چرا کشف حیات در مریخ غیرممکن است؟

به گزارش مجله آی سیب، دیجیاتو نوشت: درحالی که دانشمندان در پی نشانه هایی از حیات در مریخ هستند، اکنون گفته شده است که مریخ نوردهای فعلی فاقد ابزارهای پیشرفته برای این کار هستند.

چرا کشف حیات در مریخ غیرممکن است؟

براساس تحقیقات جدیدی که به وسیله ژورنال Nature Communications منتشر شده، نسل کنونی مریخ نوردها ممکن است در تأیید هرگونه نشانه ای از حیات باستانی در سیاره مریخ مشکل داشته باشند؛ زیرا ابزارهای علمی آن ها به میزان کافی خوب نیستند.

در این تحقیق، پژوهشگران آزمایش هایی را روی سنگ های رسوبی منطقه Red Stone صحرای آتاکاما شیلی انجام داده اند که یکی از قدیمی ترین و خشک ترین بیابان های روی زمین است و از نظر زمین شناسی شبیه به مکان هایی باستانی است که دو مریخ نورد ناسا هم اکنون درحال کاوش آن هستند.

مشکل ابزارهای ناسا برای کشف حیات بیگانه در مریخ

این تیم با استفاده از چهار ابزاری که در مریخ نوردهای فعلی یا آینده وجود دارد، نمونه هایی از Red Stone را آنالیز کردند و متوجه شدند که آن ها قادر به تشخیص مواد آلی نیستند. به گفته آن ها، فقط با توالی یابی ژنتیکی، یعنی روشی که فقط در آزمایشگاه های روی زمین انجام می گردد، می توان شواهدی از حیات میکروبی در نمونه ها پیدا کرد که حتی با استفاده از همین روش نیز به سختی قابل مشاهده بوده اند.

صحرای آتاکامای شیلی (سمت راست) و مریخ (سمت چپ)

بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که با وجود فناوری های فعلی، پیداکردن هرگونه مواد آلی باستانی و میکروارگانیسم هایی که در سنگ های مریخ وجود دارد، می تواند سخت یا غیرممکن باشد. درواقع به عقیده دانشمندان، به غیراز ارسال مریخ نوردهای پیشرفته به سیاره سرخ، تنها راه برای اثبات نشانه های حیات در مریخ، فرستادن نمونه ها به زمین برای تجزیه وتحلیل DNA است.

بااین وجود، دانشمندان باید مریخ نوردها را به ابزارهای دقیق تر و پیچیده تری مجهز نمایند یا نمونه هایی را به زمین بیاورند. بااین حال، محققان شرح می دهند که هر کدام از این روش ها خطرات و مزایای خاص خودش را به همراه دارد.

درحال حاضر سه مریخ نورد روی سیاره سرخ وجود دارد؛ مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا که در سال 2012 در دهانه گیل مریخ فرود آمد و اخیراً برترین شواهد خود برای وجود آب و امواج در سیاره سرخ را پیدا کرد. از سال 2021 نیز مریخ نورد استقامت (Perseverance) درحال کاوش در دلتای رودخانه باستانی دهانه جیزرو است تا نشانه هایی از حیات میکروبی باستانی پیدا کند.

در ماه مه سال 2021 نیز مریخ نورد چینی ژورانگ (Zhurong) به کنجکاوی و استقامت پیوست. بااین حال، این مریخ نورد در پی نشانه هایی از حیات باستانی نیست.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 8 اسفند 1401 بروزرسانی: 8 اسفند 1401 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2229

به "چرا کشف حیات در مریخ غیرممکن است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کشف حیات در مریخ غیرممکن است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید