر شعرخوانی شاعران جوان که روال طبیعی برنامه است، تعدادی از شاعران شاخص دوره های گذشته نیز برای شعرخوانی دعوت شده اند. همچنین فیلم مستندی از 30سال فعالیت دفتر شعر جوان و کنگره های گذشته، تهیه شده است که پخش می گردد و نیز 2مستند یکی درباره دیگر فعالیت های دفتر شعر جوان مثل برنامه های مهمان ماه که شاعران بزرگ ایران مثل منوچهر آتشی، م. آزاد، محمدعلی سپانلو و احمدرضا احمدی و شاعران بزرگ جهان مثل آدونیس در دفتر شعر جوان حاضر شدند و نیز مستندی به نام یاد برخی نفرات که یادی است از اعضای فقید دفتر شعر جوان مثل قیصر امین پور و سیدحسن حسینی.

  • شما خودتان از شاعرانی بودید که از دوره های دفتر شعر جوان فعالیت خود را شروع کردید. بسیاری از دیگر شاعران نیز در طول این سال ها فعالیت خود را در دفتر شعر جوان شروع کردند و الان از شاعران حرفه ای ایران محسوب می شوند. اگر بخواهیم فهرست این شاعران را مرور کنیم، به چه نام هایی برمی خوریم؟

افشین علاء، حمیدرضا شکارسری، قربان ولیئی، محمد رمضانی فرخانی، چیستا یثربی، شهرام صبور، منصوره نیکوگفتار و... از اعضای دوره اول دفتر شعر جوان بوده اند. من عضو دوره دوم و سوم بودم. شاعران بسیاری نیز هستند که در دوره های دفتر شعر جوان شرکت نموده اند، مثل آرش شفاعی، راضیه بهرامی خرسند، نیلوفر لاری پور، عبدالحمید انصاری نسب، عرفان نظرآهاری، هادی خورشاهیان، گروس عبدالملکیان، علی داوودی و شماری دیگر که الان شاید خیلی به عنوان شاعر شناخته نشوند مثل کورش ادیم که بیشتر در حوزه هنرهای تجسمی فعالیت می نماید یا مسعود علیا که مترجم آثار فلسفی است.

  • سال های زیادی دفتر شعر جوان جزوه های آموزشی و فایل های صوتی آموزش و نقد شعر منتشر می کرد. الان نحوه آموزش اعضای دوره به چه صورتی است؟ جزوه ها و کاست های قدیمی به چه سرنوشتی دچار شده اند؟

کارنامه 30ساله دفتر شعر جوان مجموعه ای است از جزوه های آموزشی و نامه هایی که شاعران جوان شعرهای خود را ارسال می کردند و نقدهایی که پیشکسوتان دفتر شعر جوان مثل زنده یاد قیصر امین پور، سیدحسن حسینی، ساعد باقری، محمدرضا عبدالملکیان و محمدرضا محمدی نیکو و در سال های بعد اسماعیل امینی، عبدالجبار کاکایی و دیگران بر شعر شاعران می نوشتند و البته فایل های صوتی که زمانی به شکل نوار کاست برای شاعران جوان ارسال می شد. الان نقدها در کانال های تلگرامی منتشر می گردد و بیشتر آقای نیکو و آقای باقری کار نقد شعر دوستان جوان را انجام می دهند.

خیلی از جزوه های قدیمی به صورت دست نویس بوده و بخش زیادی از نامه ها حفظ شده و در جابه جایی ها و بازسازی خانه شاعران ایران از بین نرفته است. دست کم کسانی مثل خود من می دانستیم که این نامه ها چقدر ارزش تاریخی دارد. امیدوارم که به زودی جزوه ها و گزیده ای از نامه ها و فایل های صوتی را در قالب یک مجموعه منتشر کنیم.

  • در آخر اگر نکته دیگری درباره پلاک 30 مانده است، بفرمایید.

حس خوبی است که بعد از 30سال برمی گردیم و کارنامه مجموعه ای را مرور می کنیم؛ مجموعه ای که به هر حال با وجود سختی ها و دشواری ها و فراز و فرودها توانسته به فعالیت خود ادامه بدهد. به قول آقای محمدرضا عبدالملکیان ما را بر این گیاه ضعیف، این گمان نبود اما خوشبختانه این فعالیت استمرار پیدا نموده است؛ چه زمانی که آقای عبدالملکیان مدیریت دفتر شعر جوان را عهده دار بود و چه در سال های اخیر که آقای بیوک ملکی مدیریت دفتر را به عهده دارد. درهای دفتر شعر جوان و خانه شاعران ایران همواره به روی همه باز بوده و شاعران بسیاری از طیف های گوناگون به اینجا آمدند. در ساحت کلمه همه اختلاف ها را فراموش کردند و به اینجا آمدند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 386

به "ما را بر این گیاه ضعیف، این گمان نبود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ما را بر این گیاه ضعیف، این گمان نبود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید