میدان نقش دنیا اصفهان

به گزارش مجله آی سیب، آشنایی با میدان نقش دنیا اصفهان

درست در مرکز شهر اصفهان، میدانی به چشم می خورد که معماری بی نظیر آن، نفس ها را در سینه حبس می نماید. کمتر کسی است که با میدان نقش دنیا آشنایی نداشته باشد. این میدان شهرتی دنیای دارد و حتی گردشگران خارجی هم در بدو ورود به اصفهان به دیدن آن می فرایند. میدان نقش دنیا اصفهان که آن را با نام های میدان امام و میدان شاه نیز می شناسند، نیمی از تاریخ و زیبایی اصفهان است و جزء نخستین آثار ایرانی است که به ثبت میراث دنیای یونسکو هم رسیده است. این میدان تماشایی با چهار ساختمان تاریخی و برجسته که هر کدام با معماری و هدف متفاوتی ساخته شده اند و بازاری معروف در اطراف خود، مجموعه ای بی نظیر را خلق نموده که قطعا هیچ گردشگری در سفر به اصفهان آن را از دست نمی دهد.

میدان نقش دنیا اصفهان

تاریخچه میدان نقش دنیا اصفهان

میدان نقش دنیا اصفهان، بین سال های 977 تا 1008 هجری شمسی توسط شاه عباس صفوی ساخته شد. با انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان، طرح ساخت میدان نقش دنیا هم ریخته شد.

شاه عباس قصد داشت تا قدرت را در مرکز ایران متمرکز کند و بدین ترتیب قدرت خود را به دنیا نشان دهد. به همین دلیل تصمیم گرفت تا با انتصاب نقشی جدید به اصفهان، مکانی هم برای برگزاری مراسم های ملی ایجاد کند و به این ترتیب طرح ساخت میدان نقش دنیا با ساختمان های پیرامون آن پایه ریزی شد. مسجد شاه یا همان مسجد امام، قدرت روحانیون، بازار سلطنتی، قدرت بازرگانان ایرانی و کاخ عالی قاپو قدرت شاه ایران را در زمان خود به تصویر می کشند.

میدان نقش دنیا اصفهان که با بازاری دو طبقه احاطه شده، به سبک معماری دوره صفویه ساخته شده است. این میدان مکانی برای تجارت بازرگانان بوده و هنگام عصر، زمانیکه همهمه و شلوغی بازار محو می شد، این میدان به مکانی برای هنرنمایی شعبده بازها، آکروبات بازها و تماشاچیان کنجکاو و مشتاق تبدیل می شد. دیگر رویدادهای مهم ایرانیان مانند مراسم عید نوروز و مسابقات چوگان نیز در میدان نقش دنیا برگزار می شده است.

موقعیت جغرافیایی میدان نقش دنیا اصفهان

میدان نقش دنیا اصفهان در مرکز شهر اصفهان قرار گرفته است و توسط بسیاری جاذبه های دیگر احاطه شده است. سردر قیصریه که در گذشته راه اصلی بازار اصفهان بوده، در شمال میدان نقش دنیا و مسجد امام (شاه) در جنوب این میدان قرار دارند. همچنین جاذبه های تاریخی دیگر اصفهان از جمله کاخ چهلستون، حمام شاه، و کاخ هشت بهشت در نزدیکی این میدان قرار دارند. سی و سه پل هم به اندازه 20 دقیقه پیاده روی با میدان نقش دنیا فاصله دارد.

در میدان نقش دنیا چه کارهایی می توان انجام داد؟

علاوه بر بازدید از 4 بنای تاریخی و با ارزشی که در اطراف میدان نقش دنیا ساخته شده اند، میدان نقش دنیا خود به تنهایی یک جاذبه با ارزش و دیدنی محسوب می گردد. میدان نقش دنیا یکی از عظیم ترین میدان های دنیا است که مملو از فواره ها، فضای سبز، مغازه های خرید سوغاتی و بستنی فروشی است. علاوه بر این مهیج ترین قسمت گردش در میدان نقش دنیا، کالسکه سواری و یا پیاده روی اطراف میدان است. کاخ عالی قاپو، محل اقامت پادشاه صفوی، و دو مسجد اطراف میدان، یعنی مسجدهای شیخ لطف اله و مسجد شاه نیز برای بازدید به روی عموم باز هستند. همچنین به وسیله سر در قیصریه می توانید وارد بازار شوید و ناهار خود را در یکی از رستوران های سنتی آن میل نمایید.

در میدان نقش دنیا کجا غذا بخوریم؟

اگر در میدان نقش دنیا هوس غذای محلی کردید، نگران نباشید! شاید بهتر باشد بگوییم که بهترین رستوران های اصفهان همگی اطراف این میدان گرد هم آمده اند. می توانید به کافه آزادگان (قهوه خانه چاه حاج میرزا) که یکی از بهترین هتل های اصفهان به شمار می آید بروید و از خوردن غذاهای محلی آن لذت ببرید. علاوه بر منوی غذای کافه آزادگان، طراحی داخلی آن هم تمام گردشگران را جذب خود می نماید. کافه بستنی و کافه روزگار هم برای لذت بردن از طعم غذای ایرانی مکان های مناسبی هستند. برای لذت بردن از طعم قهوه و دسر های اصفهان هم می توانید سری به کافه لفت (کافه 404) بزنید.

چه زمانی از میدان نقش دنیا دیدن کنیم؟

میدان نقش دنیا به صورت 24 ساعته به روی گردشگران باز است، اما به شما پیشنهاد می کنیم که قبل از غروب خورشید از آن دیدن کنید. در این زمان می توانید زیباترین عکس ها را از گنبد مساجد میدان بیندازید. بین ساعات 9:00 تا 18:30 می توانید از کاخ عالی قاپو دیدن کنید. ساعات بازدید از مساجد میدان نقش دنیا بستگی به برنامه های عبادتی آن ها دارد.

منبع: فلای تودی
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1215

به "میدان نقش دنیا اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدان نقش دنیا اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید