چرا شب ها راحت نمی خوابیم؟

به گزارش مجله آی سیب، راه های بهتر خوابیدن چیست؟ در یک دنیای سریع، بسیاری از مردم به سختی می خوابند، زیرا بسیاری از مسائل در خصوص کار و زندگی هنگام خواب از ذهنشان عبور می نماید. با توجه به محققان یک مطالعه نو، بسیاری از این مسائل، نگرانی هایی در خصوص کار هایی هستند که هنوز انجام نشده اند.

چرا شب ها راحت نمی خوابیم؟

خبرنگاران| بسیاری از مردم هر شب سخت به خواب می فرایند. محققان دانشگاه بایلور (Baylor) تگزاس آمریکا دریافته اند که نوشتن 5 دقیقه ای کار های روز بعد قبل از خواب می تواند به افراد یاری کند تا سریع تر بخوابند.

در یک دنیای سریع، بسیاری از مردم به سختی می خوابند، زیرا بسیاری از مسائل در خصوص کار و زندگی هنگام خواب از فکرشان عبور می نماید. با توجه به محققان یک مطالعه تازه، بسیاری از این مسائل، نگرانی هایی در خصوص کار هایی هستند که هنوز انجام نشده اند.

محققان 57 داوطلب را در یک آزمایشگاه کنترل خواب، 5 دقیقه قبل از خواب نظارت کردند. برخی از آن ها را مجبور کردند در خصوص کار هایی که در طول روز انجام داده بودند، فکر نمایند، در حالی که از دیگران خواسته بودند که فهرستی از کار های روز آینده را بنویسند.

آنچه محققان متوجه شدند این بود که کسانی که کار های فردا را نوشتند، عملا 9 دقیقه سریع تر از کسانی که مجبور بودند در خصوص کار های اجرا شده خود بنویسند، به خواب رفتند.

در حقیقت، آن ها هرچه روی کار های فردا دقیق تر می شدند، زودتر به خواب می رفتند.

جالب توجه است که این امر در میان دسته دیگر که به نوشتن کار های روز قبل خود دست زدند، معکوس بود و مدت بیشتری طول کشید تا به خواب بفرایند.

علاوه بر این، محققان یادآور می شوند که 9 دقیقه خواب اضافه حاصل از نوشتن فهرست کارها، در مقایسه با بهبود خواب در آزمایش های بالینی برای یاری به کیفیت خواب آن را تبدیل به یک جایگزین قابل قبول می نماید که سریع و مقرون به صرفه است.

یافته های این مطالعه از نتایج مطالعات قبلی که نشان می دهد نوشتن به عنوان یک ابزار موثر برای کاهش نگرانی و تسکین استرس مفید است، حمایت می نماید.

در همین ماه سپتامبر، محققان دریافتند که نوشتن احساسات باعث کاهش استرس و نگرانی می گردد و اجازه می دهد تا مغز بدون احتیاج به کار سخت، عملکرد خوبی داشته باشد. به طور خاص، شرکت نمایندگانی که احساسات خود را نوشتند، به همان مقدار دقیق و کارآمدتر عمل کردند.

مایکل اسکولین، نویسنده اصلی این مقاله می گوید: چیزی در خصوص عمل نوشتن بر روی کاغذ وجود دارد که به نظر می رسد کمی مغز را تخلیه نموده یا به ما یاری کند تا دکمه توقف روی آن را فشار دهیم.

اگر ناراحت به خواب بروید، حالا چه تنها باشید و چه با همسر خود، بدن تان راحت نخواهد بود. این باعث می گردد کمتر بتوانید استراحت کنید.

راه چاره: به حالتی بخوابید که کاملا راحت باشید. سعی کنید تا وقتی خواب تان نبرده، از آن حالت درنیایید.

این که قبل از خواب، عادت های خاصی نداشته باشید، باعث می گردد شب ها راحت نخوابید و صبح ها خسته باشید.

راه چاره: به بدن خود یاد بدهید به الگوی خاصی عادت کند، مثلا دوش ولرم (نه خیلی گرم و نه خیلی سرد) بگیرید یا به موسیقی گوش بدهید. ولی دوش خیلی گرم نگیرید، چون متابولیسم تان بالا می رود و سخت تر خواب تان می برد.

معمولا قبل از خواب اجازه نمی دهید فکر تان استراحت کند و راه اندازیِ دوباره گردد. این باعث می گردد خواب تان کیفیت کمتری داشته باشد.

راه چاره: فکر خود را از همه نگرانی ها دور کنید و سعی کنید به چیزی کاملا متفاوت فکر کنید. سعی کنید نام کشورهایی را به یاد بیاورید که با حرف بخصوصی آغاز می گردد، یا گوسفندها را بشمارید.

خیلی افراد وقتی هنوز خواب شان نمی آید، به رختخواب می فرایند. آنها امیدوارند کم کم خواب به سراغ شان بیاید، ولی در بیشتر موارد این اتفاق نمی افتد.

راه چاره: اگر تا 20 دقیقه خواب تان نبُرد، از رخت خواب بیرون بیایید و کتاب بخوانید. البته کتاب الکترونیکی حال شما را بدتر می نماید. بعلاوه می توانید کار آرامش بخش دیگری بکنید.

همه می دانند کافئین اجازه نمی دهد افراد به راحتی به خواب بفرایند. یادتان باشد که نه فقط قهوه، بلکه چای، شکلات و سایر محصولات هم کافئین دارند.

راه چاره: عصرها کمتر از مواد غذایی کافئین دار بهره ببرید.

خیلی از افراد از تخت خود نه تنها برای خواب استفاده می نمایند، بلکه تختخواب دفتر کارشان هم هست. این باعث می گردد کیفیت خواب این افراد کمتر گردد.

راه چاره: کار خود را بیرون اتاق خواب جابگذارید.

هر سروصدایی، چه صدای ماشین های بیرون باشد و چه سروصدای همسایه ها، اجازه نمی دهد درست استراحت کنید.

راه چاره: از گوش گیر یا پارازیت سفید بهره ببرید. پارازیت سفید صدای چند بسامدی آرامی است که همه صداهای دیگر را می پوشاند و باعث آرامش شما در هنگام خواب می گردد.

حتی کمترین مقدار نور، یعنی نور ناشی از وسایل الکترونیک هم ممکن است خواب شما را به هم بریزد. هر چه محیط تاریک تر باشد، راحت تر می خوابید.

اه حل: همه منابع نور را از بین ببرید یا اینکه از چشم بند بهره ببرید.

برای اینکه به خوبی استراحت کنید، بدن تان به مدت زمان خاصی برای استراحت احتیاج دارد. به علاوه، امکان ندارد بتوانید از قبل یا در طول آخرهفته کم خوابی خود را جبران کنید.

راه چاره: هر شب در زمان مشخصی بخوابید، ترجیحا بین 10 و 1.

ورزش سیستم عصبی را تحریک می نماید، و به همین دلیل بعد از بازگشت از باشگاه، به این راحتی ها خواب تان نمی برد.

راه چاره: حداقل 3 ساعت قبل از خواب ورزش نکنید.

اگرچه خوابیدن در هوای گرم خوشایندتر است، دمای مطلوب بین 15تا23 درجه سانتی گراد است.

راه چاره: پتوی سبکی روی خود بیندازید و اگر در طول شب احساس سرما کردید، از پتوی گرم تری استفاده کن

منبع: فرادید
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2052

به "چرا شب ها راحت نمی خوابیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا شب ها راحت نمی خوابیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید