نقش والدین در تقویت قوای جسمانی بچه ها، چگونه در خانه تمرین کنیم؟

به گزارش مجله آی سیب به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی دکترصالح رفیعی عضو هیأت علمی پژوهشگاه، یکی از تهدیدها و چالش های این روزهای قرنطینه خانگی را افزایش رفتارهای بی تحرک به واسطه حذف بخش زیادی از فعالیت های بدنی مطرح کرد که بطور معمول بچه ها در محیط بیرون از خانه و در مدرسه یا مهد انجام می دادند.

نقش والدین در تقویت قوای جسمانی بچه ها، چگونه در خانه تمرین کنیم؟

جهت دریافت خدمات انواع الاچیق شیشه ای با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

وی گفت: نگاه دقیق تر به رفتارهای درون خانه بچه ها امروزی نشان می دهد که سهم استفاده از برنامه های تلویزیونی، رایانه و اینترنت، تبلت و موبایل برای انجام بازی های رایانه ای، و حضور در شبکه های اجتماعی به مراتب بیشتر از مطالعه و ورزش و فعالیت بدنی در اوقات فراغت بچه ها ماست، لذا بچه های که ساعات زیادی از روز به تماشای تلویزیون و کامپیوتر صرف می نمایند زمان کمتری برای تحرک و بازی دارند، از این رو والدین بایستی زمان تماشای تلویزیون، بازی های کامپیوتری را محدود نمایند. والدین باید الگوی مناسب برای فرزندان خود باشند چرا که بچه های که والدین خود را اغلب در حالت نشسته به تماشای تلویزیون و یا استفاده از موبایل و تبلت، درحالت بی تحرک می بینند به طور حتم رفتارهای بی تحرک را تقلید نموده و در آینده دچار افزایش وزن خواهند شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه گفت: این فرایند در شرایط این روزها و تعطیلات که اغلب منجر به تغییر شیوه زندگی بویژه علاقه بچه ها به غذاهای پرکالری جذاب با ترکیبات نامطلوب، مصرف میان وعده ها و غذاهای چرب و شیرین، کاهش مصرف مواد غذایی دارای فیبر و عدم تحرک باعث بروز پدیده چاقی می گردد، افزایش وزن و چاقی که زمینه ساز بسیاری از بیمای های غیرواگیر در آینده است.

وی با اشاره به اینکه بچه ها سرشار از انرژی هستند و احتیاج به فعالیت دارند عنوان نمود: هنگامی که بچه ها نتوانند انرژی خود را تخلیه نمایند دچار اختلالات ذهنی و حرکتی می شوند. لذا باید شرایطی فراهم سازیم تا بچه ها بتوانند در خانه هم به فعالیت های مناسب با فضای آپارتمان نشینی بپردازند.

وی پیشنهاد کرد والدین می توانند با انجام بازی های خانگی و همراهی با فرزندانشان، آنها را به انجام فعالیت های بدنی متنوع، روزانه تشویق نموده و با ایجاد نشاط در خانه، تقویت قوای جسمی، ارتقای قابلیت های ذهنی و حرکتی و بهبود شرایط فیزیولوژیکی بدن خطر ابتلاء به بیماری های عفونی از جمله کرونا در بچه ها را کاهش دهند.

دکتر رفیعی با بیان اینکه بازی، بهترین شکل فعالیت طبیعی برای هر کودک است عنوان نمود: در واقع بازی کردن، در زندگی کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. در جریان بازی، نیروهای روحی و جسمی کودک؛ یعنی دقت، حافظه، تخیل، نظم و ترتیب، چالاکی و مهارت و … رشد می یابند و علاوه بر اینها بازی برای کودک محرک و انگیزه ای می گردد در جهت کسب تجارب اجتماعی. بازی وسیله طبیعی کودک برای بیان خود است. کودک با بازی کردن، موقعیتی را به دست می آورد تا احساسات و مسائل خود را عرضه کند و به عبارت دیگر، ابراز وجود نماید. بازی به بچه ها یاری می نماید تا مفهوم جمع و ارتباط مثبت و مؤثر با دیگران را بیاموزند و در واقع مشارکت اجتماعی را تمرین نمایند.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی تحقیقات نشان داده است کودک باید روزانه حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند اضافه نمود: نکته مهم شدت تمرینات و بازی هایی که افراد بویژه بچه ها انجام می دهند نیز حائز اهمیت است. پروفسور مایک گلسیون عضو انجمن آموزش علوم بریتانیا معتقد است ورزش در حد تعادل به تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری های عفونی نظیر سرماخوردگی، آنفولانزا، سینوزیت یاری می نماید و اگر در طول روز تحرک کمی دارید، خطر ابتلاء به عفونت در شما 2 تا 3 برابر بیشتر از دیگران است.

رئیس کمیته ملی توسعه فعالیت بدنی بچه ها ادامه داد: ازسوی دیگر به همین میزان داشتن تمرین با شدت بالا نیز برای سیستم ایمنی بدن می تواند مضر باشد. لذا توصیه می گردد با گنجاندن فعالیت ها و بازی هایی با شدت متوسط و به دور از نشستن های طولانی هم زمینه مناسب تقویت سیستم ایمنی بدن بچه ها را فراهم سازید و هم از سایر فواید بازی مانند تقویت حافظه و یادگیری، افزایش اعتماد به نفس، کاهش اضطراب و افسردگی، تنظیم وتعدیل میزان استرس وحتی تغییرات شخصیتی (پیدایش دید مثبت تری نسبت به زندگی) و امید به آینده، در کنار توسعه قابلیت های بدنی و افزایش ذخایر حرکتی بچه ها بهره مند شوند.

وی تاکید نمود: اگر این بازی و فعالیت بدنی با همراهی دیگران بویژه والدین باشد منجر به تقویت مهارت های ارتباطی بچه ها شده و آنها می توانند در کنار ورزش و بازی با دیگران صمیمی شوند و بیاموزند در مواقع بحرانی می توانند از حمایت اجتماعی آنها استفاده نمایند. و یا اینکه به دوستان، خانواده و نزدیکانشان یاری نمایند. و این نکته کلیدی در آموزش حمایت های بین فردی است.

دکتر صالح رفیعی نکات مهم و مورد توجه در حوزه بازی بچه ها را اینگونه خاطرنشان کرد:

فعالیت بدنی زمانی است که بیشتر قسمت های بدن درگیر حرکت است (به عنوان مثال سه چرخه سواری، دویدن و پریدن). فعالیت بدنی شامل بازی هایی از قبیل چیدن پازل و یا نقاشی کردن نمی باشد. پس بازی هایی انتخاب کنید که در آن کودک تحرک کافی را داشته باشد.

با کودک خود بازی کنید: ملحق شدن شما به کودکتان در حین بازی کردن، باعث ایجاد ارتباط بین شما و فرزندتان می گردد. در حالی که از بازی کردن با او لذت می برید، به کودک خود یاری کنید تا به روش های مختلف به وسیله بازی کردن رشد کند. به عنوان یک امتیاز، بازی با کودکتان یک راه عالی برای فعال بودن شماست.

روزانه بطور فعال با کودک خود بازی کنید: بچه ها پیش از دبستان روزانه حداقل احتیاج به 2 ساعت حرکت فعال دارند. آنها نباید بیش از یک ساعت، مگر در هنگام خواب غیر فعال و رفتارهای بی تحرک داشته باشند.

با جدیت درگیر بازی شوید: بچه ها پیش از دبستان احتیاج به فرصت هایی دارند که روزانه از انرژی بالای خود استفاده نمایند. دویدن، پریدن و جست و خیز کردن برای بچه ها لازم است زیرا بچه ها در حین انجام این حرکات از عضلات بزرگ در پاها و تنه برای استحکام استخوان ها، تناسب اندام سلامت قلب و عروق استفاده می نمایند و همچنین قدرت عضلات از فعالیت های عضلات بزرگ ناشی می گردد.

.مهارت های حرکتی را توسعه دهید: بچه ها پیش از دبستان به فرصت های زیادی جهت تمرین و کسب اعتماد به نفس در انجام مهارتهای حرکتی بنیادی دارند. این مهارتها، همچون بلوک های ساختمانی برای خلق الگوهای حرکات پیچیده تر بوده و شامل:

الف: مهارت های حرکتی دستکاری اشیا شامل پرتاب کیسه های لوبیا، دریافت روسری و ضربه زدن به توپ می باشد. همچنین مهارت های دستکاری اشیا، فعالیت های هماهنگی چشم و دست و چشم و پا نیز نامیده می شوند.

ب: مهارتهای حرکتی جابجایی شامل جهش، پریدن و جست و خیز کردن می باشد.

پ: مهارتهای حرکتی کنترل بدن شامل تعادل و ساختن حالات مختلف با بدن می باشد.

ت: مهارتهای آگاهی بدن شامل حرکت در فضا و نیز زمانبندی حرکت می باشد.

از فعالیت بدنی جهت حمایت از یادگیری و رشد اجتماعی کودکتان بهره ببرید: زمان بازی هنگامی است که کودک شما می تواند فعالانه در محیط پیرامونش به جستجو پرداخته، با اطرافیانش همکاری و مشارکت نموده و با هر آنچه که با آن در تضاد است، مقابله کند. بازی کردن مهارت های تفکر و کلامی را در کودک تقویت نموده و باعث رشد و توسعه ادبیات در او می گردد.

خلاقیت و بیان خود را ارتقا دهید: بچه ها پیش از دبستان برای ابراز خود به وسیله حرکت و نیز برای رسیدن به خود باوری، احتیاج به فرصت دارند. و بازی هایی که به بچه ها امکان ارائه ایده ها و راهکار های جدید را بدهد، به مهارت های تفکر و نیز مهارتهای اجتماعی آنان یاری می نماید.

و نهایتاً اینکه تا جاییکه می توانید محیط خانه را شاد و بازی های مفرح را برای بچه هاتان انتخاب کنیند تا با ترشح هورمون شادی در اعضای خانواده زمینه های کاهش اضطراب و افزایش ایمنی و روحیه خود را فراهم سازید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 فروردین 1399 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 836

به "نقش والدین در تقویت قوای جسمانی بچه ها، چگونه در خانه تمرین کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش والدین در تقویت قوای جسمانی بچه ها، چگونه در خانه تمرین کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید