میراث فرهنگی اجازه نادیده دریافت ضوابط حریم کلیسای سیر را نخواهد داد

به گزارش مجله آی سیب، با توجه به انتشار اخباری در فضای مجازی در مورد احداث ساختمانی در حریم اثر تاریخی کلیسای سیر ارومیه، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از بدو امر ضمن اخطار مبنی بر رعایت ضوابط حرایم آثار تاریخی، موضوع را تا حصول نتیجه پی گیری خواهد نمود.

میراث فرهنگی اجازه نادیده دریافت ضوابط حریم کلیسای سیر را نخواهد داد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی، در شرح یک خبر عنوان نموده است:

کلیسای مارسرگیز روستای سیر از مهم ترین آثار و بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است و این اداره کل به هیچ فرد یا اشخاص حقیقی و حقوقی اجازه تضییع حقوق و نقض ضوابط قانونی این اثر مهم تاریخی را نخواهد داد. ضوابط حریم درجه یک و دو این اثر مهم تاریخی کاملاً تعیین و شفاف است و به همه ارگانها و ستادهای ذی ربط ابلاغ شده است و لذا رعایت نکردن این ضوابط، اقدام و برخورد حقوقی و قضایی اداره کل را به دنبال خواهد داشت.

در همین خصوص پروانه ساختمان احداث بنای موردنظر که در حریم درجه دو کلیسا واقع شده است، ضوابط موردنظر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سوی مراجع ذی ربط در پروانه ساختمانی لحاظ نشده بوده و با انعکاس موضوع به معاون دادستان با دستور ایشان، بخشداری نسبت به اصلاح و درج ضوابط در پروانه ساختمان اقدام کرد.

عملیات احداث این ساختمان، به صورت روزانه و مستمر مورد بازدید و نظارت کارشناسان و یگان حفاظت میراث فرهنگی واقع شده است. اخیراً در بازدید مشترک سرپرست معاونت عمرانی استانداری، فرماندار و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از محل نیز بر اجرای ضوابط و مقررات و تأکید شد.

در هیچ صورت جلسه ای، قانونی بودن احداث ساختمان مورد تأکید قرار نگرفته و به دلیل رعایت نکردن مقررات و ضوابط ابلاغی، اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی خواهان توقف عملیات برای آنالیز توسط کارشناسان شده است. داشتن پروانه ساختمان برای احداث لازم و ضروری بود ولیکن رعایت نکردن ضوابط میراث فرهنگی غیرقانونی و غیرمجاز خواهد بود.

طبق مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی بنیاد مسکن، روستاهای زیر 20 خانوار مکلف به تهیه طرح موقت برای روستاها هستند.

توجه نداشتن اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان به ارتفاع کذب محض بوده است و با درخواست و تأکید و اصرار این اداره کل و دستور معاون دادستانی، بخشداری نسبت به اصلاح و درج ارتفاع در پروانه ساختمان اقدام کرد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 9 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 414

به "میراث فرهنگی اجازه نادیده دریافت ضوابط حریم کلیسای سیر را نخواهد داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث فرهنگی اجازه نادیده دریافت ضوابط حریم کلیسای سیر را نخواهد داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید